جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علامہ سبطین سبزواری

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین سید سبطین گفت: ماه رمضان، ماه توبه، آمرزش و رحمت است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید سبطین سبزواری رئیس شورای علمای شیعه پنجاب جنوبی پاکستان و مدیر مدرسه علمیه نجف پاکستان به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: به زودی ماه مبارک رمضان آغاز می شود. این ماه، ماه توبه، آمرزش و رحمت است. پیامبر اکرم ص خطبه ای را در پذیرایی ماه رمضان ایراد کرده که به خطبه شعبانیه معروف است. پیامبر اکرم در این خطبه ضمن توصیف عظمت و فضیلت ماه مبارک، اهمیت روزه داری و برخی از مشکلات آن را توضیح داده است تا مردم برای این ماه مبارک آماده شوند. به ما دستور داده شده است که برای ماه مبارک آماده شویم بنابراین لازم است با آمادگی کامل به استقبال این ماه برویم. به پیروی از ائمه معصومین ع، سیره علمای بزرگ ما این بوده که آنها برای آماده سازی ماه مبارک رمضان در ماه شعبان روزه می گرفتند.

وی با اشاره به فضیلت های ماه مبارک رمضان تاکید کرد: ما باید به اهمیت ماه مبارک توجه کنیم همچنین توجه به توبه ای که پیامبر اکرم به آن سفارش کرده ضروری است. باید به رحمتی که خداوند متعال به این ماه مبارک عطا می کند توجه شود و دنبال مغفرت و بخششی باشیم که در این ماه به راحتی به انسان داده می شود. خدواند فرموده: ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما فرض شده است، همانطور که بر کسانی که قبل از شما بودند نیز فرض شده بود تا پرهیزگار شوید. این آیه به ما دستور می دهد که روزه بگیریم و همچنین بیان کرده که نه تنها بر ما بلکه بر امت های قبلی نیز واجب بود، اما شرایط آن تغییر کرده است. درباره تغییرات روزه؛ کاهش وقت آن را برای ما بسیار آسان کرده است، اما نه از پاداش آن کاسته است و نه از درجات و فواید آن کاسته است.

حجت‌الاسلام سبزواری در ادامه گفت: در فروع دین روزه بعد از نماز ذکر شده است. اگر به این توالی نگاه کنیم می توانیم به اهمیت روزه داری پی ببریم. وقتی نوبت‌ دستور روزه رسید، خداوند متعال انسان عادی و مسلمانان را مورد خطاب قرار نداد، بلکه فرمود: «ای کسانی که ایمان آورده اید!» این نشان می دهد که این عبادت مربوط به مومنان است. به دلیل شیرینی و حلاوت این کلمه، از سختی روزه برای مومنان کاسته می شود. درجه ایمان از طریق روزه تعیین می شود و هرچه به سمت کمال و پیشرفت حرکت می کنیم، آزمایشات و سختی های ما نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: وقتی مؤمنی این ماه مبارک را در حال روزه می گذراند، پاک می شود. در این ماه فرصتی برای کفاره گناهان نیز وجود دارد. بنابراین ما این فرصت را از دست ندهیم و از گناهان گذشته خود توبه کرده و از خداوند متعال طلب آمرزش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha