جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام مودب قرآن پژوهی

حوزه/ استاد حوزه بر لزوم تلاش بیشتر محققان عرصه تفسیر در زمینه تدوین اصول و قواعد تفسیر تاکید کرد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مودب امشب در چهاردهمین اجلاس مجمع عالی تفسیر حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: نکته بسیار مهمی که باید در مراکز علمی حوزوی مورد توجه واقع شود، توجه به مبانی تفسیر است.

وی افزود: بسیاری از علما به مبانی تفسیر پرداخته و به خوبی این مبانی را تحلیل کرده اند؛ ولی امروزه در برخی از محافل علمی شبهاتی متوجه این حوزه شده است که ذهن برخی از محققان داخل را نیز به خود متوجه کرده است.

وی تصریح کرد: امروزه مراکزی در آلمان، مشغول مطالعه هستند که در این راستا تمام نسخ قرآن را در تمام قرون مورد مطالعه قرار داده اند و برخی به این نتیجه رسیده اند که قرآن نص ثابتی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مودب اظهارکرد: این افراد شبهه ای مطرح کرده اند که مضطرب ترین نص در قرآن، به کار برده شده است که سخن بسیار نادرستی است؛ البته باید گفت که این گروه به دلیل مدارکی که از برخی فرق مسلمین به دست آورده اند چنین سخنی می گویند در حالی که ما معتقد هستیم که قرآن محکم ترین و ثابت ترین نص است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: به همین جهت در این زمینه باید گفت، نص قرآن نص واحدی است و اختلافات به راویان باز می گردد(چنانچه امام صادق(ع)) بیان فرموده اند؛ در این مسیر محققان از راه هایی چون سیاق به دنبال روش روایی و مطالعات تاریخی باید به محکمات برسند.

وی گفت: اصول تفسیری باید در حوزه تنظیم و تدوین و ارایه شود تا بتوانیم به راحتی به شبهاتی که امروزه نسبت به قرآن رواج یافته است پاسخ دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha