جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: از تأکیدات مقام معظم رهبری پرهیز از اختلاف افکنی و اختلاف‌های قومی و مذهبی بود و فرمودند: "اگر کسی چنین کند، در زمین دشمن بازی کرده" و بر حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی تأکید کردند که ما در سیستان و بلوچستان بیشتر و بهتر اهمیت این سخنان نورانی را درک می‌کنیم و باید بیش از دیگران و بیش از گذشته به این سخن ملتزم باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت روز مادر به قرائت دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه پرداخت و اظهار داشت: "اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ، وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ، وَ بِکَ اسْتِغَاثَتِی إِنْ کَرِثْتُ، وَ عِنْدَکَ مِمَّا فَاتَ خَلَفٌ، وَ لِمَا فَسَدَ صَلَاحٌ، وَ فِیما أَنْکَرْتَ تَغْیِیرٌ، فَامْنُنْ عَلَیَّ قَبْلَ الْبَلَاءِ بِالْعَافِیَةِ، وَ قَبْلَ الطَّلَبِ بِالْجِدَةِ، وَ قَبْلَ الضَّلَالِ بِالرَّشَادِ، وَ اکْفِنِی مَؤُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ، وَ هَبْ لِی أَمْنَ یَوْمِ الْمَعَادِ، وَ امْنِحْنِی حُسْنَ الْاِرْشَادِ" خداوندا اگر اندوهگین شوم تو مایه دل‌خوشی من و هنگام محرومیت امید من تویی، اگر در فشار و سختی قرار گیرم، پناهگاه من هستی و هر آنچه از دستم رود جایگزین آن نزد توست، هر چه خراب شود درستی آن به دست توست و هر آنچه را ناپسند داری تغییرش به دست توست، خداوندا حال که این‌ گونه است پیش از بلا به تندرستی و عافیت، قبل از نیازمندی به توانگری و پیش از گمراهی من را هدایت کن، از سختی در مقابل آزار بندگان مرا بازدار، ایمنی روز قیامت را نصیبم کن و ارشاد کننده نیکو را به من عنایت فرما.

امام جمعه زاهدان به تفسیر این فراز از دعای امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: این نگاه توحیدی، پشتوانه‌ای محکم برای انسان است و اگر انسان این نگاه را داشته باشد که همه چیز دست خداست و همه چیز را از خدا بخواهد، در این صورت یک پشتوانه محکم در زندگی دارد و روح انسان قوی، محکم و بدون تزلزل خواهد شد و در مسیر حقی که تشخیص می‌دهد بدون تزلزل کار خود را دنبال می‌کند، زیرا همه کار دست خداوند است و اگر خدا بخواهد هر آنچه خیر و صلاح ما باشد، تحقق پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به آیات "إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ یَنصُرۡکُمۡ وَیُثَبِّتۡ أَقۡدَامَکُمۡ" و "مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ"، خاطرنشان کرد: اگر خداوند را یاری کنید، خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد و اگر کسی تقوای الهی را پیش گرفت، خداوند نیز برای او راه فرار قرار خواهد داد و هیچگاه در زندگی به بن‌بست نخواهد رسید و اگر این نگاه توحیدی وجود داشته باشد، ما بدون هیچ دغدغه و نگرانی محکم بر مسیر حق خواهیم بود.

امام جمعه زاهدان ضمن گرامیداشت سالروز ولادت امام خمینی(ره)، عنوان داشت: این بزرگمردی که می‌توانست در طول روز در برابر ابر قدرت‌ها یک تنه ایستادگی کند و در مسیر انقلاب محکم بایستد، به پشتوانه تضرع، گریه‌های شبانه و رابطه قوی با خداوند متعال بود که باعث شد روحیه قوی و مستحکمی داشته باشد و با دلی آرام و قلبی مطمئن از دنیا برود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: ما هم باید برای تعمیق شناخت خداوند و تقویت فرهنگ و نگاه توحیدی در میان خود، خانواده و اعضای جامعه تلاش کنیم.

خطیب جمعه زاهدان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی الگوگیری از انسان‌های کامل، عمل به فرمایشات و اقتدا به سیره و روش آن‌هاست.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حضرت زهرا(س) نمونه بارز انسان کامل بود و انسان‌های کامل الگویی برای همه انسان‌ها هستند و مردم باید از آنها درس بگیرند، البته در این جهت مرد و زن فرقی نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) نمونه بارز انسان کامل در فرزندی، همسرداری، تربیت فرزند و ایفای نقش در ابعاد مختلف جامعه است، زیرا به گونه‌ای نقش خود به عنوان‌ فرزند را ایفا می‌کند که ام‌ابیها پدر نام می‌گیرد و در جایگاه همسری با امام علی(ع) نیز وفادار، قانع و در زندگی با ایشان نمونه بود و زمانی که از حضرت علی(ع) سوال کردند فاطمه(س) را چگونه یافتی در پاسخ فرمود: "همسرم کمک خوبی برای بندگی خداست" و یک مرد نیازمند پشتوانه و همراهی همسرش برای بندگی خداست و حضرت زهرا(س) پا به پای حضرت علی(ع) ایستاد و فرمود، جانم فدای تو و پیش مرگ تو خواهم بود و در خوشی و ناخوشی همراه تو هستم و اگر مردی چنین پشتوانه‌ای داشته باشد، دیگر دچار تزلزل نخواهد شد.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در مقام مادری و تربیت فرزندان نیز الگوست از این جهت که در طول زندگی کوتاه خود فرزندانی را تربیت کرد که هر کدام تاریخ ساز شدند.

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: حضرت زهرا(س) به عنوان یک معلم، مربی و مبلغ دینی الگوست و در عرصه‌های مختلف حضور جدی و فعال داشت، تا جایی که در دفاع از حق جان خود را نیز تقدیم کرد و لذا همه ما باید از ایشان درس بگیریم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اذعان داشت: روز زن و مادر یک نامگذاری نمادین است و ما باید در طول سال به تجلیل و تکریم مقام زن، مادر و همسر بپردازیم و باید توجه داشته باشیم جایگاه زن در منظومه معارف اسلامی چگونه است.

وی ادامه داد: در دوران جاهلیت قدیم زن را به عنوان کالا در نظر می‌گرفتند و برای او حقی قائل نبودند و حتی برخی دختران را زنده به گور می‌کردند، اما در همان دوران خداوند متعال دختری به نام فاطمه(س) به پیامبر اکرم(ص) عنایت و از او به عنوان کوثر و خیر کثیر یاد می‌کند و نسل پیامبر اکرم(ص) را بر خلاف دیگران از طریق دخترش قرار می‌دهد و به پیامبرش امر می‌کند به شکرانه این نعمت بزرگ هم نماز بخوان و هم قربانی کن.

امام جمعه زاهدان افزود: دختران و زنان همواره مورد توجه پیامبران بودند و اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: "بهترین شما کسانی هستند که برای‌ خانواده‌هایشان بهترین باشند و من پیامبر نیز برای خانواده خود بهترین هستم"، این بر رعایت حقوق همسر و رعایت اخلاق تأکید می‌کند و نشان دهنده این است که زن در انسانیت شریک مرد و در مسیر انسانی هر دو پا به پای هم می‌توانند رشد کنند و در این جهت محدودیتی نیست و تنها به علت تفاوت در آفرینش وظایف تفاوتی دارند و بر اساس حکمت خداوندی نقش‌های مختلفی را باید اجرا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی افزود: وقتی آیات جهاد نازل شد، زنان مسلمان خدمت پیامبر اکرم(ص) رسیدند که مردان ما از فضیلت جهاد بهره‌مند می‌شوند و سهم ما چیست و پیامبر در پاسخ فرمودند، شما هم می‌توانید کاری کنید که مردان نمی‌توانند و جهاد شما خانه داری، شوهرداری و تربیت فرزند است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر فرمودند: "اولویت برای زنان خانه‌داری، همسری، مادری، تربیت فرزند و نیرو برای جهان اسلام است" البته اگر بتوانند در کنار این به کارهای دیگر هم بپردازد، مشکلی ندارد.

وی افزود: حجاب برای زن، هم حفظ حرمت و هم مصونیت است و شاهد آن از قرآن کریم است از این جهت است که هر کدام از بانوان شأن بیشتری داشته، حکم حجاب بیشتر و شدیدتری داشته است و حکم حجاب معمول برای زنان مسلمان عادی است و برای زنان پیامبر اکرم(ص) متناسب با جایگاه رفیع آن‌ها حکم حجاب شدیدتر است و در نقطه مقابل در دوران بردگی و کنیزی برای دختران و زنان برده، حکم حجاب ضعیف‌تر بود و به میزان حرمتی که اسلام برای زن قائل است، برای او حکم حجاب قرار داده است.

وی ادامه داد: این حجاب برای حفظ حرمت، احترام و برای مصونیت است، نه اینکه محدودیت آفرین باشد و زن با همین حفظ حجاب در چارچوب احکام اسلامی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی متناسب با خود می‌تواند حضور داشته باشند و می بینیم که زنان جامعه ما به برکت انقلاب اسلامی در دوران انقلاب در عرصه‌های مختلف علمی، ادبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیشرفت کرده‌اند و این نشان می‌دهد که حجاب محدودیت نیست و برای حفظ حرمت، مصونیت و حفط کرامت و شخصیت زنان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: کسانی که شعار آزادی زن می‌دهند و حرف از فرهنگ غربی می‌زنند، می‌خواهند زن از بندگی خداوند آزاد و برده امیال و خواهش‌های مردان بشود، در حالی که افتخار انسان بندگی خداست و اگر انسان بنده خدا بود از همه قید و بندها آزاد است و اگر انسان به بندگی خدا پشت کند، بنده و ذلیل پول، قدرت، شهوت و هر چیز دیگری خواهد شد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اینکه مردان شعار آزادی زن را می‌دهند، غیر از این نیست که در جاهلیت مدرن می‌خواهند زن از بندگی خدا خارج و به ابزاری برای رفع نیازهای شهوانی مردان و ابزاری برای تبلیغ کالاها و منافع مادی باشد، اما نگاه اسلام اینگونه نیست و زن پا به پای مرد می‌تواند مسیر کمال را طی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: "دشمن در صدد تحریف است و علاج تحریف تبیین است و باید جهاد تبیین را جدی بگیرید"، این فرمایش مقام معظم رهبری و جهاد تبیین زمینه‌های متفاوت و گسترده را شامل می‌شود و در مواجهه با تحریف تاریخ، جعل روایات، رشد آسیب‌های اخلاقی، گسترش فساد اخلاقی، تحریف واقعیت‌های انقلاب و نشان دادن چهره دیگر از انقلاب و کشور ایران، باید به سراغ تبیین رفته و واقعیت‌های جامعه را شناخته و برای نسل جدید تبیین کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، گفت: گاهی شعار داده می‌شود که۴۳ سال تبعیض وجود دارد، که خود این مطالبه یک اعتراف درون خود دارد، یعنی قبل از این ۴۳ سال آقایان مطالبه‌ای نداشته‌اند که یا وضع بهتر بوده یا جرئت مطالبه وجود نداشته است و مشخص است که وضع بهتر نبوده و معنایش این است که اهل مطالبه نبوده‌اند و جرئت مطالبه نداشته‌اند و چه شده که بعد از انقلاب اسلامی جرئت مطالبه پیدا کرده‌اند و لذا این غیر از آزادی بیان، سماحت و شرح صدر نظام اسلامی نیست که اجازه می‌دهد اینگونه سخن گفته شود و خود این جمله حرف‌های دیگر را نفی می‌کند که شعار داده می‌شود، آزادی بیان نیست.

وی افزود: اگر قرار بود تبعیض باشد و به این خطه از کشور توجهی نشود، این همه رشد در آموزش و پرورش، دانشگاه و بسیاری مسائل دیگر وجود نداشت و حتی مقایسه عرصه‌هایی که کمبود داریم در مقایسه با قبل انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست و نشان دهنده این است که این تفاوت از سر تبعیض نیست و از سر محرومیت‌های تاریخی فراوانی است که هر چقدر برای جبران آن تلاش می‌شود، هنوز هم نسبت به استان‌های دیکر کمبود داریم، هر چند موارد دیگری هم در این جهت دخیل است.

وی گفت: باید همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی، مسائل و اهداف انقلاب و واقعیت‌های کشور هر کس در هر جایگاهی به تبیین بپردازد و در برابر تبلیغات سوء دشمن جبهه متحدی تشکیل دهیم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: از دیگر تأکیدات مقام معظم رهبری پرهیز از اختلاف افکنی و اختلاف‌های قومی و مذهبی بود و فرمودند: "اگر کسی چنین کند، در زمین دشمن بازی کرده" و بر حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی تأکید کردند که ما در سیستان و بلوچستان بیشتر و بهتر اهمیت این سخنان نورانی را درک می‌کنیم و باید بیش از دیگران و بیش از گذشته به این سخن ملتزم باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی با اشاره به جسارت برخی مجلات اروپایی به مقام معظم رهبری و مقام مرجعیت، یادآور شد: این جسارت‌ها نشان دهنده استیصال و عجز آن‌ها در مقابله با انقلاب اسلامی است و چیز جدیدی نیست و در دوره پیامبر اکرم(ص) نیز وقتی ایشان به عنوان معجزه قرآن را عرضه کرده و فرمودند به مانند آن بیاورید و وقتی عاجز شدند، انواع تهمت‌ها را به ایشان زدند و در طول تاریخ اینگونه بوده و حالا هم همینطور است و خداوند فرموده پیروزی با جبهه حق است و این اقدامات، جسارت‌ها و توهین‌ها نزد همه ما و امت اسلامی محکوم بوده و محکوم است و بنا به وعده خداوند متعال، این توطئه‌ها نافرجام بوده و خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha