جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: شما به دلیل کینه ای که نسبت به شیعه دارید و عینک بدبینی نسبت به مبانی ارزشی مکتب اهل بیت(ع) زدید، حاضر نیستید مباحث روشنی مانند تقلید را بپذیرید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید صبح امروز در درس خارج فقه خود  که در مسجد اعظم برگزار شد با انتقاد از سخنان کینه توزان، در خصوص مبانی ارزشی شیعه و قوانین اسلام مانند تقلید گفتند: برخی به دلیل کینه‌ای که به مبانی شیعه دارند حاضر نیستند حتی مباحث روشنی مانند «باب تقلید» را بپذیرند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: این گروه قوانین روشن تقلید را به تمسخر می گیرند و معتقدند تقلید از یک نفر امر عقلایی نیست.

معظم له اظهار داشتند: باید به این افراد گفت، شما به دلیل کینه ای که نسبت به شیعه دارید و عینک بدبینی نسبت به مبانی ارزشی  مکتب اهل بیت(ع)  زده‌اید، حاضر نیستید مباحث روشنی مانند تقلید را بپذیرید.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: تقلید دو معنا دارد، یک معنای آن عرفی است و چنانچه کسی بر اساس عرف بدون فکر و اندیشه از کاری که دیگران انجام می‌دهند تبعیت کند که در شرع مقدس این گونه تقلید حرام است.

ایشان گفتند: تقلید معنای دومی نیز دارد و آن این است یک نفر  با مراجعه به اهل فن و عالم دینی مسایل و مباحث دینی خود را بر اساس تشخیص او انجام می دهد مانند مراجعه مریض به پزشک و جاهل به عالم.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: تقلید در مبانی شیعه به این معنا می باشد و احدی نگفته این نوع تقلید اشکال دارد و این امر تمسخر کردن ندارد.

ایشان با بیان این که این گروه نادان  تقلید را از ماده «قّلاده» می دانند که آن را به گردن سگ می اندازند افزودند: تقلید از ماده «قلاده» نیست، بلکه از ماده قِلاده است و قِلاده نیز به معنای زیوری است که گردن عروس می اندازند و به عبارت دیگر، اسلام مسئولیت دینی را  به گردن مجتهد جامع الشرایط انداخته است، بنابراین با مشخص شدن این موضوع سخنان این گروه احمقانه و از روی نادانی است و نباید به اینگونه حرفا توجهی کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha