پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
داستان‌های زندگی تحت اشغال در فستیوال هنر فلسطین در ایرلند

حوزه/ یکی از برنامه‌های ارزشمند فسیتوال هنر فلسطین در بلفاست با عنوان "مقاومت برای موجودیت"، شامل نمایشگاه عکس محمد ازا عکاس خبری در اردوگاه آیدا در سرزمین‌های اشغالی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از irishnews.com، شهر بلفاست در ایرلند میزبان فستیوال هنر فلسطین است که یکشنبه آینده در مرکز هنرهای هلال برگزار می‌شود.

این فستیوال شامل برنامه‌های متنوع از جمله نمایش فیلم و نمایشگاه‌های هنری خواهد بود که برای بازدید عموم رایگان هستند.

دیوید کالاندر یکی از برگزارکنندگان این فستیوال می‌گوید: هدف از برگزاری این فستیوال این بود که مردم را به شیوه‌ای مثبت به یکدیگر نزدیک کنیم. مردمی که می‌خواستند به شیوه‌ای خلاقانه عمل کنند. ما می‌خواستیم سکویی در اختیار فلسطینیان قرار دهیم زیرا آن‌ها ملتی هستند که معمولا در نمایشگاه‌های شهرهای غربی جایگاه و صدایی ندارند.

کالاندر باور دارد که این گردهمایی می‌تواند درک بهتری از زندگی مردم فلسطین ارائه داده و می‌گوید: مردم می‌توانند شخصا با فلسطینیان صحبت کرده و از آنچه در کرانه باختری و فلسطین در حال وقوع است مطلع شوند.

یکی از برنامه‌های ارزشمند این فسیتوال با عنوان "مقاومت برای موجودیت" که در 26 جولای برگزار می‌شود، نمایشگاه عکاسی محمد ازا  عکاس خبری و نمایش فیلم از فیلم‌سازان برنده جوایز بین‌المللی است.

وضعیت زندگی مردم فلسطین در اردوگاه آیدا

محمد ازا در اردوگاه آوارگان فلسطینی آیدا بدنیا آمده و بزرگ شده است. به گفته سازمان ملل این اردوگاه محل سکونت 6 هزار فلسطینی است و تحت محاصره برج‌های دیده‌بانی ارتش اسرائیل و بخشی از دیوار حائل بسیار بحث برانگیز رژیم صهیونیستی قرار دارد.

محمد ازا درباره شرایط اردوگاه می‌گوید: اشغال سرزمین‌های فلسطین شرایط را بیش از گذشته برای پناهندگان سخت کرده است. وقتی سربازان نیمه‌های شب به اردوگاه یورش می‌آورند اوضاع زندگی مردم به شدت دشوار است. در 3 سال گذشته وضعیت بسیار سخت بوده‌ است. آن‌ها چندین کودک را با شلیک گلوله کشتند و در اوایل امسال نیز یک جوان 19 ساله را که از دانشگاه به اردوگاه برمی‌گشت با شلیک گلوله به ناحیه سینه به شهادت رساندند. انتفاضه دوم در سال 2000 علیه اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل براه افتاده و از آن زمان تا کنون اردوگاه آیدا یکی از مکان‌هایی است که بیش از همه مورد یورش صهیونیست‌ها قرا می‌گیرد.

با وجود وضعیت دشوار زندگی در اردوگاه آوارگان آیدا، در سال 2000 گروهی از فلسطینیان مرکز فرهنگی لاجی را در این اردوگاه راه اندازی کرده‌اند که هنرهای مختلف را به جوانان آموزش می‌دهد.

خبرنگاری در فلسطین اشغالی حرفه‌ای همراه با ترس و وحشت است

هنگامی که سربازان به اردوگاه یا شهر مهمی هجوم می‌آوردند، تصویربرداری و خبرنگاری در لحظه واقعه از ضرورت بالایی برخوردار است با این وجود بسیاری از خبرنگاران از این کار وحشت دارند.

محمد ازا که خودش 3 سال پیش هنگام عکاسی از حملات صهیونیست‌ها مورد اصابت گلوله در ناحیه صورت قرار گرفته می‌گوید: مرکز لاجی بارها تحت اشغال صهیونیست‌ها قرار گرفته. آن‌ها مرکز را اشغال کرده و از ورود و خروج جوانان جلوگیری می‌کنند. آن‌ها تیراندازها را روی سقف مستقر کرده و دستگاه‌ها و تجهیزات مرکز را تخریب می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که وظیفه این مرکز آموزش به جوانان است و از اینکه جوانان فلسطینی خلاق و دانش آموخته شوند ناراضی هستند.

او درباره تصاویری که در نمایشگاه بلفاست به نمایش می‌گذارد می‌گوید: تصاویری که به بلفاست آورده‌ام نشانگر 3 سال آخر زندگی در اردوگاه آیدا است و کیفیت زندگی در این اردوگاه و اتفاقات آن خصوصا در رابطه با حمله نظامیان ارتش صهیونیستی را نشان می‌دهند.

ما از اینکه به اینجا آمده‌ایم بسیار خوشحالیم زیرا فلسطینیان به راحتی نمی‌توانند کشور را ترک کنند. این فرصتی است تا ما بتوانیم حقیقت زندگی مردم فلسطین را برای غرب به تصویر درآوریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha