جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه

حوزه/ بایدحوزه به اقتدار علمی بین المللی برسد در این رابطه به شهید مطهری می توان اشاره کرد که حوزه را به اقتدار علمی رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در اختتامیه اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه و معاونان و مدیران ستادی که به صورت مجازی در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: همه ما در برابر عظمت خدا ناچیز هستیم و فرصت هایی از سوی خدا به ما داده شده تا آزموده شویم و ذخیره ای برگیریم و بالاترین خدمت ها، دستگیری و هدایت دیگران است. هر کمکی برای خلق خدا برای تأمین نیازهای آنها، دارای ثواب زیادی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: اما در سلسله خدمت ها،بالاترین خدمت ها نرم افزاری و روحی و تربیتی و هدایت گری است. نعمت توفیق خدمت هدایت به سادگی به دیگران سپرده نمی شود و حوزه علمیه مهد خادمان الهی و معنوی و ایمانی است. صدها سال حوزه با کمترین امکانات بالاترین خدمت را کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: خدا در عصر انقلاب دست ما را گرفته و تراث عظیم را به ما سپرده است.کسانی که در درون و خارج استان مشغول خدمت رسانی هستند و مدیر و مربی می باشند. همه مشمول هدایت الهی می باشند. در این برهه از انقلاب و تاریخ حوزه،‌دستگیری و هدایت جوانان بالاترین نعمت الهی است. اگر از این فرصت استفاده نکنیم، گرفتار خسارت خواهیم بود.

وی افزود: این نعمت بزرگ را باید پاس داشت و با دل و جان به اقتضائات آن عمل کرد.این مسئله ای است که مراجع و شهدا و بالاتر حضرت ولیعصر(عج) از ما انتظار دارند.

امام جمعه قم اظهار داشت: در عصر انقلاب همه تشنه معرفتی هستند که در حوزه تولید، بازپروری و انسان ها تربیت شوند. این مسئولیتی است که برعهده ما است و برای تحقق آن باید تلاش کرد.

آیت الله اعرافی افزود: برای تحقق این هدف باید جهش های بالاتری در میان خادمان به طلاب و جامعه صورت گیرد تا شاهد اثرات بهتر در عرصه خدمت رسانی و تولید فکر و اندیشه باشیم.

عضو شورای عالی حوزه در ادامه بیان داشت: در این اجلاسیه بیش از ۵۰ سخنرانی و گزارش در طی دو روز ارائه شده است. محور اول این که گزارش هایی خیلی موجز ارائه شد و بخش های وجود داشت که در مورد آن گزارشی ارائه نشده که از جمله بحث مشاوره است. در این مورد باید شاهد اثرات بهتر از این مجموعه در حوزه باشیم.

مدیر حوزه های علمیه افزود: محور بعدی بحث هوش مصنوعی است که خود جریان بزرگ در حوزه است. از سوی حوزه هم هزینه نمی شود، بلکه از سوی خیرین اداره می شود. در این رابطه ۳۰ تا ۴۰ پایان نامه دکتری در تهران در مورد هوش مصنوعی در حال نگارش است.

وی افزود: از دیگر مواردی که بحثی در مورد آن مطرح نشد،عبارتند از: راه اندازی دبیرخانه صدومین سالگرد راه اندازی حوزه علمیه قم، راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه،  راه اندازی مرکز پاسخ گویی به شبهات، راه اندازی مرکز مهارتی، دفتر مدیریت، مرکز اسناد حوزه، شورای هماهنگی نهادهای حوزه، ستاد حوادث، مسائل حوزه علمیه قم، مرکز رشد، دبیرخانه شورای گسترش و توابع آن، دبیرخانه شورای اعطاء ، اقدامات صورت گرفته در مراکز تخصصی از ۳۰ رشته به ۶۰ رشته و فعال شدن این رشته ها، توسعه رشته های تخصصی، ارتباط گسترده ای که درحوزه بین الملل به وجود آمده است.

امام جمعه قم اظهار داشت: این ها جوانه های است که می تواند به درخت های تنومند در حوزه تبدیل شوند که در این رابطه می توان به بحث منابع پایدار اشاره کرد.

آیت الله اعرافی افزود: محور دوم این که برای بالندگی حوزه نیازمند اقتضائاتی هستیم. بدانید عمده طرح ها برای اثرگذار تر و رساندن حوزه به درجات عالی و معرفتی است. مجموعه طرح ها و منظومه فکری ارتقاء و بازسازی از این منزلت را دنبال می کند. اما برخی از این محورهای مهم که در بازسازی تاریخی و علمی حوزه نقش دارد، باید اشاره کنم.

باید حوزه به اقتدار علمی بین المللی برسد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت:  باید حوزه به اقتدار علمی بین المللی برسد. در این رابطه به شهید مطهری می توان اشاره  کرد که حوزه را به اقتدار علمی رساند.

وی اظهارداشت: بازسازی اقتدار علمی در حوزه بسیار مهم است. تربیت اجتماعی و جهادی مقاوم و تولید اندیشه و حضور اجتماعی و تنوع نقش های متناسب با حوزه به وسیله آمایش، تنوع رشته ها و مهارت ها، هدفمندی معیشت، اصلاح سطح دو و آمایش از دیگر مواردی است که باید در بازسازی تاریخی و علمی حوزه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: حوزه باید در مسیر پایداری و باز کردن راه نخبگانی برای حووزیان و از سوی دیگر حضور در مناسک اجتماعی پالایش و ارائه فکر و اندیشه مناسب با دنیای امروز و در در کنار آن توجه به مردمی بودن، تلاش فراوانی کند و اساس همه این طرح ها برای پیش برد همین اهداف طراحی شده  است و اگر این بسته ها و رشته ها را درست پیش ببریم و طلاب روح ایثار و جهاد داشته باشند، قطعا شاهد خروجی و ماندگاری حوزه در مناسک اجتماعی خواهیم بود.

امام جمعه قم در ادامه اظهار داشت: همه پیشنهادها و نقدها در اجلاسیه باید به وسیله مدیران منطقه ای و دبیرخانه، زمان بندی و هماهنگی و درصدد پاسخ آنها بربیایند. نظراتی در این اجلاسیه مطرح شد.که باید تفکیک شوند و مدیران منطقه ای و با مشارکت مشاوران پی گیری شود.

آیت الله اعرافی بر برگزاری اجلاسیه دیگر در اواخر سال جاری با حضور مدیران در مشهد مقدس خبر داد.

وی بر جهش جدی و خیزش جدید در مورد فضای مجازی در شرایط فعلی، تقویت زیرساخت های فنآوری برای کمتر شدن مراجعات طلاب به مرکز مدیریت؛ پاسخ گویی به موقع به نیازهای طلاب و مدیران از سوی کارشناسان این مرکز و جذب اساتید جدید در مدیریت استانی تأکید کرد.

مدیر حوزه های علمیه، حضور در فضای مجازی البته به صورت هوشمندانه برای پسا کرونا و ارائه راهکار برای آسیب های این مسئله برای حوزه بسیار ضروری دانست و بیان داشت: در این رابطه باید بعضی آسیب های که کرونا  در بحث آموزش، تهذیب و اخلاق وارد کرده، جبران شود.

وی با بیان این که تا روزهای آینده زمان پذیرش جوانان به حوزه از طریق صدا وسیما و رسانه حوزه و.... اعلام خواهد شد، گفت: این مسئله ای است که باید برای تبلیغ آن و ارتباط گیری با رسانه ملی برای نشر آن مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha