شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 396221
۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
موکب حضرت معصومه(س) در مسیر مسجد جمکران

حوزه/ مدیر روابط عمومی و بین الملل مسجد مقدس جمکران از برپایی موکب مسجد مقدس جمکران در مسیر پیاده روی اربعین در راستای اهداف و سیاست‌های کلان مسجد مقدس جمکران خبر داد.

حجت الاسلام  سید مهدی هاشمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه امسال همچون سال گذشته موکب مسجد مقدس جمکران در مسیر پیاده روی اربعین به زایرین حسینی خدمت رسانی می‌کند، اظهار کرد: فعالیت اربعین مسجد را در سه بخش عمده تقسیم بندی شده است که در بخش فعالیت پژوهشی، همایش لقاء الحسین در ابعاد مختلف با هدف معرفت افزایی و به صورت مشترک با عتبات عراق برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه کلی و دغدغه اولیه، مراسم اربعین خود مسجد است تصریح کرد: یکی از ابعاد کار اربعینی امسال، اربعین مسجد مقدس جمکران است که در امتداد مناسک زیبای سالهای گذشته به صورت مردمی و خودجوش با حضور عزاداران حسینی در مسجد مقدس جمکران به نیت عرض تسلیت به صاحب اصلی عزای اربعین صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام هاشمی‌زاده با بیان اینکه هر چند از نظر زمانی و کمیت، مراسم روز اربعین جمکران در یک روز خلاصه می‌شود اما دارای اهمیت بسیار بالایی است گفت: امسال حرکت مبارک مردمی در قم ایجاد شده است که مردم برای خدمت به زایران اربعینی که در مسیر از قم عبور می‌کنند و یا توقف دارند به صورت گسترده آماده ارائه خدمات به حجم بالای زایران افغانی و پاکستانی و... هستند.

مدیر روابط عمومی و بین الملل مسجد مقدس جمکران ادامه داد: مسجد جمکران یکی از نقاطی است که قرار است خدماتی به زائران اربعین حسینی که در قم توقف دارند ارائه کند و این بخش خدمات دهی، بخشی از فعالیت‌های پیش بینی شده در حرکت بزرگ اربعین است.

حجت الاسلام هاشمی‌زاده با اشاره به فلسفه وجودی موکب در مسیر پیاده روی اربعین، بیان کرد: این حرکت با توجه به اهداف مهمی از سال قبل آغاز شده است و مهم‌ترین دلیل و هدف برپایی آن، ایفای نقش پایگاهی این مرکز بزرگ شیعی در بزرگ‌ترین رخداد جهانی شیعیان است.

وی افزود: خواص و عموم ارادتمندان از مسجد مقدس جمکران انتظار دارند همسو با مانور عظیم و بزرگ شیعه، در کنگره عظیم طلیعه داران ظهور حضور مستقیم و موثر داشته و در تجلی هرچه بیشتر آن کوشش کند.

مدیر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران گفت: از سوی دیگر از اهداف این حضور اجرای عملی امر مبارک حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) است که به حسن مثله جمکرانی امر فرمودند که مردم را به مسجد مقدس جمکران ترغیب کنند و جایگاه و منزلت بالای آنرا برایشان تشریح کند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف عمده متولیان مسجد تبلیغ و معرفی این مکان مقدس است، اضافه کرد: برای ابلاغ پیام حضرت هیچ مکان و زمانی اولا‌تر از ایام اربعین و فضای اربعینی وجود ندارد.

حجت الاسلام هاشمی‌زاده ضمن اشاره به دیگر اهداف برپایی موکب مسجد مقدس جمکران، ابراز کرد: همچنین همسویی با سیاست‌های کلان نظام اسلامی و تقویت حرکت‌های اسلامی از اهداف کلانی است که مسجد در پی تحقق آن اقدام به برپایی موکب در مسیر پیاده روی اربعین کرده است.

مدیر روابط عمومی و بین الملل مسجد مقدس جمکران گفت: موکب مسجد بنا بر اقتضای مکانی که به آن منصوب است صرفا موکب خدماتی نیست و تمام برنامه ریزی‌ها با این هدف صورت گرفته است که فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی موکب و هر آنچه در آن اتفاق می‌افتد دارای نگاه و پیوست و دغدغه فرهنگی باشد و اگر هم مجموعه‌ای از خدمات متنوع جنبی به زایران در راستای اقتضای آن فضا ارائه شود، مکمل اهداف فرهنگی است.

حجت الاسلام هاشمی‌زاده با اشاره به اینکه رسالت مسجد مقدس جمکران، به عنوان مکانی برای فرهنگ سازی و الگو سازی در بین مردم شناخته شده است، افزود: این اتفاق در پویش عظیم مردمی اربعین هم وجود دارد و تجربه ارزشمند و موفق برگزاری این حرکت جدی در موکب سال گذشته، از الگو سازی و پر کردن خلاهای معرفت افزایی و فرهنگی آن فضا که مخاطب اصلی و عمده آن غیر ایرانی‌ها بودند شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته و در این مسیر، فعالیت‌های موکب‌های ایرانی، مکمل فعالیت‌ها و تلاش‌های زیبای مردم عراقی بود، خاطرنشان کرد: موکب مسجد جمکران در این بین محور فعالیت‌ها را برگزاری مراسمات عزاداری به شکل بومی و همچنین نماز جماعت قرار داد.

وی با اشاره به لزوم حضور موکب مسجد مقدس جمکران یادآور شد: حفظ اتمسفر عراقی اربعین و حرکت متحد و همسو با مردم عراق باعث می‌شود همچون سال پیش، عراقی‌ها این موکب را متعلق به خود دانسته و ما نیز بتوانیم به شکل همدلانه در یک صف واحد، به ارایه خدمات به زایران بپردازیم.

مدیر روابط عمومی و بین الملل مسجد مقدس جمکران ادامه داد: یکی از دغدغه‌های کلی حضور در حرکت اربعین، احترام به فرهنگ و قوانین مردم عراق و مرجعیت شیعه آن کشور و ارتباط گسترده برادرانه با بومیان و موکب‌های عراقی است، که در این راستا، سال گذشته نماز جماعت و عزاداری‌های مشترکی را در عین برادری و فارغ از مباحث تفرقه انگیر که دشمنان روی آن مانور می‌دهند برگزار کردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه منبع مالی مسجد اختصاص به هزینه در مسجد دارد، گفت: جمع آوری هدایای نقدی و غیر نقدی در این ایام مختص موکب و با عنوان موکب اربعین صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha