شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ |۱۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 30, 2024
45

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی بر ضرورت استخراج قواعد عقلی و فلسفی در حوزه های علمی تاکید کردند و گفتند: فلسفه می تواند پاسخگوی نیازهای فکری و شبهات امروز جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید در دیدار  اعضای شورای هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی که  در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراءبرگزار شد،  اهمیت احیاء تفکر عقلانی در جامعه را مورد اشاره قرار داده و اظهارداشتند: اگر بخواهیم تفکر عقلی داشته باشیم باید تا آنجا که امکان دارد از اعتباریات فاصله بگیریم . فضای دنیا فضای اعتباریات است، اعتباریات هرچند طیب و طاهر باشند باز محدوده آنها به محدوده دنیا است حال آنکه فلسفه در این محدوده نمی تواند اسیر بماند و برای رشد باید آسمانی باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی  ادامه دادند:فیلسوف به قدر ضرورت باید با اعتباریات سرو کار داشته باشد تا متاثر از آنها نباشد، این که تاکید روایات ما این است انسان نباید در دنیا زندگی کند از این جهت است که انسان بالاتر و والاتر بیندیشد.

معظم له با تاکید بر ضرورت استخراج قواعد عقلی و فلسفی در حوزه های علمی اظهار داشتند: قواعد عقلی و فلسفی بکر مانده و باید مانند قواعد فقهی و اصولی توسط آزاد اندیشان متدین استخراج شود زیرا که فلسفه علمی است که می تواند پاسخگوی نیازهای فکری و شبهات امروز جامعه باشد.

در ابتدای این دیدار، گزارشی از روند افتتاح شعبه مشهد انجمن حکمت اسلامی و برنامه های این انجمن به محضر معظم له ارائه شد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha