جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

حوزه/ آیت الله مجتهدشبستری شاید به ظاهر از استان آذربایجان شرقی می رود، اما خاطره روزهای سخت و شیرینی که مردم این دیار با ایشان تجربه کردند، هیچ گاه از ذهن آنان پاک نخواهد شد.

خبرگزاری «حوزه»- تبریز / شهر تبریز؛ یکی از روزهای ماه مبارک رمضان، سال ۱۳۹۰، ساعت ۱۶. با آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز قرار مصاحبه دارم.

با هماهنگی های صورت گرفته وارد دفتر می شوم، به اتاقی راهنمایی می شوم که یک سمت دیوار آن قفسه ای است پر از کتاب و البته قرآن کریم که در جایگاه ویژه ای قرار گرفته و تصویر مبارکی نیز از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی دیوار نصب شده است.

سمت دیگر، پنجره ای است که رو به حیاط سرسبز و پر از درختان باز می شود، چشم و حواسم به این تصویر مبهوت شده که آیت الله مجتهد شبستری به همراه محافظ شان وارد اتاق می شوند.

متین و آرام راه می رود، اما نگاهش را از روی زمین برنمی دارد، گاهی نیز ذکری زیر لب زمزمه می کند؛ در صندلی همیشگی اش می نشیند، کنار ایشان می نشینم، صدای شات دوربین عکاس، توجه ایشان را جلب می کند، تا تصاویری از آیت الله مجتهدشبستری در ذهن دوربین ثبت شود، لپ تاپ و ضبط همراهم را آماده می کنم.

در ابتدای مصاحبه از ایشان تشکر می کنم که با وجود مشغله کاری، دعوت مان را برای انجام این گفتگو پذیرفته اند، اولین سؤالم را از آثار و برکات ماه مبارک رمضان آغاز می کنم و او اظهار می دارد: «بهترین تعریف از ماه مبارک رمضان را امام زین العابدین(ع)در صحیفه سجادیه بیان فرموده است:«خداوند متعال را سپاسگزاریم که راه های احسان و نیکوکاری را به روی بندگانش گشود و یکی از راه های احسانش ماه مبارک رمضان است»، ماه رمضان ماهی است که شهرالاسلام و شهرالقیام و شهرالتمهیذ، ماه مسلمان شدن است، یعنی اگر مسلمانان جهان در سایر ماه ها فقط ادعای مسلمانی دارند باید در این ماه، مسلمان تمام عیار باشند نه تنها باید از محرمات خودداری کنند بلکه باید از مکروهات هم اجتناب کنند و علاوه بر انجام فرایض به مستحبات هم بپردازند.»

همچنین از او می پرسم مبلغانی که در ماه رمضان به نقاط مختلف اعزام می شوند چه مطالبی را باید برای مردم تبیین کنند، آیت الله شبستری در پاسخ تصریح می کند: «در شرایطی قرار گرفتیم که به وسیله ابزار و تبلیغاتی که در اختیار دشمنان است از شیطان پرستان تا عرفان های کاذب و ایسم های گوناگون تبیلغ می کنند و مبلغان باید با این مسایل آشنا شوند و شبهاتی که از طرف مغرضین القا می شود بدانند و مجهز باشند تا بتوانند پاسخگوی این افراد باشند، در شرایط فعلی وظیفه مبلغان اسلام آگاه شدن به شبهات روز و پاسخگویی اشت.»

در پایان مصاحبه، می گویم اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید که او با اشاره به اهمیت و جایگاه رسانه، از تلاش های رسانه حوزه قدردانی می کند.

آیت الله مجتهد شبستری

و در پایان از آیت الله مجتهدشبستری می خواهم که بایستند تا عکاس، چند عکس خبری را جهت انتشار در کنار مصاحبه ایشان ثبت کنند. عبایش را مرتب می کند و با لبخند ملیحی می گوید: «اجازه بدهید عطری هم بزنم، بلکه عکسمان خوب بییفتد» و شاید همین برخورد گرمشان با خبرنگار و رسانه، تا سال های سال در ذهنم باقی بماند و عطر این دیدار صمیمانه هیچ گاه از مشامم نرود.

باید اذعان کرد، آیت الله مجتهدشبستری شاید به ظاهر از استان آذربایجان شرقی می روند، اما خاطره روزهای سخت و شیرینی که مردم این دیار با او تجربه کرده اند، هیچ گاه از ذهن ملت پاک نخواهد شد.

اما دوست داشتم یک وقت مصاحبه ای دیگر با آیت الله مجتهد داشته باشم و فقط همین یک سوال را بپرسم که شیرین ترین و تلخ ترین خاطره ایشان از ۲۲ سال حضورشان در تبریز چیست... اما شاید بتوانم حدس بزنم، تلخ ترین خاطره، فتنه سال ۸۸ و شیرین ترین خاطره شان: حضور مردم تبریز در ۸ دی سال ۸۸ که به دنبال آن مردم ایران در فردای آن یعنی روز ۹دی به خیابان ها آمدند و از اسلام و ولایت فقیه دفاع کردند...

خداحافظ عمار آذربایجان

 

بیت اله احمدی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha