جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت‌الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواستار توجه بیشتر طلاب و فضلای حوزه به منشور طلبگی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری، امروز دردیدار جمعی از مدیران، اساتید، فضلا و طلاب آبادان که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، در قم برگزارشد، با اشاره به حدیث نبوی(ص)؛ اَرْبَعَةٌ تَلْزَمُ كُلَّ ذى حِجىً وَ عَقْلٍ مِنْ اُمَّتى، قيلَ: يا رسول الله ما هُنَّ؟ قالَ: اِسْتِماعُ الْعِلْمِ، وَ حِفْظُهُ، وَ نَشْرُهُ وَ الْعَمَلُ بِهِ؛ اظهارداشت: سئوالی که به ذهن تک تک ما خطور می کند، این است که  طلبه شدن و طلبگی برای چیست؟ وارد شدن به حوزه چه الزاماتی دارد؟ آیا دارای الزامات خاصی است یا نه هر طور که خواستیم عمل کنیم؟

عضو خبرگان رهبری افزود: در آیات و روایات آمده، در قالب یک منشور، الزاماتی را برای طلبه شدن و طلبه بودن به معنای وسیع کلمه یعنی در تمام مراتب تحصیلی مطرح شده که طلبه فاضل باید نسبت به آن توجه و اهتمام جدی داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: در آیات و روایات به هجرت عده ای برای فراگیری علوم اشاره شده است، آیا مراد از هجرت فقط علم آموزی است؟ طلبه وقتی وارد علم آموزی می شود در واقع باید بکوشد عالم شود، نه تنها عالم به فقه؛ بلکه عالم به تفسیر، کلام، منطق و سپس به عنوان کارشناس دین به موطن خود برگردد؛ چرا که مردم که امت اسلامی را تشکیل می دهند منتظر وی و تخصص ایشان هستند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز طلبه باید خوب گوش دادن به کلام استاد را بداند و از آن نگهداری کرده و علاوه بر بکار بستن آن در زندگی خود و محیط پیرامونی نسبت به نشر آن همت جدی داشته باشد تا همگان از نعمت سالها تجارب و زحمات وی بهره مند شوند.

حوزه فارغ التحصیل ندارد

وی  با بیان اینکه طلبه تا دین شناس و کارشناس دین نشود، نمی تواند به رسالت پیامبرگونه خویش که همان تبلیغ و ترویج دین است، عمل کند، تصریح کرد: طلبه‌ای که برای رضای خدا به دنبال علم است باید در مقابل هر علم و دانشی و انتقال از بابی به باب دیگر خود را ناچیز و نیازمند ببیند؛ فرهنگ دینی ما میگوید: «اطلبوا العلم‏ من‏ المهد الى‏ اللحد» اساسآً حوزه علمیه فارغ التحصیل ندارد، یعنی اینکه طلبه نباید با یاد گرفتن چند اصطلاح  مغرور و از حالت تواضع خارج شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور "مردم داری و رفتار متواضعانه و مؤمنانه" را از خصوصیات لاینفک طلبگی توصیف کرد و افزود: روحانیت یعنی سراسرمعنویت و پاکی، سراسر عشق به خدا و خداترسی.«إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»هرچه دایره معرفت بیشترشود، خداترسی وتواضع هم بیشترخواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان حدیثی از امیرالمومنین(ع) ادامه داد: «العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء: أوّلها بكثرة السّؤال و الثّاني بكثرة الاشتغال و الثّالث بتطهير الأفعال و الرّابع بخدمة الرجال و الخامس باستعانة ذي الجلال». طبق حدیث حضرت علی(ع) طلبه باید روح پرسشگری داشته باشد، وقت خود را مصروف علم ودانش کند، پرکار وخستگی ناپذیر باشد، مواظب فعل و رفتار خود باشد وآن را تطهیر کند و برای علم‌آموزی به خدمت بزرگان برسد و در این مسیر از خداوند یاری بجوید.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha