یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
زیارت عاشورا

حوزه/ کرسی آزاداندیشی مجازی «آیا وجود لعن کردن، در قرآن و ادعیه، انرژی منفی نمی‌دهد؟» در مدرسه علمیه خواهران ام ابیها(س) تفت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، زینب بحرانی، داور کرسی آزاداندیشی «آیا وجود لعن کردن، در قرآن و ادعیه، انرژی منفی نمی‌دهد؟»، اظهار داشت: موضوع این کرسی یکی از شبهات روز جامعه است.

وی افزود: امروزه از همه نظر بحث از انرژی مثبت و منفی است و علم تا حد زیادی وجود این انرژی ها را ثابت کرده است، پس این شبهه ایجاد می شود که مگر لعن و نفرین انرژی منفی ندارد؟ پس چرا در زیارت عاشورا گفته شده است صد بار لعن کنید؟ و همچنین چه لزومی دارد که مرگ بر آمریکا بگوییم؟

خانم اکبری ارائه دهنده بحث در این نشست گفت: در مورد لعن کردن، باید گفت لعن به معنای دوری از لطف و رحمت الهی نسبت به کافران و ظالمان در قرآن از جمله سوره احزاب آیه ۶۴، نیز آمده است «إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْکَافِرِینَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ سَعِیرًا، خداوند کافران را لعن می‌کند و عذاب را برای آنان آماده کرده است».

وی افزود: به‌ طور کلی گروه‌هایی از جمله، مفسدان فی الارض، آزار رسانندگان به پیامبر صلی‌الله علیه و آله، کتمان کنندگان حق، ستمکاران و کافران، قاتلان مؤمنان، دروغ‌گویان در شهادت حق و باطل و هدایت و ضلالت و منافقین و پیمان شکنان، طبق آیات قرآن مجید، ملعون به شمار می‌روند.

خانم عابدینی، منتقد کرسی هم اظهار داشت: چرا باید این همه لعن بگویید و احساسات منفی ایجاد کنید؟ این کار نوعی خشونت و بدبینی است و این یک نوع احساسات منفی است و با منش انسان مدرن نمی‌سازد.

وی در سؤالات مکرر افراد جامعه درباره این موضوع، گفت: این سؤالات مطرح می شود که هنگامی که احساسات شما تحریک می‌شود، بروید گریه و عزاداری کنید اما چرا دشمنان را لعن می‌کنید؟ چرا می‌گویید: «أتقرب الی الله بالبرائه من اعدائکم»، من با تبری از دشمنان شما، به خدا تقرب می‌جویم، چرا مقید هستید همواره در زیارت عاشورا صد مرتبه دشمنان امام حسین(ع) را لعن کنید؟ باید فقط همان صد مرتبه سلام را بخوانید، چرا باید این همه لعن بگویید و مردم را نسبت به دیگران بدبین کنید و یا نسبت به دیگران احساسات منفی ایجاد کنید؟

اکبری پاسخ داد: مقصود از لعن یک خاندان، لعن کسانی است که در عقیده و عمل با آنان موافق باشند به طور مثال در حادثه عاشورا چه گروهی، فرزند رسول خدا را به شهادت رساندند و آیا این شهادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، که از اهل‌بیت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله طبق شواهد تاریخی و تفسیری به شمار می‌رود، آزار رساندن به پیامبر اکرم و خداوند به شمار می‌رود یا خیر؟

وی ادامه داد: آیا این جریان مصیبت‌بار، قتل مؤمن محسوب می‌شود یا خیر؟ آیا جریان قتل پاک‌باختگان و آزادگان در کربلا و حمله به مکه مکرمه و مدینه منوره و فساد در آن‌ها، فساد فی‌الارض شمرده نمی‌شود؟ آیا این ادبیات قرآنی که خاندان خبیثه ای را لعنت فرمود و روایات مستند آن را تفسیر نموده‌اند، کافی نیست تا بدان استناد شود و چنین سخنی در لعن و برائت آن خاندان‌های پلید گفته شود؟

اکبری افزود: اگرچه حساب پاکان از خاندان بنی‌امیه و... از لعنت شوندگان جداست چنانکه در روایات هم آمده که کسی به امام معصوم مراجعه می‌کند و می‌گوید من از نظر نسبت از بنی‌امیه هستم، آیا لعن شامل من هم می‌شود امام می‌فرمایند: خیر.

خانم بحرانی، داور این کرسی آزاداندیشی در پایان بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که اسلام با دشنام و سب مخالف است و معنای لعن کردن یعنی؛ طلب دوری از رحمت خداوند برای دشمنان است.

وی افزود: درست است که قاتلان امام حسین(ع) از دنیا رفته‌اند، ولی کار آنها مورد تنفر ما است و ما با لعن آنان، از عمل زشتشان اعلام تنفر می‌کنیم.

داور این کرسی آزاداندیشی ادامه داد: حزب شیطان سابقه دار است و قاتلان امام حسین(ع) یک گروه از این زنجیره‌اند پس هر کس به کار آنها راضی باشد، حلقة دیگر حزب شیطان است و همان گونه که حزب الله یک سلسله است، با لعن قاتلان سیدالشهدا(ع) و گریه برای امام، عضویت خود در حزب الله و نفرت خود را از حزب شیطان اعلام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پس در کنار سلام بر امام، باید لعن بر قاتلان هم باشد؛ در کنار ولایت، تبرّی و اظهار دشمنی نسبت به مخالفان اسلام نیز باید باشد و برپایی مجالس عزاداری و لعن و نفرین ها، باید با معنا و جهت دار باشد، به طوری که نفرت از یزیدی های زمانه را یادآور شود و نیز روحیه یاران با وفای امام به نمایش در آید و شعارها بر پایه شعور باشد.

برپایه این گزارش، حضار هر یک پرسش هایی را مطرح کردند و اساتید حاضر در نشست پاسخ دادند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha