سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
طلال عتریسی

حوزه/ دکتر طلال عتریسی تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان گفت: اهمیت الهام گیری از مکتب امام حسین (ع) در راهپیمایی های عاشورا و اربعین بدین معناست که قیام امام فقط منحصر به یزید نبود بلکه یزید نماد یک تفکر و جریان است و دشمن صهیونیستی و آمریکا یزید زمان هستند.

در آستانه اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و راهپیمایی اربعین هستیم. اربعین در واقع قدرت نرم تشیع محسوب می‌شود و با توجه به اینکه طولانی‌ترین و عظیم‌ترین پیاده‌روی، مراسم و اجتماع مسلمانان جهان در این ایام رخ می‌دهد، تمام جهان چشم به آن دوخته‌اند. یکی از مهمترین ویژگی‌های اربعین، حضور افراد از کشورهای مختلف و قاره‌های پنج‌گانه جهان در این مراسم است که همین موضوع بر اهمیت آن افزوده است.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با دکتر «طلال عتریسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان به گفت و گو پرداخته است. ترجمه گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: پیام راهپیمایی اربعین حسینی برای دشمنان جهان اسلام به ویژه در زمینه وحدت اسلامی چیست؟

برپایی راهپیمایی اربعین طرحی در برابر فتنه های اختلاف برانگیز غربی هاست که در سال های اخیر نیز شاهد بروز گروه های تکفیری با هدف تجزیه طلبی در جهان اسلام بود. پیام راهپیمایی اربعین وحدت پیرامون هدف کمک به مظلوم و تهدید ظالم است.

حوزه: چگونه پیروان امام حسین (ع) می توانند از مکتب ایشان برای مبارزه با طاغوتیان زمان در عصر حاضر الهام بگیرند؟

اهمیت الهام گیری از مکتب امام حسین (ع) در راهپیمایی های عاشورا و اربعین بدین معناست که قیام امام فقط منحصر به یزید نبود بلکه یزید نماد یک تفکر و جریان است و دشمن صهیونیستی و آمریکا یزید زمان هستند. این ارتباط معاصر بین تاریخ و عصر کنونی است و باید اینگونه میان گذشته و حال ارتباط برقرار کرد که تأثیراتی بر آینده نظام های استکباری دارد.

حوزه: علت سکوت رسانه های غربی در برابر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی چیست؟

راهپیمایی اربعین در تاریخ معاصر استثنایی و بی بدیل است که در یک زمان میلیون ها نفر بدون هیچگونه حمایت حکومتی و بدون هدف تجاری به سوی هدفی واحد حرکت کنند. این مناسبت زودگذر نیست و هر ساله برگزار می شود و به معنای توسعه و رشد سالیانه است. طبیعتا جهان غرب نسبت به این راهپیمایی احساس نگرانی دارد. زیرا افراد مختلف با ملیت های مختلف به سوی هدف واحد یعنی امام حسین (ع) حرکت می کنند و برخی شعارها در برابر دشمن صهیونیستی را سر می دهند. طیف های مختلف جهان اسلام پیرامون آرمان امام حسین (ع) که در جریان است، گردهم می آیند.

حوزه: آیا امکان تشکیل ارتش اسلامی آزادسازی قدس و فلسطین از لوث یهود با محوریت امام حسین علیه السلام وجود دارد؟

تشکیل ارتش اسلامی برای آزادسازی فلسطین ایده ایران بود و اکنون مقاومت در برخی کشورهای اسلامی وجود دارد. مقاومت فلسطین به نظر من این کشور را آزاد خواهد کرد و دشمن صهیونیستی در برابر مقاومت شکست خورده و در حالت ضعف و عقب نشینی و عدم ثبات به سر می برد.

حوزه: تحلیل شما از وقایع اخیر عراق و پیشنهادتان در خصوص اهمیت صلح و ثبات امنیتی در این کشور چیست؟

عراق در حالت بحران سیاسی در پارلمان و دعوت به برگزاری انتخاب زودهنگام و معرفی نخست وزیر جدید و نظام سهم خواهی و مدیریت دولتی و فساد قرار دارد و به گفت‌وگو میان گروه های سیاسی و مرجعیت نیاز دارد. همچنین باید از تشکیلات حشد الشعبی برای مقابله با تهدیدات خارجی محافظت کند. اقدام اخیر مقتدی صدر در دعوت معترضان به عقب نشینی باید به دیدارهای حضوری و گفت‌وگو برای تعیین سازوکار تغییرات برای منافع عراق منجر شود.

گفتگو: محمد فاطمی زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha