جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دفتر تبلیغات

حوزه/ مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از رونمایی دستآوردهای جدید حوزه نشر دیجیتال معاونت پژوهش دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» محمد پهلوانی با اشاره به سابقه حضور پژوهشگاه در فضای مجازی و نشر دیجیتال گفت: تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی نظیر شجره طوبی، فرهنگ موضوعی تفاسیر، پایگاه تخصصی اصول فقه ، پایگاه تخصصی علوم قرآن، دانشنامه مقالات قرآنی، کتابخانه دیجیتال، اصطلاح نامه علوم اسلامی و... که به همت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن انجام گرفته، از اقدامات پژوهشگاه در این حوزه می‌باشد.

وی افزود: با توجه به فضای جدید فناوری اطلاعات طی چندسال اخیر و گسترش استفاده از دستگاه‏های هوشمند، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز اقداماتی به منظور توسعه فعالیت در حوزه نشر دیجیتال انجام داده است. اولین گام، دریافت مجوز فعالیت به عنوان ناشر دیجیتال بود که پروانه نشر دیجتال با شناسه واحد فرهنگی 1001319 به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ثبت گردید و پس از آن گواهی ثبت و دریافت پروانه انتشار محصولات نرم‌افزاری در دستور کار قرار گرفت و مراحل ثبت 6 نرم‌افزار نیز با موفقیت انجام شد.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با توجه به تعداد زیاد آثار منتشره پژوهشگاه و محتوای غنی موجود در پژوهشکده‌ها و مراکز و جهت ایجاد بستری مناسب برای ارائه آثار، پروژه طراحی و پیاده‌سازی «نرم‌افزار مدیریت و ساخت منابع دیجیتال پژوهان» به عنوان یک موتور کتاب‌ساز و در کنار آن اپلیکیشن‌ها موبایلی«کتابخانه دیجیتال» و «کتابخوان همراه» آغاز گردید که  در روز سه‌شنبه 5 اسفندماه شاهد رونمایی از این برنامه‌ها خواهیم بود.

وی، امکان نشر و عرضه محتوا در قالب نرم‏افزارهای مختلف و قابلیت ها و امکانات پژوهشی از قبیل: فیش نگاری، یادداشت گذاری، نمایه زنی، کلیدواژه را به عنوان مهم‌ترین قابلیت‌های این مجموعه‌ نرم‌افزاری عنوان نمود و در بیان سایر امکانات نرم‌افزار از امکان ایجاد و مدیریت کتابخانه شخصی برای پژوهشگران، جستجوی ساده و پیشرفته، سهولت کار با نرم افزار برای کاربران و بروزرسانی نرم افزار و افزودن کتاب به کتابخانه شخصی از طریق اتصال به اینترنت نام برد.

خاطر نشان می‌شود، مراسم رونمایی از دستآوردهای جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تاریخ 5 اسفند 93 ساعت 10 صبح با حضور حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن‌ همایش پژوهشگاه برگزار می‌گردد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha