شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پیرانی  مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت

حوزه/ مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت گفت: طی چهار سال از فعالیت این مرکز تاکنون صد هزار سند مکتوب از علما و روحانیت در مرکز اسناد حوزه و روحانیت جمع‌آوری شده است.

به گزارش برگزاری حوزه ، مسعود پیرانی در حاشیه بازدید اعضای سیصدو نود و دومین جلسه بنیاد قم‌پژوهی از مرکز اسناد حوزه و روحانیت، بیان داشت: در این مرکز بیش از شصت هزار سند آموزشی حوزه و سه هزار فایل صوتی و تصویری و بیش از چهار هزار رونوشت از اسناد تحصیلی، مصاحبه‌های مربوط به حوزه و روحانیت و به‌خصوص دست نوشته علما و بیانیه و فتوا و تصاویر بزرگان حوزه و مراجع عظام تقلید گردآوری شده که مورد بهره‌برداری پژوهشگران، محققان و مورخان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: فهرست قدیمی‌ترین اسناد و اسامی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، آثار برتر همایش کتاب سال حوزه، اسناد و تصاویر مربوط به موسس حوزه علمیه قم (آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی) و تاریخچه مدیران حوزه از جمله مهم‌ترین قسمت‌های این مرکز به شمار می‌روند.

پیرانی با بیان این‌که مرکز اسناد حوزه و روحانیت مرکز نوپایی است گفت: زادگاه این مرکز از مدرسه  فیضیه و کتابخانه مسجد اعظم آغاز شد و در آن موقع دوستان دغدغه داشتند که اسناد علما در یکجا تجمیع شود که در آن دوره حجت‌الاسلام  و المسلمین عماد معاونت پژوهش  وقت حوزه علمیه پی گیر بودند.

مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت با اشاره به این‌که پیش از این همه این مدارک به صورت پراکنده در کتابخانه‌ها و جاهای مختلفی از جمله بیوت اعظام نگهداری می‌شد بیان کرد: از سال 86 به ضرورت تاسیس چنین مرکزی  در حوزه علیمه پی برده شد جلسات متعدد هفتگی و ماهانه زیادی برگزار شد تا آیین‌نامه این مرکز نوشته شود و در نهایت سال 1394 این مجموعه کلید خورد و با نامه‌نگاری به کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس و بیوت اعظام و کتابخانه مسجد اعظم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع‌آوری شد.

وی اظهار کرد: چهار هزار سند دیداری و شنیداری موجود است که بخشی از آنها سیستمی تعریف شده و بومی‌سازی شده ولی برخی از اسناد هنوز فهرست‌نویسی نشده و بخشی از محتوای منابع موجود در این مرکز نیز بر روی بانک اکسل پیاده سازی شده است.

پیرانی با بیان این که قدیمی‌ترین سند موجود در این مرکز بین سال‌های 1280 تا 1300هجری شمسی است؛ مثل اجازه‌نامه آیت‌الله فشارکی و آیت‌الله کمپانی بیان کرد: هدف اولیه همان وظیفه آرشیوسازی و گردآوری اسناد مربوط حوزه و روحانیت بود که می‌خواستیم در اختیار محققان قرار دهیم. در این زمینه از کتابخانه ملی ده هزار سند جمع‌آوری و بخشی نیز از مرکز اسناد انقلاب و بخشی دیگر نیز از بازماندگان علما جمع‌آوری کردیم.

مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت گفت: هفتاد هزار اسناد موجود اصل است و تنها بیست درصد اسناد در این مرکز دیجیتالی است به همین علت محققین و پژوهشگرانی که در فرآیند تحقیق خود به  اسناد این مرکز نیاز دارند باید به شکل حضوری به این مرکز مراجعه و از منابع استفاده کنند. البته به شکل تلفنی هم می‌توانیم محتوا را در اختیار محققان قرار دهیم.

پیرانی یکی ازبخش‌های موجود در این مرکز را بخش برگزیدگان حوزوی در همایش‌های ملی و بین‌الملی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های افراد شاخص حوزوی که  طی سال‌های مختلف در همایش‌های بین‌الملی و ملی از جمله جشنواره خوارزمی و کتاب سال حوزه حائز رتبه و مقام شده‌اند در این بخش نگهداری می‌شود. 

مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت با بیان این‌که طی چهار سال گذشته همه همت خود را به جمع‌آوری و شناسایی اسناد مهم حوزه و روحانیت اختصاص داده‌ایم اظهارکرد: چیزی که بجد پیگیر آن هستیم و در فعالیت اخیر تصمیم داریم که فهرست‌نویسی و نرم‌افزاری کردن منابع موجود در مرکز اسناد حوزه و روحانیت بجد دنبال کنیم.  

پیرانی بیان کرد: این مرکز توانایی انتشار کتاب در خصوص اسناد را دارد و چند عنوان محتوای کتاب را آماده‌سازی کردیم اما به علت این‌که با مشکلات بودجه‌ای مواجه هستیم به جز یک نشریه داخلی در خصوص آیت‌الله حائری موسس حوزه علمیه قم، تولیداتی نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در دوسال گذشته به علت نبود بودجه کافی ناشی از وضع اقتصادی کشور نتوانسته‌ایم سندی را خریداری کنیم ولی اگر موردی سندی باشد که باید خریداری شود می‌توانیم با نامه‌نگاری به مقامات بالاتر هزینه خرید اسناد را پرداخت کنیم.

مدیر مرکز اسناد حوزه و روحانیت با اشاره بر اهمیت تاسیس مرکز اسناد و روحانیت افزود: معتقد هستیم سند، نامه‌ای است حاوی اطلاعات که به کار عام نمی‌آید بلکه برای پژوهشگران و محققان بسیار سودمند است، بنابراین لازم بود که برای کمک به محققان و پژوهشگران این مرکز تاسیس می‌شد.

گفتنی است: آیین افتتاح مرکز اسناد حوزه و روحانیت 25آبان ماه امسال با حضور مدیر حوزه علیمه های علمیه  و جمعی از علما و طلاب حوزه علیمه و مدیران استانی و شخصیت‌های برجسته کشوری برگزار شد.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha