جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 346666
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
عطارد خراسان

حوزه / همايش ملي « عُطارد خراسان» در راستای بزرگداشت 70 سال مجاهدت علمي علامه حاج شيخ عزيزالله عطاردي قوچاني برگزار مي گردد.

حجت الاسلام یوسف مهربان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری «حوزه»، با اعلام این مطلب اظهارداشت: حوزه علميه خراسان همواره به‌عنوان يكي از كهن ترين مراكز علمي جهان اسلام عالمان و فرهيختگان برجسته اي را در خود تربيت نموده است كه از آن جمله می توان به علامه حاج شيخ عزيزالله عطاردي قوچاني با سابقه 70 سال مجاهدت علمي اشاره کرد.

وی افزود: در همین زمینه مركز مديريت حوزه علميه خراسان با مشاركت برخي نهادهاي علمي، فرهنگي در نظر دارد، همايش بزرگداشتي به مناسبت اولين سالگرد ارتحال اين عالم رباني برگزار نمايد.

دبیر همایش«عُطارد خراسان»،  در بیان ابعاد شخصیتی این عالم ربانی تصریح کرد: علامه حاج شيخ عزيزالله عطاردي در پنجم آذرماه 1307ش، در روستاي بگلر از توابع شهرستان قوچان به دنيا آمده و پس از طی کردن دوران مقدماتی تحصیل در سال 1325 وارد حوزه علميه قوچان و پس از دو سال در سال 1327 وارد حوزه علميه مشهد شد و در آذرماه 1331 مشهد را جهت ادامه تحصيل به مقصد تهران ترك كرد و در فضاي تهران، كار تصحيح متون و همكاري با ناشران و محقّقان را آغاز كرد.

وی ادامه داد: نخستين كار منتشر شده استاد، استخراج غلطنامه فروع كافي است كه در سال 1334 منتشر شده است؛ در سال 1342 ايران را به مقصد نجف اشرف ترك كرد و در آن سامان با علّامه اميني آشنا شد.

حجت الاسلام مهربان، بیان داشت: سفرهاي استاد عطاردي از سال 1344 با مشرّف شدن به مكه و مدينه آغاز مي شود و پس از آن، سفرهاي متعدّد به كشورهاي هند، پاكستان، افغانستان، يمن، مصر، سوريه، لبنان، انگلستان، فرانسه، بلژيك، آلمان، تركيه، روسيه، ازبكستان، تاجيكستان و تركمنستان در طول 24 سال براي وي ره آوردهاي علمي و فرهنگي فراوان داشته است.

وی یادآورشد: ثمره قريب 70 سال تلاش علمي استاد، تحقيق و تأليف 70 عنوان كتاب در يكصد و شصت مجلد، پيرامون حديث، نهج‌البلاغه، تاريخ، جغرافيا، ادبيات، فهرست‌نگاري، سفرنامه و ترجمه متون كهن عربي است.

دبیر همایش«عُطارد خراسان»، خاطرنشان ساخت: در همین راستا، همايش ملي «عُطارد خراسان» در راستای بزرگداشت 70 سال مجاهدت علمي علامه حاج شيخ عزيزالله عطاردي قوچاني، مردادماه سال 94 همزمان با اولین سالگرد ارتحال این عالم ربانی، برگزار مي گردد.

وی،در همین راستا از اعلام فراخوان این همایش خبرداد و گفت:خصال، والايي‌ها و شخصيت، روش‌شناسي و طبقه‌بندي آثار، مسندنگاري، ضرورت‌ها و فلسفه آن، قرآن و اهل بيت (عليهم‌السلام) درآثار علامه عُطاردي، انديشه و روش‌هاي تقريبي، اساتيد، مشايخ و ارتباطات، خراسان در انديشه استاد عُطاردي و سفرهاي علمي و ره‌آوردها  از جمله محورهاي فراخوان  این همایش می باشد.

دبیر همایش«عُطارد خراسان»،  آخرین مهلت ارسال آثار را به دبیرخانه همایش 20 خرداد 1394 اعلام کرد و یادآورشد: علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و آثار خود به پایگاه اختصاصی همایش به آدرس OTAREDEKHORASAN.IR  مراجعه نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha