جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تفاوت های نظام مدیریت اسلامی با دیگر نظام های مدیریتی دنیا، تصریح کرد: یک مدیر در نظام اسلامی، قبل از هر چیزی خود را در محضر پروردگار و پاسخگوی ذات مقدس او می‌داند و از مشکلات مردم گره گشایی می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، چهار شنبه شب، در دیدار مدیران استان خراسان رضوی، در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه‌السلام، به ویژگی‌های نظام مدیریتی اسلام و تفاوت آن با نظام‌های مدیریتی دیگر پرداخت و گفت: یک مدیر در نظام اسلامی، قبل از هر چیزی خود را در محضر پروردگار و پاسخگوی ذات مقدس او می‌داند.

ضرورت توجه به مردم

وی افزود: تفاوت دوم که باید در نظام مدیریتی اسلامی بدان پرداخت، نگاه به مردم است. در این رابطه بالاترین سخنی که امروز در نظامات غربی وجود دارد، مشتری‌مداری است، اما در فرهنگ دینی، نگاه به مردم همراه با محبت به مردم به عنوان مرتبه نازله محبت الله است. این که در سیره امیرالمومنین(ع) دستگیری از بینوایان و گره‌گشایی از مستمندان است، برگرفته از همین عشق ورزی به مردم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نکته دیگر مدیریت اسلامی را نگاه به کرامت انسانی ذکر کرد و افزود: در رابطه با کرامت انسانی، بحث از عموم مردم وشهروندان و یا مستمندان نکته محوری و قابل توجه خواهد بود. در ارتباط با مسأله توجه به عموم شهروندان و بخصوص آنان که نیازمند نگاه خاص مدیران هستند، یعنی مستمندان و محرومان، رفع فقر و محرومیت را در گرو تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مسئولان دولتی می‌دانیم.

اقتصاد مقاومتی؛ تنها راه حل مشکلات

وی تصریح کرد: گرچه اقدامات کمیته امداد و انجمن‌ها و خیریه‌ها ممکن است در کوتاه مدت رفع مشکل ‌کند، اما از بین بردن اساسی مشکلات از زندگی نیازمندان، در گرو تحقق اقتصاد مقاومتی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اساسی دولت و مجلس است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب با کارگزارن نظام دو نکته راهبردی وجود داشت که یکی تلاش برای افزایش توانمندی‌های ملت بزرگ ایران و تقویت آن ها و دیگری شناسایی اولویت‌ها‌ بود؛ براین اساس باید ببینیم چه اولویت‌هایی وجود دارد.

تاکید بر لزوم توجه ویژه به ایثارگران و محرومان

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: قطعاً یکی از اولویت‌های انکارناپذیر توجه به کسانی است که بار اصلی انقلاب بر دوش آنهاست. همه مردم و شهروندان، محترم و دارای حقوق شهروندی هستند، اما یادمان باشد که چه کسانی جبهه های جنگ تحمیلی را اداره کردند و بار اصلی بسیاری از مشکلات برعهده کدام بخش از شهروندان بوده است، لذا باید ضمن توجه به حقوق همه شهروندان، مسأله مستمندان و محرومین را به عنوان ولی‌نعمتانی که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بار اجرای فرامین امام، اداره جبهه، مسأله تحمل و صبر و بردباری در همه مشکلات را به دوش کشیده‌اند، مورد توجه قرار دهیم. این نگاه، دقیقاً در جهت اجرای عدالت و عین عدالت است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: نکته دوم، مسأله زائران و خدمت رسانی به آنان است. در برنامه‌ریزی، اقدامات باید با نگاه به این اولویت تنظیم شود، یعنی معلوم شود مدیرانی که در حوزه‌های مختلف در برخورد با زائر تلاش می‌کنند، با نگاه به زائر چه وظایفی در فعل‌ها و ترک‌ فعل‌ها دارند. خدمت‌رسانی به زائران از مبدأ تا مبدأ، مسئولیت همه را مضاعف می‌کند.

وی افزود: آستان مقدس رضوی در ارتباط با بیانیه اصلی مأموریت خود که تلاش در جهت اشاعه فرهنگ قرآنی و فرهنگ اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام با اولویت نسبت به دو محور زائرین و محرومین است، موفقیت خود را در گرو تلاش همه اجزای نظام به صورت عام و مدیران استان به صورت خاص می‌داند و این مهم قطعاً در دغدغه‌های استاندار و شهردار و خیلی از مدیران استانی وجود دارد.

اجرای منویات رهبر معظم انقلاب

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: حقیقتاً معتقدم در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، نقشی که مشهدالرضا(ع) می‌تواند در کشور و جهان اسلام ایفا کند، بی‌بدیل است، زیرا همه اجزای دولت، مسئولین و مردم و همه نهادهای مردمی می‌توانند در آن سهم داشته باشند.

وی با بیان این که ظرفیت مشهدالرضا به عنوان میزبان حدود 27 میلیون مسافر و زائر، وظایف سنگینی برای ما دارد، گفت: برای استفاده از این ظرفیت عظیم باید ببینیم بین آنچه انجام می‌شود با آنچه شایسته است انجام بگیرد، چقدر فاصله است؟ کم کردن این فاصله به دستان باکفایت مدیران معزز استانی برمی‌گردد و یک حرکت انقلابی می‌طلبد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این جلسه در جوار مضجع شریف حضرت رضا علیه‌السلام و در آستانه فصل تابستان و حضور میلیونی زائران، سرفصلی برای برگزاری جلسات بعدی و تصمیم‌گیری‌های جدی در خدمات‌رسانی شایسته به زائران و مجاوران باشد.

خدمت در نظام اسلامی توفیق الهی است

 در این دیدار همچنین علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، خدمت در نظام اسلامی را توفیقی بزرگ و خدمت در خراسان را توفیقی مضاعف برشمرد و گفت: در این استان علاوه بر خدمت به مجاورین و استانی که منتسب به ولی نعمت است، توفیق خدمت به زائران هم نصیب همه ما شده است که باید قدردان باشیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha