جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی-دیدار مدیران حوزه های خواهران

حوزه/ حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این که امروز فرهنگ اسلامی-ایرانی مورد تهاجم گسترده قرار گرفته، استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه را سرنوشت ساز معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم، در دیدار با مدیران حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور، در تالار ولایت حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه امروز حوزه‌های علمیه خواهران توانایی علمی بانوان را به منصه ظهور گذاشته‌اند، گفت: اگر در گذشته عده‌ای معتقد بودند علم‌آموزی خواهران سطح مشخصی داشته و نتیجه‌ای در برندارد، امروز دست آوردهای حوزه‌های عملیه خواهران در عرصه عمل به همگان ثابت کرده این تصورات و گفته‌ها صحیح نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از جنبش عظیم علمی شکل گرفته در حوزه‌های علمیه خواهران تقدیر کرد و افزود: با توجه به اینکه تقریبا نیمی از زائران بارگاه مقدس رضوی بانوان هستند، بنا داریم مرکز امور زنان و خانواده را در آستان قدس رضوی تشکیل دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با مدیران حوزه‌های علمیه بانوان سراسر کشور گفت: تربیت بانوان فرهیخته، متدین و متشرع در عرصه‌های مختلف علمی در حوزه‌های علمیه خواهران در برابر نگاه تحقیرآمیز، منحرفانه و کالایی دنیای غرب به زن، نشان دهنده گفتمان والای دین مبین اسلام و انقلاب اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر لزوم فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب برای استفاده از توانایی‌های دانش آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران، ابراز کرد: عرصه فعالیت و کار برای خواهران حوزوی باید بیش از پیش مهیا شود، چرا که خواهران در عرصه‌ عمل ثابت کرده‌اند که به خوبی می‌توانند از عهده وظایف محوله برآیند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به پژوهشگران فرهیخته‌ای که در حوزه‌های علمیه‌ خواهران تربیت یافته‌اند، افزود: بخش‌های مبلغ اسلامی و مشاوره از عرصه‌هایی است که دانش آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران به خوبی می‌توانند در آن‌ها ایفای نقش کنند و به جامعه بانوان کشور خدمت‌رسانی داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با انتقاد از برخی مراکز مشاوره که با شیوه‌های ناصحیح، زوجین را به سمت طلاق سوق داده و بر این امر تشویق می‌کنند، اظهار کرد: در چنین شرایطی نیاز به تقویت بنیه مشاوره‌های علمی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی به شدت احساس می‌شود و حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند با ورود به عرصه مشاوره جوانان و خانواده، خلأهای موجود را پر کنند و راه گشا باشند.

وی با اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری در حوزه‌های تبلیغ، مشاوره، پژوهش و ... با حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: بارگاه منور رضوی این آمادگی را دارد که همکاری‌های خود را با طلاب، دانش آموختگان و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور در قالب طرح توسعه «خدمت، خادم و مخدوم» و تحت عنوان خدام تبلیغی، پژوهشی و ... آغاز کند. آستان قدس رضوی علاقه‌مند است از ظرفیت‌های غنی حوزه‌های علمیه خواهران در راستای تحقق رسالت‌های مهم فرهنگی بهره ببرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان با بیان این مطلب که امروز فرهنگ اسلامی-ایرانی مورد تهاجم گسترده قرار گرفته است، استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه را سرنوشت ساز معرفی و اظهار امیدواری کرد که با ورود هرچه فعال‌تر طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران به عرصه مقابله با جنگ نرم، هر روز بیش از پیش فضای کشور به فرهنگ ناب رضوی و اسلامی نزدیک‌ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رضا جمشیدی، مدیر حوزه های علمیه خواهران نیز در این نشست گزارشی از عملکرد حوزه‌های علمیه سراسر کشور ارائه کرد و گفت: امروز خواهران طلبه با همت بلند خود ثابت کرده‌اند که تولید علم منحصر به حوزه‌های علمیه برادران و حوزه‌های علمیه بزرگ نیست و ارائه آثار مطلوب و با کیفیت از حوزه‌های خواهران گواهی بر این ادعاست.

فقر محصول بی عدالتی است

تولیت آستان قدس رضوی همچنین در دیدار  با مدیران استانی و ستادی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به سیره معصومین(ع) به ویژه امام علی(ع) و صدیقه اطهر(س) در رسیدگی به محرومان، اظهار کرد: همان­گونه که جنگ، جبهه و کشته شدن در همه جای جهان وجود دارد، اما در نظام اسلامی به دلیل ماهیت متفاوتش، مقدس قلمداد می شود، امر خدمت به نیازمندان نیز در نظام اسلامی ماهیت متفاوتی با سایر نظام های عالم دارد.

وی با بیان اینکه اساس دیگرخواهی در ایمان ما نهفته است، گفت: دیگرخواهی ما در پرتوی خداخواهی ایجاد می شود و بر این اساس نتیجه آن نیز منافع شخصی نیست. درحالی که افراد و نظام های بسیاری در سراسر عالم به منظور تحکیم موقعیت، جذب منافع و جلب توجه به این گونه امور ورود می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه پس از انجام واجبات و ترک محرمات، بر هیچ امری به اندازه کمک به محرومان در آموزه های اسلامی تاکید نشده است، به حدیثی از معصوم(ع) که می فرمایند: «صدقه مؤمن پیش از آنکه به دست فقیر برسد، به دست خدا می رسد» اشاره و عنوان کرد: مددکاران در نظام ما در ابتدا خود دست مدد به سوی خداوند متعال بلند می کنند و از حضرت حق تعالی و اهل بیت اطهار(ع) به عنوان کریمان عالم مدد می گیرند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه فقر و محرومیت محصول بی عدالتی های اجتماعی است، افزود: خداوند متعال مواهب عالم را به گونه ای قرار داده که اگر نعمات به عدالت توزیع شود، آحاد جامعه بشری برخوردار خواهند بود، اما امروز به دلیل عدم رعایت این اصل، در مناطق گوناگون شاهد بی عدالتی هایی هستیم که مراکز علمی و آکادمیک می توانند دلایل و راهکارهای رفع آن را بررسی کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اما در عین حال ما امروز در گوشه و کنار شاهد وجود افراد محروم و نیازمند هستیم و باید برای کمک رسانی به آن ها اقدام کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی سپس به ظرفیت محدود نهادهای حمایتی برای کمک رسانی به محرومان و مستضعفان اشاره و تصریح کرد: راهکار اساسی برون رفت از مسئله فقر و محرومیت اجرای دقیق و کامل نسخه شفابخشی است که مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ارائه داده اند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تاکید بر ضرورت توجه همگانی به اقتصاد مقاومتی، افزود: نظام اقتصادی باید به گونه ای متحول شود که محرومیت به حداقل ممکن برسد و امکان رفع مشکلات مردم با همین توان محدود نهادهای حمایتی به وجود آید.

وی، اقدامات صورت گرفته در کمیته امداد را ارزشمند خواند و تاکید کرد: اما این تلاش ها به لحاظ کمی و کیفی باید افزایش یابد تا گره از کار مستمندان و نیازمندان گشوده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین به اقدامات مشترک آستان قدس رضوی و کمیته امداد در ماه های اخیر اشاره و عنوان کرد: در این مدت گام های ارزشمندی برداشته شده، ولی باید این اقدامات در عرصه عمل بیش از قبل گسترش یابد تا در حد توانمان و به نام مبارک امام رضا(ع) مشکلات نیازمندان را بر طرف کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha