یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اهل بیت(ع) هرگز از قرآن جدایی ندارند، هر چه می‌خواهیم باید از قرآن و اهل بیت (ع) بخواهیم؛ حوزه علمیه قدم‌های خوبی در راستای قرآن برداشته است؛ یکی از شاخه‌های قرآن هم تبلیغ است که در فرمایشات رهبر حکیم انقلاب این مسئله از جدی‌ترین رسالت‌های حوزه مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین رضازاده مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه و جمعی از مسئولان و روحانیان استان قزوین گفت: نسبت به فجایعی که صهیونیست‌های فوق ددمنش در غزه به وجود آورده‌اند با مردم این سرزمین اظهار همدردی می‌کنیم، همچنین به‌خاطر پیروزی‌های بزرگ جبهه مقاومت نیز تبریک عرض می‌کنیم، خدا به این عزیزان عنایت می‌کند و خون، مظلومیت و دردهایشان را به بالاترین قیمت می‌خرد و به جای آن عزت، اقتدار، پیروزی و سربلندی به آن‌ها عنایت می‌کند.

وی ادامه داد: این جریان سیاسی اجتماعی خیلی پیش از انقلاب در حوزه علمیه فعال بوده است، بنده طلبه آن دوران هستم، امروز این جریان به‌صورت رسمی و کلاسیک دیده می‌شود اما این جریان پیش از انقلاب بدون اسم و با شدت وجود داشت، در آن ایام در هر حجره‌ای از حجره طلاب جلسات سیاسی اجتماعی برگزار می‌شد و در رابطه با اینکه این اعلامیه‌ها چطور و چگونه باید به دست چه کسانی برسد و حتی چگونگی تکثیر این اعلامیه‌ها بحث می‌شد، این جلسات امروز تحت عنوان جریان سیاسی اجتماعی حوزه علمیه رسمیت پیدا کرده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در آستانه انتخابات قرار داریم، البته جدی‌تر و اولی‌تر از مسئله انتخابات مسئله غزه است که موضوعی بین‌المللی است، جمهوری اسلامی ایران نیز باید با ملاحظات بسیاری در این عرصه نقش‌آفرینی کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما نیز به‌عنوان امام جمعه و جماعت در موضوع غزه باید بسیار نقش‌آفرینی کنیم، اکنون اگر امام جماعتی در مسجد و طلبه‌ای در نهادهای مختلف، مسئله غزه را به‌عنوان یک دغدغه به جامعه هدف خود انتقال ندهد و مردم را در این خصوص به روز نکند، اولی‌ترین وظیفه خود را زیر پا گذاشته است، امیدواریم در این زمینه کوتاهی نشود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله بسیار مهم پس از غزه، مسئله انتخابات است، رهبر حکیم انقلاب اسلامی چهار مؤلفه بسیار مهم را در باب انتخابات مطرح فرمودند، همان طور که در ایام پیش از انقلاب، طلاب اعلامیه‌های امام را به گونه‌ای به مردم انتقال می‌دادند که حتی روستاهای دورافتاده هم از قضایا مطلع می‌شدند و نسبت به وظیفه خود آگاه بودند، امروز نیز باید مطالبات رهبر حکیم انقلاب را به همه مناطق انتقال دهیم، این‌ها جزو سوابق درخشان طلاب بوده و باید باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: یکی از چهار مؤلفه‌ای که رهبر حکیم انقلاب فرموده‌اند سلامت انتخابات است، باید صادقانه و به دور از حیله، نیرنگ، کلک و ظاهرسازی وارد مسائل انتخاباتی شویم، سرپوش گذاشتن روی آدم‌های فاسد و اتو کشیدن و گریم این‌ها به منزله عدم سلامت در انتخابات است، این‌ها باعث می‌شود مردم دوباره به دام آدم‌های خائن بیفتند، ما باید در سلامت انتخابات جدی باشیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: گاهی آدم‌هایی را می‌بینیم که ممکن است یک کار خوب هم کرده باشند اما هزار جنایت از آن‌ها سرزده است، این‌ها علناً و عملاً رأی خرید و فروش می‌کنند، جریان سیاسی اجتماعی حوزه باید قدرتی پیدا کند که این‌ها را با شورای نگهبان در میان بگذارد تا مردم دوباره به دام این خائنان به ظاهر دارای صلاحیت نیفتند.

وی یادآور شد: رقابت در انتخابات نیز یکی دیگر از مؤلفه‌های مورد تأکید رهبر حکیم انقلاب است، در اینجا شرح صدر لازم است، اگر کسی سلیقه و نگاهش تا حدودی با ما متفاوت بود، باید خود را به‌عنوان پدر ببینیم و وارد مقوله‌های شخصی، منطقه‌ای و مقطعی نشویم و منطق انتخابات و منطق انقلاب را مد نظر قرار دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در منطق جناحی ما نمی‌توانیم رقیبی را بپذیریم اما در منطق انقلاب و امام می‌توانیم پذیرای رقیب باشیم، در بین رقبا هم سالم‌ترین آن‌ها را در نظر بگیریم، البته نباید پادو آن‌ها شویم اما به آن‌ها میدان بدهیم که وارد عرصه انتخابات شوند تا پیروان آن‌ها نیز در انتخابات مشارکت کنند، یعنی نگاه پدرانه داشته باشیم، چرا که ما طلبه و امام جماعت همه این اقشار هستیم، بنابراین رسالت طلبگی ما باید همواره در انتخابات جاری باشد تا معنای رقابت در انتخابات حفظ شود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مؤلفه‌های مورد تأکید رهبر حکیم انقلاب در انتخابات، امنیت است؛ فتنه و فتنه‌گری باید با تیزهوشی عزیزانی مانند شما مدیریت و خنثی شود، همه این‌ها محصولشان به‌عنوان چهارمین مؤلفه یعنی مشارکت حداکثری خواهد بود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: تشکل حوزوی تشکلی بی‌بدیل است، هر طور حساب کنیم هیچ تشکل، حزب و جناحی نداریم که در خانواده‌ها، خانه‌ها، دل‌ها، هیئات و مساجد با استفاده از مقدس‌ترین امکانات مثل منبر، محراب، نماز، مسجد و بندگی نفوذ کرده باشد، این بی‌بدیل‌ترین تشکل است و فرصتی است که خدا در اختیار بندگان صالح خود قرار داده که باید برای منویات الهی از آن استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: جهاد تبیین با رهبری شما، با محوریت جغرافیایی مساجد و اماکن ایمانی مانند امامزاده‌ها و حسینیه‌ها و با امامت و هدایت امامان جماعت از رسالت‌ها و وظایف جدی شماست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: نمایندگی‌های رهبری در نیروهای نظامی، انتظامی و دانشگاه‌ها یکی از فرصت‌های بسیار مهمی است که باید به آن‌ها توجه شود، همچنین حوزه علمیه با همه امکانات ارزشمندی که دارد از جمله فرصت‌های مهمی است که ما هم برای مسائل غزه و هم برای مسئله انتخابات به آن نیازمندیم.

وی تصریح کرد: فرصت آموزش و پرورش و فضای دانش‌آموزی برای ایجاد ارتباط و کار کردن و فعال کردن آن عرصه حائز اهمیت است، هر دانش‌آموز نیز می‌تواند برای فعال کردن خانواده‌ها مؤثر باشد، برای این کارها دقیقه نود و نزدیک انتخابات نباید وارد میدان شد، بلکه این‌ها رسالت‌های دائمی ماست که در ایام انتخابات فعال‌تر می‌شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: رسول اکرم (ص) فرمود شما را به قرآن سفارش می‌کنم، قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهید، هر کس قرآن را جلو دار خود قرار دهد، قرآن او را تا بهشت رهبری می‌کند و هر کس قرآن را پشت‌سر بیندازد، به قرآن اهمیت ندهد و قرآن را ابزار و وسیله‌ای برای دنیاطلبی خود قرار دهد، به جهنم رانده می‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اصلِ محور بودن قرآن در همه قضایا حائز اهمیت است، پایه‌گذار نظام سیاسی اجتماعی انقلاب ما قرآن بود، امام (ره) آیه ۲۵۷ سوره بقره را احیا کردند، خداوند در این آیه فرموده است «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»، یعنی (خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده‌اند آنان را از تاریکی‌ها به سوی روشنایی به در می‌برد ولی کسانی که کفر ورزیده‌اند سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند که آنان را از روشنایی به سوی تاریکی‌ها به در می‌برند آنان اهل آتشند که خود در آن جاودانند).

وی بیان کرد: این پایه‌گذاری قرآن در عرصه سیاسی اجتماعی تکلیف ما را روشن می‌کند، در همه جا شاهد شکل‌گیری دو قطبی‌های نابسامان هستیم، در این آیه می‌بینیم خداوند فرموده آن‌هایی که پیرو کفر، طاغوت و شیطان هستند قطب مقابل شما هستند، مستکبران قطب مقابل شما هستند و مستضعفان نیز در قطب دیگر قرار دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (یقیناً سرسخت‌ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیک‌ترینشان را در دوستی با مؤمنان، کسانی می‌یابی که گفتند ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است که گروهی از آنان کشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس‌اند، و آنان در پیروی از حق تکبّر نمی‌کنند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: مطابق این آیه مستکبرین که یهودیان و مشرکین هستند در قطب مقابل مستضعفان هستند، خداوند هم می‌فرماید من با مستضعفان هستم، باید این دو قطبی‌ها، بنا و شاکله سیاسی خود را از قرآن بگیریم.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۶۰ سوره انفال می‌فرماید «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»، یعنی (و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌های آماده بسیج کنید تا با این تدارکات دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگری را جز ایشان که شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد بترسانید و هر چیزی در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده می‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: این آیه از نظر موشک، سلاح و شمشیر برای ما دستور امنیتی صادر می‌کند، از نظر محتوایی هم باید آیه «خذ الکتاب بقوه» را مد نظر قرار دهیم، یعنی باید سلاح ما با محتوا و نرم‌افزار قرآن کریم قوّت بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: از نظر اجتماعی سیاسی نیز خداوند در آیه ۶۷ سوره توبه فرمود منافقین مانند یکدیگرند، به کار بد فرمان می‌دهند و از کار نیک باز می‌دارند، خداوند در آیه ۷۱ همین سوره درباره مؤمنین فرموده مؤمنان دوست و یار یکدیگرند، به کارهای شایسته فرمان می‌دهند و از کارهای زشت و ناپسند باز می‌دارند.

وی عنوان کرد: مطابق آیات قرآن منافقین مانند چوب خشک هستند و هیچ ارتباط عاطفی بین آن‌ها وجود ندارد اما یکی از ویژگی‌های مؤمنین این است که با یکدیگر رابطه ولایی دارند که همین امر رابطه عاطفی را نیز با خود به همراه دارد، این شاکله اجتماعی مؤمنین را بیان می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) هرگز از قرآن جدایی ندارند، هر چه می‌خواهیم باید از قرآن و اهل بیت (ع) بخواهیم؛ حوزه علمیه قدم‌های خوبی در راستای قرآن برداشته است؛ یکی از شاخه‌های قرآن هم تبلیغ است که در فرمایشات رهبر حکیم انقلاب این مسئله از جدی‌ترین رسالت‌های حوزه مطرح شده است.

هر چه می‌خواهیم باید از قرآن و اهل بیت (ع) بخواهیم

انتهای پیام /

هر چه می‌خواهیم باید از قرآن و اهل بیت (ع) بخواهیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha