جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
واعظی

حوزه/ عضو شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با اشاره به اینکه فقه فردی، فقه نظام های اجتماعی، فقه ولائی یا حکومتی، از رویکردهای کلان فقهی به شمار می آید، گفت: فقه نظام های اجتماعی دامنه وسیع تری از فقه فردی را قائل است که به واسطه‌ آن باید نظامات اجتماعی فقهی تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نخستین جلسه از دومین مرحله‌ دوره‌ «روش شناسی نظریه پردازی» که با عنوان «گفتمان عدالت» به همت مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، با بیان اینکه وقتی با یک حوزه دانشی مواجه می شویم، باید ابعاد آن را بشناسیم، گفت: گاهی درباره عدالت، از عدالت فردی بحث می شود و برخی مواقع موضوع آن، عدالت اجتماعی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه بعضی ها مخالف عدالت اجتماعی هستند در حالی که احدی با مفهوم عدالت مخالف نیست، عدالت اجتماعی را یک فضیلت برشمرد و افزود: محورهای مفهوم شناسی عدالت، مباحث نظری پیشانظریه عدالت، خوانش انتقادی نظریه های عدالت، خوانش تحلیلی عدالت پژوهی اسلامی، مبنا و معیار عدالت، حوزه های خاص عدالت از جمله عدالت حقوقی و قضائی، عدالت در قانون گذاری، عدالت در قضاوت، کیفر و ...، دسته بندی بحث عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه آنچه در شاخه هایی مثل فقه، اصول فقه و فلسفه علماء در زمینه عدالت آورده شده است، مورد بحث می باشد، ادامه داد: عدالت در فقه در محورهای «فردی»، «قاعده عدل و انصاف»، «شبهات حکمیه با توجه به قاعده عدالت به حکم شرعی برسند»، مورد بررسی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه فقه فردی، فقه نظام های اجتماعی، فقه ولائی یا حکومتی، از رویکردهای کلان فقهی به شمار می آید، اضافه کرد: فقه نظام های اجتماعی دامنه وسیع تری از فقه فردی را قائل است که به واسطه‌ آن باید نظامات اجتماعی فقهی تبیین شود.

عضو شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در بخش بعدی، به بحث عدالت در فلسفه پرداخت و گفت: در حوزه فلسفه واقعیت این است که پردازش حکماء به بحث عدالت نحیف بوده و بیشتر ناظر به بحث های فرااخلاقی اشاره می شود. البته در تاریخ تفکر غرب در یونان، ارسطو و افلاطون این بحث را مطرح کرده اند و اواخر قرن بیست، جان رالز و دیگران دوباره به این بحث توجه جدی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه ارسطو، عدالت را به عدالت توزیعی و عدالت کیفری تقسیم کرده است، تشریح کرد: در عدالت کیفری، مجازات مجرمین باید عادلانه باشد یعنی تناسب میان مجازات و جرم باید رعایت شود.

وی در پایان با بیان اینکه حوزه های دیگر عدالت، در مباحثی از جمله عدالت سیاسی، عدالت فرهنگی، عدالت آموزشی مورد بحث و بررسی قرار دارند، به تشریح مسئله عدالت، نقد دیدگاه ها، تفاوت دیدگاه های شیعی و اهل سنت، مطالعات تطبیقی مسئله عدالت، پرداخت.

گفتنی است، مطالعه تطبیقی نظریات عدالت در مورد بازار آزاد و تاثیر آن در فقرزدایی یا فقرزایی، تاثیر تعریف عدالت در برنامه های نظام حقوقی در عدالت فردی، بررسی انتقادی عرف در تشخیص عدالت در نظریه عدالت اجتماعی، مبانی عدالت توزیعی و چگونگی آن در عرصه های مختلف جامعه، مفهوم شناسی فقر و بررسی دیدگاه های اومانیستی، اسلامی، جبرگرایانه و ... به آن، مفهوم و معیار توزیع عادلانه و بررسی تأثیر آن در عدالت و...، از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha