پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله صفائی

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری در وبینار تبیین طرح جوانی جمعیت و سلامت خانواده، بیان کرد: مقوله رشد جمعیت، ایجاد بسترهای مختلف برای این رشد، توانمند سازی آن و استفاده از این جمعیت برای تمدن آفرینی فوق العاده مهم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، روز سه شنبه در وبینار تبیین طرح جوانی جمعیت و سلامت خانواده با بیان اینکه مسئله جمعیت در تمامی ادوار تاریخ به عنوان یک مقوله راهبردی مطرح بوده است، اظهار کرد: هر جامعه ای که دارای جمعیتی پرشمارتر، کاراتر و دارای محصولات بروز و فوق روزتر بوده، قدرت اقتدار بیشتری نسبت به دیگر جوامع دارد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: جامعه ای که دارای جمعیت کمتر، نارکارآمد و بدون محصولات بروز و فوق روز بوده، تحت سلطه قرار خواهد گرفت بنابراین مقوله مدیریت جمعیت و رشد متناسب آن نقش مهمی در استقلال کشور در تمدن آفرینی و در مسائل مهم خانوادگی و عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی حوزه های علم و فناوری خواهد داشت.

امام جمعه بوشهر بیان کرد: در متون فاخر دین در تمام ادیان الهی به ویژه اسلام نیز بر داشتن جمعیت مناسب و جوان تاکید بسیار شده است.

وی افزود: بحث جمعیت را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد که همه این منظرها یک نقطه مشترک دارند و آن این است که جمعیت بستر تمدن آفرینی و بستر جامع رشد و پیشرفت است یعنی تمامی عرصه های پیشرفت، توسعه و تمدن آفرینی در جغرافیای جمعیت صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه در رابطه با رشد و افزایش جمعیت در عرصه جامع شناسی نقطه نظرات مختلفی وجود دارد، خاطر نشان کرد: اسلام و مدیریت اجتماعی جامعه به ما این درس را می دهد که افزایش جمعیت متناسب با روند زمانی نیازها و متناسب سازی محیط با جمعیت و جمعیت با محیط و نیازها یک نکته اساسی است و این بدان معناست که نیازها، توانمندی ها و جمعیت ما باید متناسب با هم رو به پیشرفت باشد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه یکی از مقولات مهم عرصه تمدن آفرینی و توسعه و پیشرفت، حوزه جمعیت کارآمد است، اظهار کرد: الان متاسفانه طبق آخرین آماری که مراکز پژوهشی و رسمی ارائه کرده اند نرخ باروری و رشد جمعیت خیلی کاهش پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، جوانان را موتور حرکت جامعه عنوان نموده و افزود: اگر این روند تقلیل جمعیت بیشتر شود جامعه رو به پیری رفته و جامعه جوان کم می شود و یک حلقه مفقوده ما بین جمعیت تازه متولد شده و پیر شده ایجاد می شود یعنی یک چاله عمیق جمعیتی ایجاد می شود و این بسیار برای یک مملکت خطرناک است.

وی تأکید کرد: مقوله رشد جمعیت و ایجاد بسترهای مختلف برای این رشد و توانمند سازی آن و استفاده از این جمعیت برای تمدن آفرینی فوق العاده مهم است به همین جهت باید در عرصه فرهنگ سازی رشد جمعیت و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه بسیار تلاش عمیق شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری افزود: حوزه های بهداشت و تغذیه، اقتصاد و معیشت خانواده ها و بکارگیری مناسب برای جمعیت باید به عنوان یک منظومه لحاظ شوند که این رشد جمعیت در بستر خود قرار گیرد و به سرانجام برسد و به عنوان یک مؤلفه قدرت در فضای ملی به یک عامل اقتدار بین المللی برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود و این نگاه مقام معظم رهبری است که بارها بر آن تاکید داشته اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha