سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سبک زندگی فاطمی

حوزه/ ایام فاطمیه، بهترین زمان برای تبیین و ترویج سبک زندگی فاطمی است، عموم محبان اهل بیت(ع) در تعطیلات نوروزی و دید و بازدیدها، با به جای آوردن سنت حسنه صله رحم، مراقب حفظ حرمت فاطمیه باشند.

گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»،/ یکی دو سالی است که به جهت تقارن ایام شهادت حضرت صدیقه کبری(س) با آغاز سال نو، نوروزمان بیش از هر زمان دیگری، رنگ و بوی فاطمی به خود گرفته است.

در این میان یکی از مسایلی که به طور خاص از سوی علما و بزرگان ما بر آن تاکید شده و می شود، لزوم الگوگیری از سبک و سیره زندگانی آن بانوی یگانه دوران هاست؛ این که چگونه می توانیم از سبک زندگی فاطمی الگوگیری کرده و در این میان چه ضرورت هایی باعث حرکت به این سمت و سو می شود، ما را بر آن داشت تا با تنی چند از اساتید حوزه علمیه کرمانشاه، گپ و گفت کوتاهی داشته باشیم. آنچه در ادامه می آید، بحثی از این نظرات است.

*آثار و برکات یک زندگی کوتاه، اما ماندگار

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن غلامیان، استاد سطوح عالی مدرسه علمیه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) کرمانشاه با تاکید بر این که ترویج سبک زندگی فاطمی، ضامن خوشبختی و سعادت مردم به خصوص بانوان است، گفت: حضرت زهرا(س) گرچه عمر کوتاهی در این دنیا داشتند، اما آن چنان آثار و برکات از خود به جای گذاشتند که برای سعادتمندی هر کسی، الگوگیری از این اُسوه بی همتا کافی است.

*تبلیغ آموزه های دینی با بهره گیری از اُلگوی فاطمی

وی افزود: جامعه شیعی در طول تاریخ همیشه نشان داده که شیفته و دلباخته حضرت زهرای مرضیه(س) است و با این حال آنچه رسالت ما در روزگار کنونی است این که با تکیه بر سیره و فرهنگ ناب فاطمی بکوشیم که فرهنگ و باورهای جامعه را هر چه بیشتر و بهتر به سمت و سوی آموزه های دینی ارتقا دهیم.

*ریشه ای به تبلیغ دین بپردازیم

استاد حوزه علمیه کرمانشاه همچنین خاطرنشان کرد: باید فعالیت های فرهنگی و اعتقادی ما در این راستا، ریشه ای و بنیادین باشد و از سویی این طور نباشد که تنها بخشی از جامعه را مدنظر قرار دهیم، بلکه باید برای همه مردم برنامه ریزی منسجم و درستی داشته باشیم تا ان شاءالله با تلاش بسیار و البته خلوص نیت به اهدافمان برسیم.

*هم صله رحم و هم حفظ حرمت فاطمیه

حجت الاسلام ابوالقاسم خدادادی، مبلغ نمونه طرح هجرت در شهر کرمانشاه نیز با اشاره به این که صله رحم و حفظ حرمت فاطمیه، وظیفه همه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در ایام نوروز امسال است، بیان داشت: یکی دو سالی است که ایام نوروز با فاطمیه تلاقی پیدا کرده و همین مساله می طلبد که عموم شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در تعطیلات نوروزی و دید و بازدیدها، ضمن به جای آوردن سنت حسنه صله رحم، مراقب حفظ حرمت فاطمیه هم باشند.

*ترویج عفاف و حجاب در مکتب فاطمی

وی همچنین با اشاره به برخی ناهنجاری ها و چهره های نامناسب فرهنگی در جامعه گفت: برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه به خصوص در میان زنان و دختران، بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی الگوی والایی چون فاطمه زهرا(س) هستیم و اگر این تبلیغ و ترویج به خوبی و با توجه به شاخصه های اخلاقی و به صورت محبت آمیز انجام پذیرد، یقیناً نتیجه لازم را به بار خواهد آورد.

*بهترین زمان برای ترویج سبک زندگی فاطمی

حجت الاسلام علی نصیری از اساتید سطوح عالی نیز با اشاره به این که ایام عزاداری فاطمیه، بهترین زمان برای تبیین و سپس ترویج سبک زندگی فاطمی است، ابراز داشت: بسیاری از مردم مناطق کشور ما از جمله استان های مرزی چون کرمانشاه، آشنایی دقیق و چندانی با سبک و سیره زندگانی حضرت زهرا(س) ندارند و لذا این ایام بهترین فرصت است که ما جامعه را با ابعاد مختلف فرهنگ و زندگی فاطمی آشنا کنیم.

*بهترین اُلگوی زندگی را به مردم معرفی کنیم

وی افزود: حضرت فاطمه (س) بی شک بهترین الگو در زمینه همسرداری، تربیت فرزند، قناعت و اقتصاد خانواده و دیگر مسایل و شئون زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی هستند و هنر ما باید این باشد که چنین الگویی را به درستی و با زبان و فهم روز به مردم معرفی کنیم.

*حفظ حرمت فاطمیه؛ رسالتی بر دوش همگان

حجت الاسلام مهدی محمدی فرد، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان کرمانشاه نیز با اشاره به ویژگی های خاص و بی نظیر حضرت فاطمه(س)، گفت: مردم و مسئولان، دست اندرکاران و فعالان رسانه و نیز متولیان اماکن تفریحی و مذهبی مثل امامزاده ها و پارک ها و تفرج گاه ها در خصوص حفظ حرمت ایام فاطمیه وظیفه و رسالت مهمی برعهده دارند.

وی یادآور شد: باید بکوشیم قداست و شأن این بانوی بزرگوار کاملاً حفظ شده و رضایت حضرات اهل بیت(ع) و به خصوص حضرت زهرا(س) را فراهم نماییم.

*تعطیلات نوروزی با حفظ حرمت ها همراه باشد

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه استان کرمانشاه در خاتمه تاکید کرد: البته باید یک جمع عاقلانه بین نوروز و فاطمیه صورت گیرد بدین منظور که روزهایی که محض فاطمیه است مربوط به عزاداری و دیگر روزهای تعطیلات نوروز به گونه ای رفتار شود که منافاتی با حفظ حرمت فاطمیه نداشته باشد و در عین حال مردم به تفریحات معقول و مشروع خود بپردازند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha