یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی دنیای امروز را محل تلاقی و مبارزه حامیان و مخالفان و مبارزان علیه کرامت الهی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین رئیسی پیش از ظهر امروز در همایش هیئتهای محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم  با ذکر معانی کرامت گفت: قرآن کریم به "کرمنا بنی آدم" اشاره می کند که معنی آن، همان کرامت ذاتی است.

وی افزود:کرامت ذاتی ، عقل و خرد و فطرتی است که به لطف خدا در وجود انسان ها است؛ البته کرامت به معانی مختلف بیان شده است که نزدیک ترین معنی به ذهن انسان، که بیشتر نقل شده است، همان مفهوم بخشش است.

تولیت آستان قدس رضوی اظهارکرد: برخی دیگر کرامت را به عزت معنی کرده اند؛ این کرامت به این معنی است که کرامت حالت و ملکه نفسانی است که اجازه مغلوب شدن نفس را در مقابل شیاطین نمیدهد؛ در این تعریف به این معنی است که خداوند اجازه نمیدهد که فرد اسیر نفس درون و شیاطین بیرون باشد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهارکرد: اگر انسان دارای کرامت شد، جلوههایی خواهد شد که کرامت نفسانی و بیرونی را جلوه گر میکند؛ یکی از جلوه های این کرامت، بخشش خواهد بود؛  جال انسان های کریم جلوه این کرامت را در مال و جان و آبرو بروز می دهند؛ شهدا پیش از آنکه به مقام شهادت نائل شدند ابتدا به مقام کرامت نائل شوند زیرا اگر کسی به مقام کرامت نرسد به شهادت نخواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: بهترین حالت زمانی است که عشق خدا در تمام ارکان وجودی انسان احاطه پیدا کند؛ البته کرامت اکتسابی قابل کسب است که انسان‏ها باید برای رسیدن به آن تلاش کنند؛ این کرامت از قرآن کریم و خانه کرامت حاصل می شود.

تولیت آستان قدس رضوی با ذکر این مطلب که قرآن کریم و رسول کریم و ائمه و اهل بیت(ع) کریم هستند، عنوان کرد: کرامت انسان در پرتو عبودیت حاصل می شود و اهل بیت(ع)نیز در قله بندگی قرارداشتند و به همین دلیل یکی ازمهمترین رسالت های هیئت ها، درس عبودیت دادن به مخاطبان است.

وی گفت: تمام سخنان امام حسین(ع) در عاشورا، درس توحید است؛ یعنی باید لحظه به لحظه بر توحید حاضران در روضه اباعبدالله اضافه شود؛ کرامت اکتسابی در پرتو کتاب کامل و انسان کامل است که در مجالس هیئت ها باید به این دو اصل توجه شود؛ یعنی هیات ها باید زمینه ساز کرامت مخاطبان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بیان داشت:  بنی امیه راه ایمان را بر مردم نبستند، بلکه راه های کشف آسیب های ایمان را بر مردم بستند؛ آل سعود حاضر است که نمازی که روح و محتوا نداشته باشد را ترویج کند؛ آنها امتداد راهبردی استکبار در منطقه ما است؛ آل سعود مشکلی با خواندن نماز ندارد، بلکه با اقامه نماز مشکل دارند، زیرا اگر قرار باشد که نماز اقامه شود ابتدا باید گلوی ظالم که خود آنها هستند گرفته شود.

وی با ذکر این مطلب که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان امور مساجد سیاسی بودن و زمان شناس بودن را معنی کردند، اظهارکرد: توّابین انسان های خوبی داشتند ولی چون در زمانی که باید، ندای امام شان را نشنیدند در صف یاران امام قرار نگرفتند؛ هیئت های ما باید زمان شناس باشند در موقع مناسب بهترین سمت گیری را داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: معلم اصلی هیئت ها، امام حسین است که در قله کرامت قراردارد؛قله وجودی انسان، کرامت است که محصول آن عبودت مطلق است؛ کرامت انسان که جز در خانه کریمان یافت نمیشود باید در زندگی ما ساری و جاری باشد که نقطه قله این امر، شهادت است.

رئیسی اظهار کرد: دنیای امروز محل صف بندی‏های حامیان کرامت و ضد کرامت است؛ آیتالله شیخ عیسی قاسم، شیخ زکزاکی و شیخ نمر و...پرچمدار دفاع و تبیین کرامت انسان هستند؛ درد بشریت امروز آن است که از کرامت فاصله گرفته است؛ مسجد مقدس جمکران مدرسه بزرگ انسانیت است که به انسان درس کرامت میدهد.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان بر لزوم معرفت افزایی و بصیرت آفرینی و ساختن انسان‏های عاشورایی برای دفاع ارزش های دین و انقلابی اندیشیدن و انقلابی عمل کردن تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha