جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام احمد واعظی

حوزه/ عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به این که امروز چند خطر روحانیت، نهادهای فرهنگی و فعالان عرصه فرهنگ را تهدید می کند، گفت: مبلغین باید استراتژی خود را به سمت پیش‌برندگی فرهنگی تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از گروه های تبلیغی برتر کشور که با حضور وزیر کشور، استاندار، اساتید حوزه علمیه قم و مبلغین در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن خیرمقدم و گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، اظهار داشت: درگذشته اصلی ترین گروه مرجع و تأثیرگذار در حوزه فرهنگ روحانیت بوده است؛ اما در شرایط کنونی فضای اندیشه دینی، باورها، ارزش ها، رفتار ها و نمادها به عنوان حوزه های اصلی فرهنگ تحت تأثیر عوامل مؤثر واقع شده اند.

*امروز اسباب گوناگونی در حوزه فرهنگ تأثیرگذار هستند

وی ادامه داد: با رشد تکنولوژی، فضای مجازی و اینترنت و همچنین انقلابی که در رسانه و حوزه ارتباطات جمعی اتفاق افتاده، اسباب تأثیرگذاری بسیاری را در حوزه فرهنگ فراهم نموده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به سرکوب و استعمارگری تمدن غربی در قرن 19 و اوائل قرن 20، ابراز داشت: این روش، مقابله و عدم پذیرش را در جوامع اسلامی به دنبال داشت؛ اما در چند دهه اخیر مدنیت معاصر غرب، قالب، سیما و جلوه جذابی را با مدد هنر و نمادها به وجود آورد که توانست در این جوامع نفوذ داشته باشد.

*روش دشمن برای تهاجم فرهنگی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به روش های دشمنان برای تهاجم فرهنگی، خاطرنشان ساخت: دشمن این تهاجمات را با نماد، آغاز و به لباس و آرایش چهره انتقال و در نهایت، باورها و نظام ارزشی شخص را تحت تأثیر قرار داد.

*دو خطری که روحانیت و نهادهای فرهنگی را تهدید می کند

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه امروز چند خطر روحانیت، نهادهای فرهنگی و فعالان عرصه فرهنگ را تهدید می کند، تصریح کرد: یکی از این خطرات، یاس و تسلیم طلبی است که «جبرگرایی فرهنگی» نامیده شده و افراد کم کم به این باور می‌رسند که نمی توان در مقابل این هجمه ها و چندابزار بودن تهاجمات، فعالیتی انجام داد..

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نباید هدف را محدود ببینیم، بیان داشت: مدرنیته با پیامدهای مضمحل کنند خود به دنبال ترویج ابتذال و دین گریزی است و ما باید اهداف خود را بلند قرار داده و فعالیت های خود را محدود نسازیم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که مبلغین در جانشینی انبیاء قرار دارند، اظهار داشت: انبیاء عظام، در شرایط ظلمت محض ورود پیدا کرده و در محیطی پر از شرک و بی ایمانی ورود کردند؛ اما شرایط امروز ما بسیار بهتر از شرایط آن روزهاست.

*نگاه بدبینانه و سیاه نمایی نسبت به جوانان، تحلیل غلطی است

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در بخش دیگر از سخنان خود ابراز داشت: این تحلیل بسیار غلطی است که ما مصداقا راجع به جوانان و جامعه خود با نگاهی بدبینانه و سیاه نمایی، قضاوت های منفی محض داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز در جامعه ما جوانان بسیار پاکی وجود دارند که باید قدردان بود؛ البته اتفاقی که افتاده، این است که نسبت به دو سه دهه قبل در ایران صف بندی ها جدا شده است؛ به این معنا که آن قشری که مذهبی عمیق نیست یا مذهبی نیست، به لحاظ رفتاری و نمادی، صف خود را مشخص تر کرده است؛ نه اینکه ما دین گریزی و ابتذال را نُرم جامعه جوان بدانیم؛ این خطای بسیار فاحشی است.

*مبلغین باید استراتژی خود را به رسالت پیش برندگی فرهنگی تغییر دهند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: مبلغین و گروه های تبلغیی باید استراتژی خود را به جای رسالت تأخیری به رسالت پیش برندگی فرهنگی و تهاجم مثبت فرهنگی تغییر دهند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: فعالیت مثبت گروه های تبلیغی این است که گروه مخاطب واحدی را در نظر نمی گیرند؛ بلکه در مدارس، پارک، مترو، کمپ ترک اعتیاد  و ... حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: امروز ظرفیت فعالیت در دفتر تبلیغات بسیار فراتر از کاری است که در حال انجام است و با حمایت های دولت می توانیم حرکت های بهتری داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha