یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه خوی

حوزه/ امام جمعه خوی گفت: اقدام اتحادیه اروپا فاقد وجاهت بین‌المللی است، چرا که طبق قواعد مرسوم بین‌المللی، نهاد نظامی یک کشور هیچگاه تحریم نمی‌شود و ثانیا براساس ماده ۳۹ منشور ملل متحد، تعیین و شناسایی گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی با شورای امنیت است و اقدامات یکجانبه دولت‌های عضو براساس بند ۷ ماده ۲منشور ملل متحد، مردود و فاقد وجاهت بین‌المللی و غیرالزام‌آور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه خوی که در مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، با اشاره به موانع تحقق عدالت اجتماعی در جامعه، اظهار داشت: اولین مانع تحقق عدالت اجتماعی این است که مدیران جامعه گاهی تحمل شنیدن حرف حق را ندارند و لذا مانعی ایجاد می‌شود تا با واقعیات جامعه فاصله بگیرند و طبیعتاً هرچه این فاصله بیشتر شود، به همان تناسب اجرای عدالت به کُندی انجام می‌گیرد.

وی دومین مانع تحقق عدالت اجتماعی را تعیین جایگاه والاتر مدیران از مردم، از سوی مسئولین جامعه عنوان کرد و افزود: اگر مدیران، خودشان را برتر از دیگران ببینند و برای خودشان امتیاز خاصی قائل شوند و عده‌ای به صورت ویژه و با امتیازات خاص بخواهند زندگی کنند، نوبت به اجرای عدالت اجتماعی نمی‌رسد.

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: مدیر جامعه نباید یک امتیازخواهی خاصی نسبت به دیگران داشته باشد و اگر امتیاز خاصی برای خودش قرار دهد، مردم می‌فهمند که بین آنها و مدیران و مسئولان فاصله افتاده و لذا چنین جامعه‌ای دیگر رنگ عدالت اجتماعی را نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امتیاز خواهی حاکمان و حواشی و اطرافیان و حامیان آنها یکی از آفات مهم حکومت‌هاست که در اموری که همه مردم باید در آن یکسان باشند، آنها بیش از حق خود سهم خواهی می‌کنند، که در زمان ما به عنوان رانت خواری مشهور شده است و متأسّفانه در تمام دنیا وجود دارد و عامل مهمی برای جدایی ملت‌ها از دولت‌هاست و افکار عمومی را بر ضد مسئولین جامعه می‌شوراند.

حجت الاسلام قاسم خانی تصریح کرد: امام علی(ع) مالک اشتر را از این کار به شدت برحذر می‌دارد، زیرا مردم سخت در این موضوع حساسیت دارند، حتی اگر به عنوان نمونه در زمان ما اتومبیل یکی از رؤسا از خیابانی که گذشتن از آن برای دیگران ممنوع است بگذرد، در برابر آن عکس العمل نشان خواهند داد.

وی در ادامه در واکنش به رأی ضد حقوق بشری پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: پارلمان اروپا در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌ای ضد ایرانی با عنوان «پاسخ به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» را به تصویب رساند و متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی اتحادیه اروپا که پس از رأی‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید، قطعنامه مذکور علاوه بر این شامل بندهای دیگری است که خواستار تحریم رئیس‌جمهور و دادستان کل ایران می‌باشد.

امام جمعه خوی عنوان کرد: اقدام پارلمان اروپا فاقد وجاهت بین‌المللی است، چرا که طبق قواعد مرسوم بین‌المللی، نهاد نظامی یک کشور هیچگاه تحریم نمی‌شود و ثانیا، براساس ماده ۳۹ منشور ملل متحد تعیین و شناسایی گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی با شورای امنیت است و اقدامات یکجانبه دولت‌های عضو براساس بند ۷ ماده ۲منشور ملل متحد، مردود و فاقد وجاهت بین‌المللی و غیرالزام‌آور است.

وی خاطرنشان کرد: اروپا پس از جنگ اوکراین و طولانی شدن آن به فلاکت و بیچارگی و درماندگی افتاده و اتحادیه اروپا عملاً تبدیل به عمله بی‌اختیار آمریکا گردیده است و لذا در واقع اروپا برای رهایی از مخمصه جنگ اوکراین درصدد بازکردن یک مسیر انحرافی برای نجات از سرزنش افکار عمومی خود می‌باشد و می‌خواهند از طریق تشدید فشار، محاسبات مسئولان و مردم ایران را در مذاکرات برجام دچار تغییر کند.

حجت الاسلام قاسم‌خانی ادامه داد: با شکست فاحش مثلث عبری، عربی، غربی در آشوب‌سازی و اغتشاش‌آفرینی در پاییز، دشمنان ایران قوی اکنون برای تنفس مصنوعی دادن به مزدوران داخلی و خارجی خود می‌خواهند شعله التهاب و تنش را گرم نگاه دارند.

وی افزود: اروپا و آمریکا درصددند که جلوی تشکیل و تقویت یک اتحادیه ضد آمریکایی را توسط ایران، روسیه، چین و کشورهای مقاومت بگیرند، فلذا بازوی قدرتمند نظامی ایران و محور مقاومت یعنی سپاه را هدف قرار داده‌اند. تحریم سپاه البته چیز جدیدی نیست و این نیروی بزرگ و حافظ انقلاب اسلامی همواره زیر تیغ تحریم دشمنان بوده و به برکت همین تحریم‌ها رشد کرده و قد کشیده است.

امام جمعه خوی اضافه کرد: اروپایی‌ها می‌خواهند با این گونه اقدامات نمایشی و تبلیغات روانی جنگ اقتصادی و التهاب بازار ارز و طلا را گرم نگاه دارند و فضای ملتهب اقتصادی را تشدید کنند و با ضریب دهی به فشارهای معیشتی، جامعه را تحت تاثیر دوگانه سپاه – معیشت قرار دهند.

وی تصریح کرد: دشمنان عزت و قوت ایران انقلابی باید بدانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مالک اشتر نظام اسلامی، فرزند راستین، قوی و پاک ملت ایران و حافظ انقلاب اسلامی و خاستگاه و محل تربیت صدها هزار نیروی مومن و پاکباخته در ایران اسلامی و الگوی هزاران هزار عنصر مقاوم و مومن در جهان اسلام است و در طول ۴۳سال گذشته نیز به خوبی آموخته است که از دل تهدیدها چگونه فرصت‌های طلایی خلق کند، بنابراین تحریم این نیروی بی‌بدیل، بیش از گذشته بر قوت و قدرت آن خواهد افزود.

حجت الاسلام قاسم‌خانی گفت: مردم هوشیار و آگاه ایران بار دیگر نشان خواهند داد که هرکدام یک سپاهی انقلاب هستند و لباس سبز این نیروی الهی و انقلابی را نماد عزت و افتخار خود می‌دانند. نظام انقلابی ما نیز بدون تردید پاسخ‌های متقابل و متناسب هشدار دهنده را خواهد داد و طراحان صهیونیست و بازیگران مفلوک این نمایش مضحک مانند همیشه با شکست‌های بزرگتر روبرو شده و طعم ناکامی را به آنان خواهند چشاند.

وی در ادامه به زلزله اخیر خوی اشاره کرد و افزود: هر از چندی شاهد وقوع زلزله‌ای تلخ در شهرمان هستیم. موقع بروز چنین حوادثی هر کسی به نوعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به دنبال انجام وظیفه‌ای می رود که احساس می‌کند بر او لازم است و گروه‌های مردمی و جهادی در پی کمک رسانی به آسیب دیدگان می‌روند که کاری ضروری و موقعیتی بزرگ در امتحان الهی است.

امام جمعه خوی به علل مادی و معنوی وقوع سوانح طبیعی اشاره کرد و گفت: همه مردم و مسئولین باید در قبال حوادث طبیعی ابزار لازم و استفاده از علوم و فن‌آوری و رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز را به کار بگیرند تا حد توان از خسارت‌ها و پیامدهای زلزله کاسته شود.

وی عنوان کرد: مسئولین کشوری و استانی و شهرستانی نیز تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا بتوانند مرهمی بر دردهای عزیزان زلزله زده باشند و انصافا علی رغم اشکالاتی که وجود دارد، خدمات خوبی ارائه می‌شود که باید این خدمات اعم از توزیع چادر و وسایل گرمایشی و بسته‌های غذائی و کمک‌های بلاعوض برای مردم بیان شود.

انتهای خبر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha