شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه های نماز جمعه تظاهرات جمعه عراق را محور سخنان خود قرار دادند و گفتند: این تظاهرات بیانگر مخالفت تمامی اقشار جامعه عراق با حضور آمریکا در این کشور است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید، از آن خواستند برای پاسخگویی به مطالبات مردم و حل بحران های اقتصادی و معیشتی برنامه معینی ارائه دهد.

سید فضل الله: تشکیل دولت گامی مثبتی بود و باید خواسته های مردم اجابت شود

سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید لبنان بعد از تأخیری که در توافق و همکاری قدرت های سیاسی بوجود آمد، گفت: دولت باید تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به مطالبات مردم که سه ماه است در خیابان ها حضور دارند، به کار گیرد.

سید فضل الله در خصوص تحولات عراق، تمامی قدرت های سیاسی عراق و رهبران این کشور را به تقویت وحدت و خروج از هرگونه محاسبات شخصی یا طایفه ای یا مذهبی که این وحدت را تهدید می کند و تلاش برای نجات عراق از بحران های داخلی دعوت کرد و گفت: فساد، غارت اموال، اقدامات متناقض و بازی با وضعیت کشور آن را تهدید می کند.

وی مسئولین و قدرت های عراقی را به تسریع در توافق بر سر نخست وزیر جدید در جهت تشکیل دولت دعوت کرد و گفت: مهمترین وظیفه دولت جدید باید پاسخگوی مطالبات مردمی باشد که در تظاهرات چند ماه گذشته و در تظاهرات روز جمعه بیان شده، باشد.

امام جمعه بیروت تصریح کرد: تظاهرات روز جمعه در مخالفت با حضور بیگانه و فساد و نشان دادن موضع ملّی و یکپارچه عراقی ها در قبال تمامی انواع فشار های سیاسی و سوء استفاده اقتصادی و مالی انجام گرفت.

شیخ خطیب: تظاهرات دیروز، بیانگر مخالفت ملّی با اشغالگری آمریکا است

شیخ علی خطیب نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان ابراز امیداوری کرد که دولت جدید در نجات کشور و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی و اجرای طرح اصلاحاتی خود موفق باشد و بتواند اعتماد شهروندان را به دولت و نهاد های زیر مجموعه آن بازگرداند.

وی افزود: دولت باید یک برنامه مشخصی را برای حل بحران های سخت کشور و یک طرح عملی برای پاسخگویی به آرمان های لبنانی ها در زمینه رونق بخش های خدماتی و تولیدی ارائه دهد و به مبانی ثابت ملّی که امنیت، استقرار و همزیستی مشترک لبنان را حفظ کرده، به ویژه معادله ارتش، مقاومت و ملت پایبند باشد.

شیخ خطیب از سیاستمداران خواست با دولت جدید همکاری کرده و روند انجام وظایف را برای آن تسهیل کنند تا موجب تقویت همبستگی ملی شود و صفحه جدیدی برای تلاش جدّی در جهت منافع ملی و مردمی باز کند.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعی ابراز امیدواری کرد: روند سیاسی کشور از طریق فعال سازی نهاد های قانونی و آزاد کردن دست دستگاه قضائیه در مجازات و بازپس گیری اموال عمومی به غارت رفته، بتواند کسری بودجه ها را جبران کند.

شیخ خطیب به اوضاع عراق پرداخت و بر اهمیت وحدت مردمی و اراضی عراق و وحدت موضع آن در برابر اشغالگری و تجاوز آمریکا تأکید کرد و گفت: حضور گسترده و چشمگیر مردم مناطق مختلف عراق در تظاهرات دیروز، بیانگر مخالفت ملّی با اشغالگری آمریکا است که حاکمیت آن بارها توسط آمریکا نقض شده است.

وی ابرا امیداوری کرد که عراق از امنیت، استقرار و وحدت ملی بهره مند باشد تا پشتیبان تمامی کشور های عربی و اسلامی شود.

شیخ دعموش: انتقام حقیقی شهادت حاج قاسم و ابو مهدی خروج نیرو های آمریکا از منطقه است

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در خطبه نماز جمعه گفت: دولت خودکامه و متکبر آمریکا باید بداند که اقدامات تروریستی آن علیه ملت های منطقه و ترور سردار حاج قاسم سلیمانی و حاج ابو مهدی المهندس، آن را از ناکامی ها و شکست های پی در پی اش در منطقه نجات نخواهد داد و هیبت از دست رفته و اعتماد هم پیمانان را به آن باز نخواهد گرداند و هرگز محور مقاومت را نخواهد ترساند، بلکه موجب تقویت چهره وحشی و خشن آمریکا در نزد ملت های منطقه خواهد شد و خون شهیدان سلیمان و المهندس افق های جدیدی را برای محور مقاومت در جهت تحقق دستاورد های بیشتر و زمینه سازی برای اخراج نیرو های آمریکا از منطقه باز خواهد کرد؛ چرا که انتقام حقیقی سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس تنها از طریق اخراج نیرو های آمریکایی از منطقه تحقق خواهد یافت.

وی پاسخ موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق را اولین قطره از باران حملات و اولین مرحله از روند مقابله و تسویه حساب با آمریکا و نیرد اخراج آن از منطقه دانست.

 عضو ارشد حزب الله تصریح کرد: امروز به فضل خون شهیدان سلیمانی و المهندس و تمامی شهدایی که با آنان آسمانی شدند، منطقه به دو محور شرارت که توسط آمریکا هدایت می شود و محور مقاومت که توسط ایران رهبری می شود، تقسیم شده است.

وی افزود: زمان حلیه گری و فریب در موضع گیری ها گذشته است و درگیری در منطقه بسیار واضح شده و هیچ ابهامی در آن نیست، لذا از امروز امنیت و استقرار نظامی آمریکا در منطقه در امنیت نخواهد بود.

شیخ شریفه: آمریکا در هر صورت باید از این کشور خارج شود

شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از مخالفان خواست به دولت جدید فرصت بدهند تا کارش را شروع کند و این ظلم است پیش پیش در خصوص دولت جدید حکم دهیم، به ویژه که کشور نیازمند اصلاحات زیادی است و همگی باید برای خروج آن از بحران ها همکاری کنند.

شیخ شریفه از تظاهرات میلیونی مردم عراق در مخالفت با حضور اشغالگران آمریکایی در این کشور، استقبال کرد و گفت: آمریکا در هر صورت باید از این کشور خارج شود؛ چرا که عراق باید از استقلال کامل برخوردار گردد.

وی از کشور های عربی و اسلامی خواست از طریق گفتگو و دوری از تهدید به جنگ به صلح و آشتی روی بیاورند، ویژه که جهان غرب تنها به امنیت دشمن اسرائیلی و دشمنی با ملت های ما و اشغال اراضی ما توجه دارد.

شیخ حمود: بحران لبنان با تصمیم های ترامپ در ارتباط است

شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: ناظران اجماع نظر دارند که بحران لبنان تنها با تشکیل دولت تمام نخواهد شد و این بحران با تصمیم هایی که ترامپ برای فشار علیه لبنانی ها اتخاذ می کند تا حزب الله و مقاومت را محاصره کند، در ارتباط است.

وی افزود: این مسئله در تظاهرات روزانه و شعار های جنبش ها مشخص نیست، امّا این در پشت پرده آشکار است.

شیخ حمود تصریح کرد: این بسیار دردناک است که ملت ما به خاطر دستیابی به دوره ریاست جمهوری جدید، باید بحران اقتصادی سخت را تحمل کند.

وی با اشاره به اینکه ما زمانی که می بینیم پروژه آمریکایی را هر بار شکست دادیم، احساس آرامش و اطمینان می کنیم، گفت: آمریکا به قدرت و سلطه خود می نازد، امّا در واقع از بحران های داخلی رنج می برد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha