شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام فقیهی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین فقیهی با بیان اینکه ریشه عدم روحیه عفو و صفح در جامعه، منیت و خودخواهی است، گفت: اگر مقداری از روحیه عفو و گذشت پیامبر گرامی اسلام(ص) در جامعه اسلامی نهادینه می‌شد، آمار طلاق بسیار کاهش می‌یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد فقیهی در جلسه درس اخلاق ویژه اساتید جامعه‌الزهرا(س) که در سالن آمفی‌تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) این مرکز علمی برگزار شد، به تبیین موضوع «عفو و گذشت» پرداخت و افزود: ضعیف‌ترین انسان‌ها افرادی هستند که اهل گذشت نیستند، حضرت رسول (ص) می فرمایند؛«أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمْ‏ يَنْتَقِمْ‏ لِنَفْسِهِ‏ مِنْ أَحَدٍ قَطُّ بَلْ كَانَ يَعْفُو وَ يَصْفَح‏»، عنوان کرد: در کتب تاریخی آمده است که «پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هرگز انتقامجو نبودند و برای امور شخصی خویش هرگز انتقام نمی‌گرفتند، بلکه عفو و گذشت می‌کردند».

وی با بیان اینکه ریشه عدم روحیه عفو و صفح در جامعه، منیت و خودخواهی است، تصریح کرد: شیطان در انسان منیت را جلوه­گر می­کند، در حالیکه اگر مقداری از روحیه عفو و گذشت پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در جامعه اسلامی نهادینه می‌شد، آمار طلاق بسیار کاهش می‌یافت.

حجت الاسلام و المسلمین فقیهی اظهار داشت: ضعیف‌ترین انسان‌ها افرادی هستند که اهل گذشت نیستند و همین امر باعث می‌شود که در برابر مسائل و مشکلات سکوت نکنند و باعث ایجاد مشکلات بیشتر شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه حلیم‌تریم انسان‌ها اهل عفو و گذشت هستند، گفت: در سیره امام سجاد(ع)آمده است که هر گاه ماه رمضان می‌شد، هنگام افطار افراد را جمع می‌کردند و می‌فرمودند: «من همه شما را بخشیدم»، آنگاه می‌فرمودند: «خدایا تو شاهد باش که من همه را عفو کردم؛ پس تو هم از من درگذر».

حجت الاسلام و المسلمین فقیهی ادامه داد: امام صادق(ع)فرمودند: «صِلْ‏ مَنْ‏ قَطَعَكَ‏ وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ أَعْطِ مَنْ حَرَمَكَ وَ أَحْسِنْ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْك؛ صله رحم کن با کسی که از تو قطع رابطه کرده است؛ بگذر از کسی که به تو ظلم کرده است؛ ببخش به کسی که چیزی به تو نمی‌بخشد؛ نیکی کن به کسی که به تو بدی کرده است».

وی با بیان اینکه شیرینی زندگی دنیا با عمل به روایات و احادیث اهل بیت(علیهم‌السلام) حاصل می‌شود، عنوان کرد: اگر انسان مدتی صادقانه اهل عفو و گذشت شود، بعد از مدتی خداوند حالتی در او به وجود می‌آورد که متوجه می‌شود در خیلی از مواقع، او خود مقصر بوده است.

صادقانه مردم را عفو کنیم

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه صادقانه مردم را عفو کنیم، تأکید کرد: منیت غوغایی در درون انسان ایجاد می‌کند؛ منیت در وجود انسان باعث می‌شود که تقصیرات خود را به زودی متوجه نشود.

حجت الاسلام و المسلمین فقیهی با بیان اینکه ما باید منیت و خودخواهی را از وجود خود دور کنیم، اظهار داشت: انسان در مرحله عفو و گذشت باید به مرحله‌ای برسد که خود را مقصر بداند و این مرحله اعلا است. 

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره فصلت، بیان داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميم؛ هرگز نيكى و بدى يكسان نيست؛ بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است».

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: این وعده خداوند است که اگر بدی را به بهترین شکل پاسخ دهید، دشمنی را تبدیل به دوستی‌ها می‌کند.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha