جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نمایش فیلم برای طلاب

حوزه/ قائم مقام مدرسه اسلامی هنر با بیان اینکه ارتباط میان اهل هنر و حوزویان باید برادرانه و مبتنی بر "گفت وگو" باشد، گفت: با آئین نامه، دستورات و نگاه های سلبی، نتایج مثبتی حاصل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری بود که تالار نمایش مدرسه اسلامی هنر با عنوان "سینما آیه" با اکران فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) به جرگه سینماهای کشور پیوست اما با یک تفاوت خاص؛ تفاوت مهم سینما آیه با سایر سینماهای کشور این بود که جمعی از طلاب و فضلای حوزه، کلیددار این سینما شده بودند.

امسال مسئولان مدرسه اسلامی هنر در نخستین سال فعالیت سینما آیه، تعدادی از فیلم های جشنواره فیلم فجر را در این سینما اکران کردند و مورد استقبال قرار گرفت.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به بهانه اکران تعدادی از فیلم های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و ایجاد بستر ارتباط میان حوزویان و سینماگران با فریدالدین فرید عصر قائم مقام مدرسه اسلامی هنر به گفت وگو نشسته است که ماحصل آن تقدیم می شود.    

*به عنوان پرسش نخست بفرمایید، سینما آیه براساس چه اهدافی تاسیس شد؟   

هدف اصلی از تاسیس سینما آیه در مدرسه اسلامی هنر این بود که بستری برای حضور قشر فرهیخته حوزه، نخبگان حوزوی و عموم متدینانی که به طور عادی شاید در سینماها حضور پیدا نکنند، در سینما فراهم شود و با آثار شاخص سینمای جمهوری اسلامی آشنا شوند و به تدریج یک ارتباط معنادار خوبی میان حوزه و بدنه سینما کشور شکل بگیرد.

مدرسه اسلامی هنر از سال 1383 راه اندازی شده، اما سینما آیه اردیبهشت سال جاری با همکاری خالصانه دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی راه اندازی شد.

ما یک بار این موضوع را با مسئولان سازمان سینمایی مطرح کردیم که طلبه ها، یک سینمای تخصصی برای خود ندارند و لازم است برخی آثار برای طلاب اکران شود؛ دکتر ایوبی از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت «می توان این امر را در قالب سینمای تخصصی کوچک اجرایی کرد»؛ هزینه تجهیز و راه اندازی دیجیتال دالبی را سازمان سینمایی تامین کرد و ما در طول سال فیلم های ارزشمند را برای طلاب اکران می کنیم.

*چطور شد امسال در نخستین سال فعالیت سینما آیه، تعدادی از فیلم های جشنواره فجر در این سینما اکران شدند؟

از سوی دوستان به ما پیشنهاد اکران آثار خوب جشنواره فجر در سینما آیه شد و ما این موضوع را با دکتر ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور مطرح کردیم و وی از آنجایی که نگاه مثبتی به ارتباط حوزه و سینما دارد، از این موضوع استقبال کرد.

در روند انتخاب فیلم ها مشورت هایی صورت گرفت و سعی شد آثاری که به لحاظ محتوایی مطلوب هستند، برای اکران انتخاب شوند؛ البته از آنجایی که ما آثار را مشاهده نکرده بودیم، بعضی از آثار ضعیف بود اما بخشی از آثار معمول و خوب جشنواره نظیر «ماجرای نیمروز» و «ویلایی ها» در سینما آیه اکران شد.

جالب است بدانید فیلم «ماجرای نیمروز» را به شهرستان ها نداده بودند و با تاکید آقای حبیب الله ایل بیگی معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مجوز نمایش این فیلم در سینما آیه داده شد.

امسال در مجموع ده فیلم «تابستان داغ»،«ویلایی ها»، «بدون تاریخ، بدون امضاء»، «انزوا»، «آباجان»، «ماه گرفتگی»، «ماجرای نیمروز»، «سدمعبر»، «رگ خواب» و «فراری» در سینما آیه اکران شد.

*استقبال از اکران فیلم های جشنواره در سینما آیه چطور بود؟ کدام فیلم بیشتر مورد استقبال قرار گرفت؟ 

استقبال فراتر از حد انتظار بود و استقبال خیلی خوبی از مراکز مختلف انجام شد؛ هزینه اکران ها را ارشاد پرداخت کرده بود و بلیط فروشی صورت نگرفت و بلیط ها به طور اهدایی در اختیار برخی نهادهای حوزوی، اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان استانی قرار گرفت.

آقای صادقی استاندار قم از جمله مسئولانی بودکه در شب پایانی جشنواره به تماشای فیلم «فراری» در سینما آیه نشست.

استقبال از فیلم «ماجرای نیمروز» فراتر از ظرفیت سالن بود و در یکی از سانس ها صدوهشتاد نفر حضور داشتند و تعدادی از حضار روی زمین نشستند و فیلم را تماشا کردند.

در نظرسنجی ما، فیلم «ماجرای نیمروز» با اختلاف زیاد در صدر قرار گرفت، «بدون تاریخ، بدون امضاء» در رتبه دوم و فیلم های «فراری»، «رنگ خواب»، «تابستان داغ» و «ویلایی ها» با امتیاز برابر در جایگاه بعدی قرار داشتند.     

*برنامه ای برای برگزاری نشست نقد و بررسی آثار جشنواره با حضور عوامل فیلم ها نداشتید؟

تراکم اکران آثار به نحوی بود که برگزاری جلسه حضوری به سختی ممکن بود؛ بر این اساس همکاران ما تدبیر کردند و حدود 60 نفر از طلاب اهل سینما را عضو گروه تلگرامی با عنوان "آیه فجر" کردند و گفت وگوهای تخصصی و نقد و بررسی پیرامون آثار انجام می شد و طلاب نگاه تخصصی به فیلم ها داشتند و به لحاظ فرمی و هنری امتیاز می دادند.

نتایج و خلاصه این نقدها در اختیار سازمان سینمایی ها قرار داده خواهد شد، چراکه مسئولان این سازمان مشتاق هستند، نظرات طلاب را در موارد مختلف داشته باشد.

*آیا برنامه ای برای تداوم اکران فیلم های جشنواره فجر در سال های آینده هم دارید؟   

ما امیدواریم ادامه این همکاری ها موجب تداوم اکران فیلم ها در سال های آینده شود؛ معمولا یکی از مشکلات، تغییر مدیران است؛ اکران فیلم های جشنواره در سال آینده بستگی به فعالیت مدیرانی در وزارت ارشاد دارد که نگاه مثبتی به فضای فرهیخته و نخبگانی حوزه داشته باشند.

*تاکنون برای اکران فیلم ها تبلیغات عمومی داشتید؟  

برای خود سینما تبلیغات عمومی نکردیم و فقط یک کانال داریم که اعضای آن را عموم طلبه ها تشکیل می دهند؛ علاقه مند هستیم مخاطب اصلی ما طلاب باشند؛ شاید اگر خانواده های طلاب احساس کنند، فضای سینما آیه همچون برخی سینماهای کشور است، به سادگی برای تماشای فیلم ها حضور پیدا نکنند.

خدمت مسئولان محترم حوزه های علمیه هم گفتیم این سینما مال شماست؛ سینما آیه برای ما سودآوری ندارد؛ بلیط ها با تخفیف عرضه می شود تا طلاب بتوانند در سبد خانواده خود داشته باشند.

*اشاره کردید یکی از اهداف تاسیس سینما آیه، ایجاد بستر ارتباط میان حوزویان و اهالی سینما است؛ تاکنون در این زمینه چه اقداماتی شده است؟

ابتدا به این نکته اشاره کنم که ما در بدو حضور آیت الله اعرافی در مدیریت حوزه، دیداری با ایشان داشتیم و گزارشی از برنامه های مدرسه ارائه کردیم و ایشان در جریان عملکرد و فعالیت های ما هست.

ما به دنبال این هستیم که گفت وگوهای خوبی میان طلاب متخصص در امر سینما و اهالی هنر هفتم شکل بگیرد و حوزویان مطالب خود را با اهالی سینما مطرح کنند و نتایج آن در آثار سینماگران مشاهده شود.

تقریبا هر ماه یکی از کارگردانان خوب سینمای ایران به مدرسه اسلامی هنر می آید و گاهی دوستان ما در فارابی حضور پیدا کرده و نشست برگزار می کنند و این ارتباط در حال شکل گیری است.

ارتباط میان اهل هنر و حوزویان باید برادرانه و مبتنی بر "گفت وگو" باشد چراکه با آئین نامه، دستورات و نگاه های سلبی، نتایج مثبتی حاصل نمی شود.

گاهی هنرمندان آثاری می سازند که در آن از شخصیت های روحانی استفاده می کنند؛ ما بارها تاکید کردیم دغدغه های حوزه در این زمینه به دلیل نگاه صنفی نیست؛ مردم، روحانیت را به عنوان یک قشر مقدس می شناسند و نباید نسبت به این نگرش خدشه وارد کرد.

برای ایجاد ارتباط عمیق تر و اعتماد میان حوزه و سینما زمان بیشتری لازم است.

*نکته پایانی خود را بفرمایید.

حقیقتا تاریخ هنری قم طولانی مدت است و بچه های بسیار مذهبی فعالیت داشتند و روحانیون شاخص از پیش انقلاب هم بالای سر هنرمندان بودند و این گونه نیست که تازه هنر در قم ایجاد شده باشد؛ پیشنهاد می کنم به هنر دینی در قم و سابقه آن که به پیش از انقلاب منتهی می شود، پرداخته شود.

گفت وگو: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha