جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرجام مشهد

سخنراني مقام معظم رهبري در آغاز هر سال در حقيقت منشور اساسي كشور در فعاليت هاي طول سال است كه حضور پررنگ و جدي اقشار مختلف و به ويژه روحانيت را مي‌طلبد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمين فرجام در نشست اخلاقي كاركنان مركز مديريت حوزه علميه خراسان که امروز برگزار شد،  با اشاره به ايام فاطميه در آغاز سال 1394، ضمن بيان تحول در طبيعت و تغيير فصل جديد، ابراز داشت: در آيات متعددي از قرآن به احياي زمين بعد از موت اشاره دارد و در واقع افق جديدي را پيش روي ما مي‌گذارد.

وي افزود: متاسفانه برخي افراد نگاه بدبينانه اي به زندگي دارند، كه نمود آن در ادبيات شاعران زياد است و همچنين پوچ گرايي و نا اميدي نسبت به زندگي در غرب فلسفه‌اي رايج مي باشد.

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به اينكه فصل بهار پيام اميد را به انسان مي دهد كه حتي در سخت ترين مراحل و بن بست هاي زندگي بايد اينگونه بود، گفت: در قرآن كريم در آياتي مانند «... فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا(نساء/19)»نسبت به اميدواري تاكيد شده است كه اين امر به زندگي انسان معنا مي دهد.

وي با اشاره كلمه «رجا» در دعاهاي مذهبي كه سخن از اعتماد و اميد به منبعي فياض مي دهد، اظهار داشت: انسان با اين اعتماد به نفس، خود را متكي به منبعي لايزال، احساس مي‌كند كه هيچگاه در زندگي بن بستي نخواهد ديد.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با اشاره به جملاتي از دعای مقاتل بن سلیمان مانند «إِلَهِي كَيْفَ أَدْعُوكَ وَ أَنَا أَنَا وَ كَيْفَ أَقْطَعُ رَجَائِي مِنْكَ وَ أَنْتَ أَنْتَ»، گفت: قسمتي از اين دعا بيان مي كند، همانطور كه موسي و يارانش در كنار نيل با شرايطي كه فرعونيان در تعقيب شان بودند و راهي براي فرار نداشتند و نجاتشان دادي، در شرايط سختي كه دارم، نجات بخش من باش.

مدير حوزه علميه خراسان در ادامه با اشاره به اينكه فصل بهار، نوعي بيداري طبيعت است كه با سرسبزي، نشاط و سرزندگي همراه مي باشد، اظهار داشت: پيام بهار اين است كه سال جديد را با اين ويژگي ها شروع كنيم و از خداوند متعال بخواهيم كه در دلهاي ما دگرگوني و تحول ايجاد كند.

وي درباره روايت « أَلاَ وإِنَّ مِنَ الْبَلاَءِ الْفَاقَةَ وَأَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ، وَأشدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْبِ، أَلاَ وإِنَّ مِنْ صِحَّةِ الْبَدَنِ تَقْوَى الْقَلْبِ »، توضيح داد: بر اساس اين روايت، «ناداري» آزمايش خداست و بيماري جسم، بدتر از فقر محسوب مي شود و سخت تر از آن، بيماري دل عنوان شده است.

مدير حوزه علميه خراسان با بيان اينكه دعاي تحويل سال به زدودن ناپاكي هاي دل اشاره دارد، افزود: قرآن در بيان ويژگي دوري از كينه دل مومنان مي فرمايد: «وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا(حشر/10)» و «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ(حجر/47)» و در مقابل آن اشاره دارد كه اهل جهنم همانند امور برخي دنيوي‌شان در حال تخاصم و پيكار هستند.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام در ادامه با اشاره به اينكه همدلي در فضاي اداري بسيار لازم است و ايجاد فضاي ناسالم در محيط هاي كاري آفت محسوب مي شود، گفت: الحمدلله مركز مديريت گرفتار اين امر نيست و اگر اين آفت به سراغ يك مجموعه بيايد گرفتاري بسياري ايجاد مي كند.

وي در ادامه ضمن تاكيد بر اهتمام و تلاش بيشتر در سال 94، خاطر نشان كرد: همانطور كه مي دانيد، زمان متغير است و ثبات ندارد و آنچه مي ماند، همين تلاش ها همراه با آرزوي موفقيت در عرصه هاي عملي و از همه مهمتر، بندگي خداست.

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به برگزاري مراسم سالروز شهادت حضرت زهرا(س) از سوي شوراي برنامه‌ريزي مديريت حوزه علميه خراسان در مدرسه علميه عالي نواب، اظهار داشت: تشريف فرمايي مقام معظم رهبري و سخنراني معظم له در حرم مطهر رضوي در آغاز سال نسبت به تعيين خطوط فعاليت ها و در حقيقت منشور اساسي كشور در سال 94 از ديگر برنامه هايي است كه حضور پررنگ و جدي اقشار مختلف و به ويژه روحانيت را مي طلبد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha