دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام همتیان - تهذیب حوزه قم

حوزه/ جریانی از فردای پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) آغاز شد؛ جایی که فتنه و نفاق که از قلب و وجود خود ایمان نیاورده بودند عترت طاهرین(ع) را خانه نشین وقلع و قمع کرده و بر منبر رسول الله(ص) تکیه زدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین همتیان شب گذشته  در مجلس عزاداری شهادت امام حسن مجتبی(ع) و رحلت رسول الله درقم گفت: امام حسین(ع) زمانی که وارد کربلا شدند، حدیث بسیاری زیبا و تکان دهنده ای فرمودند که تامل در این بیانات بخش عظیمی از فلسفه قیام و تاریخ صدر اسلام را مشخص می کند.

وی افزود: امام فرمودند،‌دنیا تغییر کرده است یعنی اعتقادات و ارزش ها و زیبایی های عصر پیامبر(ص) به فراموشی سپرده شده است و این جامعه دیگر به حق عمل نمی کند و وضع جامعه به حدی رسیده است که مومنان مشتاق مرگ شده اند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم بیان کرد: امام(ع)، سپس فرمودند، مردم بنده دنیا هستند و تا زمانی که حاجات دنیوی آنها برآورده می شود با دین هستند و زمانی که دین با خواهش های نفسانی آنها در تضاد بود، کسی دیگر طرفدار دین نمی ماند.

وی گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که در این زمینه مطرح است این است ریشه این بیانات و واقعه عاشورا در کجاست؟ دقیقا ریشه این جریان از فردای پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) آغاز شد؛ جایی که جریان فتنه و نفاق که از قلب و وجود خود ایمان نیاورده بودند عترت طاهرین را خانه نشین وقلع و قمع کرده و بر منبر رسول الله تکیه زدند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان بیان کرد: در مقابل این همه جنایات علیه آل علی(ع) دجالان و دشمنان کینه توزی که سابقه ننگینی داشتند و چیزی از جلادان و منافقان و کفار کم نداشتند بر مسلمانان مسلط شدند.

وی اظهارکرد: دومین اتفاقی که پس از رسول الله رخ داد، ممنوعیت احادیث ناب پیامبر(ص) و تفسیر قرآن بود؛ در این زمینه خفقانی ایجاد شد که کسی جرات نداشت که کلام پیامبر را نقل کند و آن را مکتوب سازد؛ جنایاتی که با ابن مسعود و میثم تمار و رشید و حضرت اباذر انجام دادند باعث شد که خفقان وحشتناکی ایجاد شد و نشر معارف نبوی ممنوع گشته تا جا برای القای انحرافات آنها فراهم شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم گفت: ابن ابی الحدید نقل می کند که زیاد، حاکم کوفه دستور داد که فرزندان امام علی(ع)  حتی در بیابان پیدا کرده و سر ببرند؛ در این میان افرادی چون معاویه و عمروبن عاص و ثمره بن جندب روی کار آمدند و جنایاتی انجام دادند که در تاریخ کم نظیر بود.

این استاد حوزه بیان کرد: این جریان، عراق را به زیاد، و مدینه را به مروان و مصر را به عمرعاص و بصره را به مغیره داد که هر کدام آنها در نسبت و جنایت و پست فطرتی گوی سبقت را از هم روبوده بودند.

وی گفت: عمر وعاص فرزند عاصی است که علامه امینی در وصف وی بیان کرده است که از روی منابع تاریخی اطمینان کامل داریم که وی هیچگاه از صدق ایمان نیاورد؛ زمانی که وی زاده شد، پنج نفر ادعا کردند که او فرزند آنها است که مادر عمروعاص به دلیل اینکه عاص شباهت بیشتری به این پسر داشت و پول بیشتری به وی میداد اعلام کرد که عاص پدر این پسر است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان بیان کرد: مغیره نیز از دشمنان سرسخت پیامبر(ص) بود و در جاهلیت و بی بند و باری شهره عام و خاص بود؛ پس از اسلام نیز هیچگاه از سرصدق ایمان نیاورد و در بصره نیز فجایع اخلاقی به بار آورد که امام علی(ع) فرمودند که اگر مغیره را ببینم او را سنگسار می کنم.

وی گفت: معاویه به خطبایی خود فروخته و جاعلان حدیث صدها هزار درهم پول می داد که فضایل امام علی(ع) را برای وی نقل کرده و آیات نفاق را در وصف امام به کار ببرند؛ وی 400 هزار درهم به ثمره بن جندب داد که بیان کند که آیات نفاق در وصف امام علی(ع) نازل شده است.

این استاد حوزه بیان کرد: این جریان با این حاکمان جور، هزاران درهم و دینار به خطبای خود فروخته و دنیا طلب می دادند که به نفع آنها حدیث جعل کنند و  امام (ع)در منابر خود سب و لعن کنند.

وی گفت: این جریان، فرهنگ تبهکاری وجنایت و زشت کاری را به حدی رساندند که گناه جای معروفات را گرفت و این گناهان برای مردم عادی شده بود؛ تا جایی که حاکم مسلمانان در محراب خود شراب غی می کرد و نماز صبح را چهار رکعت می خواند و کسی نیز به او متعرض نمی شد.

وی اظهارکرد: یکی از همین سرکردگان که نقش مهمی در انحطاط جامعه اسلامی پس از پیامبر ایفا کرد، مروان بود که پیامبر پدربزرگ او را به خاطر آزار بسیار و تمسخر بیش از حدی که در حق پیامبر روا می داشت از مدینه اخراج کرد و در زمان خلیفه سوم آنها با وساطت به مدینه بازگشتند و پست های کلیدی گرفتند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم بیان کرد: همین عوامل باعث شد که در زمان امام حسین(ع) دیگر چیزی از اسلام باقی نماند و همه آنچه پیامبر (ص)برای آن خون دل خورده بود از دست برود؛ به همین دلیل یود که ایشان قیام کردند تا نهضت اسلام را زنده نگاه دارند.                          

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha