جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 348117
۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
جوادی آملی

حوزه/ اگر قلب انسان، سالم بود، انسان را کنترل مي‌کند. قلب را به این خاطر قلب گفتند چون دائماً در تقلّب است؛ کارِ قلب، تحوّل، تقلّب و انقلاب است و اگر آدم بخواهد آن را نرم کند و به جاي خود بنشاند، صبر مي‌خواهد.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت فرا رسیدن حلول ماه پر برکت رجب فرازهایی از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص فضایل معنوی ماه شریف رجب را ارائه می دهد.

رجب ماه درخواست انسان برای ارتقاء ظرفيت رشد معنوی می باشد؛ درست است بعضي از کارهاي بدي که انجام داده ایم، ظرفيت را از ما گرفته است، ولي ظرفيت‌دِه، همچنان بخشنده است؛ لذا از او ظرفيت طلب کنيد، استحقاق طلب کنيد، لياقت طلب کنيد و بعد از خداوند مسئلت کنيد که به اين ظرفيت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند.

امام باقر علیه السلام می فرماید: هيچ سلامتي همانند سلامت دل نيست.

انسان، حیّ متألّه است. اگر قلب انسان، سالم بود، انسان را کنترل مي‌کند. قلب را به این خاطر قلب گفتند چون دائماً در تقلّب است؛ کارِ قلب، تحوّل، تقلّب و انقلاب است و اگر آدم بخواهد آن را نرم کند و به جاي خود بنشاند، صبر مي‌خواهد؛ اگر او به جاي خود نشست همه شئون زيرمجموعه خود را خوب مديريت مي‌کند.

ماه پربرکت رجب فرصتی برای تطهیر قلوب است. راز خلقت، عبادت است؛ اصل عبادت اين است که انسان در همۀ شئون زندگی بنده خدا باشد و براي اين بندگي يک راز و رمزي است که وجود مبارک پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: انسان طوري بايد با خدا سخن بگويد که گويا او را مي‌بيند.

قرآن کریم، شفابخش است و در ماه مبارک رجب باید اُنس بیشتر با قرآن برقرار گردد.

خداوند می فرماید: ما قرآن را فرستاديم که شفابخش است؛ ما شفا آورديم نه دوا؛ ما طب نياورديم ما دوا نياورديم؛ ما عصارۀ حيات ‌بخشي آورديم که شفاست.

اگر انسان گوهر هستي خود را شناخت، خود را ارزان نمی فروشد؛ چيزي که غير لقاي حق باشد، غير ابدي باشد، انسان را رها کند و افسوسش بماند؛ اين در شأن انسان نيست. اگر انسان این گوهر ابدي را شناخت، باید برای تهیۀ ره‌ توشه ابدي، زادراه ابدي، مرکب ابدي، راحله ابدي فکر کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha