شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمدجواد توکلی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تلاش در تولید و قناعت در عرصه مصرف را ویژگی بارز سیره امام علی(ع) در عرصه اقتصادی عنوان کرد.

 محمد جواد توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: افرادی که در بحث اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی ، مشغول به فعالیت می باشند ، بسیار پرکار و تلاشگر بوده و در عرصه مصرف نیز افراد قانعی هستند که به هیچ وجه اهل بریز و بپاش نیستند بلکه به اندازه مصرف می کنند و به خصوص مراقب هستند که گرفتار اسراف و تبذیر نشوند و در عین حال از درآمد خود به نیازمندان و محرومان انفاق کنند.

وی همچنین افزود:با نگاهی به زندگانی نورانی مولای متقیان علی (ع) چه در دوران قبل از امامت و خلافت ظاهری و چه پس از آن، ملاحظه می کنیم که این چرخه ارزشی در امور اقتصادی حضرت کاملاً وجود دارد و ایشان الگوی اعلای این مساله می باشند.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه ادامه داد: چنان که تاریخ اسلام و شیعه گواه است که ایشان چطور به سختی کار کرده، قنات و چاه حفر کرده و نخلستان ها را آبیاری می نمودند و حتی پیش از آن که چاه حفر شده به بهره برداری برسد، وقف نامه آن را برای عموم مردم و به ویژه طبقه محرومان امضا می کردند.
وی گفت: حضرت همچنین در عرصه مصرف امور زندگی نیز بسیار قانعانه و در واقع زاهدانه برخورد می کردند و اصولاً انسان بسیار کم مصرفی بودند؛ خودشان نیز به این مساله اشاره داشته و می فرمایند شماها نمی توانید مثل من زندگی کنید، اما با ورع و تقوا سعی کنید مرا یاری دهید.
توکلی با بیان این که ارتباط سیره علوی با بحث روز جامعه ما یعنی اقتصاد مقاومتی یک ارتباط تنگاتنگ و پرمعناست، افزود: ما در بحث اقتصاد مقاومتی به طور کلی با سه ارزش محوری در بخش تولید، مصرف و توزیع مواجه هستیم که این ها در سیره رفتاری و نیز حکمرانی مولی الموحدین (ع) بسیار بارز و مشهود است.
وی یادآور شد اساساً در اقتصاد مقاومتی هنجار ارزشمند در عرصه تولید، ناظر به پرکاری و پرتلاشی و همچنین در بُعد مصرف ، قناعت و صرفه جویی و عدم اسراف است ، ضمن آن که در بخش توزیع نیز بر ارزش های مهمی چون ایثار، از خودگذشتگی و کمک به فقرا و محرومان تاکید می شود.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha