جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مجتبی نجفی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) ملایر گفت: قرآن محوری، باید در حوزه ها در صدر مسائل قرار گیرد، زیرا مردم از حوزه های علمیه و طلاب، قرآن و علوم قرآنی را مطالبه می کنند و طلاب باید توانایی پاسخ به جامعه را در این زمینه داشته باشند.

حجت الاسلام مجتبی نجفی، مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) شهر ملایر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با اشاره به اهمیت موضوع تحول در حوزه های علمیه گفت: تحول در دروس باید به گونه ای مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد، علاوه بر آنکه محتوا آسیب نبیند، دروس به صورت منسجم و با نگارش جدید به طلاب ارائه شود.

وی با اشاره به نیازهای روز جامعه افزود: دروس حوزه از جمله فقه و اصول باید به سمت نیازهای جامعه تغییر کند و بخش هایی که مورد نیاز و مبتلابه نیست، از مواد درسی حذف شود.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) ملایر تصریح کرد: همان گونه که در دروس علمای گذشته، مسائل روز آن زمان بیان می شد، امروز نیز حوزه های علمیه باید در متون درسی تحول ایجاد کرده و موضوعات جدید را طبق نیاز بازنویسی کنند.

وی با اشاره به اهمیت فرصتها در دوران طلبگی گفت: رسالت طلاب در این زمان خیلی گسترده است؛ از این رو نباید وقت طلاب را با برنامه های طولانی و بلند مدت هدر دهیم؛ به طور مثال باید ادبیات عرب را با شیوه های بهتر و زمان کمتر به طلاب علوم دینی آموزش دهیم.

حجت الاسلام نجفی با اشاره به اهمیت مسئله مدیریت طلاب در فعالیت های آموزشی و تربیتی تأکید کرد: افرادی که در مدیریت و برنامه ریزی حوزه های علمیه مسئولیت دارند، باید تجربه فعالیت در مدارس علمیه را داشته باشند تا برنامه ریزی ها را طبق تجربه انجام دهند.

وی در ادامه عنوان کرد: قرآن محوری، باید در حوزه ها در صدر مسائل قرار گیرد، زیرا مردم از حوزه های علمیه و طلاب، قرآن و علوم قرآنی را مطالبه می کنند و طلاب باید توانایی پاسخ به جامعه را در این زمینه داشته باشند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) ملایر اظهار داشت: یکی دیگر از مولفه های طلبه برای تبلیغ بهتر دین مبین اسلام، آشنایی با علوم حدیث است؛ طلبه ای می تواند مبلغ خوبی باشد که با روایات اهل بیت(ع) آشنایی کافی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تبیین مسئله حکومت اسلامی و ادله آن گفت: طلاب در مرحله اول باید با مبانی لزوم حکومت اسلامی در زمان غیبت و جایگاه ولایت فقیه در این دوران آشنا شوند و سپس جامعه را نسبت به این دو موضوع کلیدی آگاه کنند و این امر باید در دروس اصلی حوزه ها نهادینه شود.

حجت الاسلام نجفی در پایان گفت: موفقیت طلاب در گرو تحریک انگیزه های معنوی آنهاست؛ اگر طلبه ای انگیزه سال های اول خود را حفظ کند، همیشه با سرعت در عرصه تبلیغ و تحصیل قدم می گذارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha