جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ طلاب باید از ظرفیت های فضای سایبری بهره مند شده و به تبلیغ معارف دینی بپردازند و در صدد پاسخ گویی به شبهات دینی باشند و اگر از این ظرفیت بزرگ که میلیون ها مخاطب دارد استفاده نکنند، فرصت بسیار خوبی را از دست داده اند و در پیشگاه الهی مسئول خواهند بود.

خانم افراشته، مدیر مدرسه علمیه سطح سه حضرت فاطمه الزهرا(س) تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به تاریخچه این مدرسه ، گفت: این حوزه در سال 1387 با همت آیت الله مجتهد شبستری در دو گرایش فقه و اصول و تفسیر و علوم قرآنی و حدیث تاسیس گردید و در سال 1388 مجوز رشته کلام نیز اخذ گردید.

وی ادامه داد: در این مدرسه مجموعا 274 طلبه مشغول تحصیل هستند که از این تعداد 143 نفر به صورت حضوری و 117 نفر به صورت غیر حضوری و از سه استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل حضور دارند و از این تعداد 23 نفر حافظ کل قرآن کریم هستند.

افراشته اضافه کرد: حدود 16 نفر از طلاب این مدرسه موفق به تهیه و تدوین پایان نامه خود شده اند که پایان نامه دو نفر از این  افراد به عنوان پایان نامه برتر شناخته شده است و یکی از آن ها در حال چاپ و ارائه می باشد.

مدیر مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) تبریز در خصوص بخش های مختلف این مدرسه، گفت: این مدرسه از چهار بخش فرهنگی، آموزشی، پرورشی و اداری، مالی تشکیل شده است که هر کدام دارای وظایف خاص خود هستند.

وی افزود: در این مجموعه 26 استاد ثابت داریم که همگی آن ها دارای مدرک دکترا یا فارغ التحصیل سطح4  هستند.

افراشته بیان کرد: بخش پژوهشی این مدرسه، امور مربوط به پایان نامه های طلاب را بر عهده دارد و علاوه بر آن برگزاری جشنواره های مختلف و فرخوان مقاله به صورت گسترده از فعالیت های این بخش می باشد.

وی با اشاره به شرکت گسترده طلاب در جشنواره ها و همایش های مختلف، گفت: طلاب این مدرسه در جشنواره های مختلف حوزوی و فرهنگی حضور فعال و پر شوری دارند و از جمله آن ها می توان به شرکت طلاب در جشنواره علامه حلی و جشنواره بانوی کرامت اشاره کرد.

مدیر مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) تبریز اضافه کرد: شش نفر از طلاب این مدرسه در جشنواره علامه حلی موفق به اخذ رتبه های ممتاز شدند و همچنین در جشنواره بانوی کرامت، حدود چهل درصد از شرکت کننده های سطح سه این مدرسه به مرحله نهایی راه یافتند که باید توجه داشت که گذشتن از مراحل داوری این جشنواره خیلی سخت بوده و این نشان دهنده قدرت بالای علمی طلاب این مدرسه می باشد.

استاد حوزه خواهران تبریز ادامه داد: همچنین طلاب این مدرسه در مسابقات علمی نیز حضور پرشوری دارند که از جمله آن ها شرکت در مسابقه ملکوت مقاله  است که مقاله سه نفر از طلاب این مدرسه به عنوان مقاله برتر چاپ گردیده است.

افراشته با معرفی سایر فعالیت های علمی این مدرسه، افزود: از فعالیت های این مدرسه می توان به برگزاری سه نوبت کرسی آزاد اندیشی در سه موضوع بررسی تاریخ کشتار قوم بنی قریظه، بازشناسی مولفه های سبک زندگی اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری و حافظ شناسی اشاره کرد که با حضور اساتید داور، منتقد و مخالف برگزار گردیده و مورد استقبال پرشور طلاب قرار گرفته است.

مدیر مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) تبریز اضافه کرد: این مدرسه دارای یک کتابخانه نیمه تخصصی است که حدود 2464 کتاب تخصصی، 150 کتاب راهنمای درسی و 3522 عدد کتاب غیر درسی داریم که قرار است این کتابخانه با همت مسئولین ارتقاء و گسترش یابد.

وی افزود: این مدرسه دارای یک سایت مجهز کامپیوتری و نرم افزاری است که طلاب این مدرسه در امور علمی و فرهنگی از آن بهره مند می شوند.

افراشته بیان کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی، تجلیل از پژوهشگران فعال این عرصه، برگزاری دوره آموزشی کتاب داران در استان، برگزاری دوره منبع شناسی، روش تحقیق و پایان نامه نویسی از برنامه های این مدرسه در هفته کتاب خوانی بوده است و برای ایام مختلف سال برنامه های متنوعی داریم که ان شاء الله اجرا خواند شد.

وی با بیان این مطلب که برنامه ای جهت حمایت مالی از پایان نامه های طلاب این مدرسه داریم، افزود: قرار است هر پایان نامه ای که دارای صلاحیت های علمی و قابل چاپ باشند را به صورت رایگان چاپ نماییم که در این خصوص می توان به پایان نامه ای در خصوص نظام عمل فردی به قرآن از منظر وحی و اهل بیت(ع) اشاره کرد که قم هم کمک هزینه ای جهت چاپ این پایان نامه اختصاص داده است.

مدیر مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) تبریز، بیان کرد: تهیه و چاپ نشریه سدید از سایر فعالیت های علمی و فرهنگی طلاب این مدرسه می باشد که به طور تخصصی در زمینه های قرآنی به فعالیت خود ادامه می دهد و مقالات و یادداشت های طلاب این مدرسه در خصوص موضوعات قرآنی در آن چاپ می گردد که بعد از استان قم اولین استانی هستیم که در خصوص تهیه و چاپ نشریه کمر همت بسته و دارای نشریه تخصصی هستیم.

وی اضافه کرد: این مدرسه در مناسبت های مختلف فرهنگی و مذهبی تعامل گسترده ای با مراکز مختلف در سطح شهر داشته و با برگزاری مراسمات مختلف فرهنگی و جلسات پرسش و پاسخ، به معرفی معارف دینی پرداخته و نسبت به ارزش ها و اصول دینی بصرت افزایی می نماید.

افراشته افزود: دوره های تربیت مربی نقد ادیان و فرق برگزار شده است و قرار است تا دوره های تخصصی تر نیز در چهار دوره برگزار شود تا طلاب ضمن آشنایی کامل با ادیان و فرق، مشغول نقد و رد آن ها در مجامع عمومی و دانشگاه ها شوند و در این رابطه رایزنی هایی با مسئولین صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این مدرسه با مراکز و ادارات مختلف تعامل گسترده و خوبی دارد و ما به آن مراکز و اداراتی که درخواست مبلغ کرده اند، ارسال مبلغ می کنیم.

مدیر مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) تبریز اضافه کرد: طلاب این مدرسه همه ساله به عنوان مبلغ در اردوهای راهیان نور شرکت می کنند و برای هر ماشینی که به بازدید مناطق جنگی مشرف می شوند یک نفر از این افراد آن ها را همراهی کرده و به معرفی آموزه های اسلامی و پاسخ گویی به سئوالات و شبهات دینی می پردازد.

وی با اشاره به فعالیت های سیاسی این مدرسه از برگزاری نشست های مباحث سیاسی، برگزاری نمایشگاه جنایات داعش و جلسات و حلقه های نقد سیاسی وصالحین خبر داد و گفت: همه این نشست ها و جلسات با استقبال پر شور طلاب مواجه گردیده است و برنامه های ویژه ای برای آینده نیز در این خصوص داریم.

افراشته با بیان این که اکثر طلاب این مدرسه در مدارس آموزش و پرورش مشغول امر تبلیغ هستند، گفت: هر اداره و ارگانی که درخواست مبلغ نماید، یک نفر طلبه به آن ها معرفی خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص نقش حوزه های علمیه در تحقق شعار سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی"، گفت: امروزه با گسترش حوزه های علمیه در سطح شهر ها اگر هر طلبه ای جهت تبلیغ دین، قسمتی از شهر را بر عهده گیرد، قطعا آثار و نتایج مثبت و خوبی را در بر خواهد داشت و مقدمات همدلی و همزبانی فراهم خواهد شد، چرا که آموزه های دینی در صدد هم و دلی هم زبانی مسلمانان است.

استاد حوزه تبریز یادآوری کرد: هر طلبه ای نماینده و مبلغی از طرف اسلام در بین خانواده و محیط خود است و باید با فعالیت های فرهنگی و مذهبی خود خانواده و افراد محیط خود را با آموزه های اسلامی آشنا کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص استفاده طلاب از ظرفیت های فضای مجازی، با بیان این که حضور طلاب در عرصه های سایبری و مجازی ضروری است، تاکید کرد: طلاب باید از ظرفیت های فضای سایبری بهره مند شده و به تبلیغ معارف دینی پرداخته و در صدد پاسخ گویی به شبهات دینی باشند و اگر از این ظرفیت بزرگ که هزاران، بلکه میلیون ها مخاطب دارد استفاده نکنند، فرصت بسیار خوبی را از دست داده اند و در پیشگاه الهی مسئول خواهند بود.

افراشته اذعان کرد: فقه ما پویا بوده و راکد نیست و اگر آن را با توجه به مقتضیات روز کاربردی تر کنیم شاهد نتایج بسیار مطلوبی خواهیم بود.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha