پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
وقف

حوزه/ حجت‌الاسلام مؤمنی شاد گفت: وقف در جامعه اسلامی باید به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شود و برای تحقق این مهم، نیاز به بسیج همگانی تمام اقشار جامعه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، حجت‌الاسلام قاسم مؤمنی‌شاد گفت: وقف در جامعه اسلامی باید به یک فرهنگ فراگیر تبدیل شود و برای تحقق این مهم، نیاز به بسیج همگانی تمام اقشار جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه اماکن وقفی میراثی ماندگار و جزء باقیات الصالحات محسوب می‌شوند، افزود: با توسعه و نهادینه شدن فرهنگ وقف و ایجاد نگرش صحیح به این سنت حسنه، شاهد کاهش فقر در جامعه خواهیم بود.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: فرهنگ وقف همانند سایر موضوعات فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی برای وارد شدن به قلمرو هنجاری جامعه و تبدیل شدن به فرهنگی فراگیر نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب با نیازهای روز جامعه است.

وی به شرایط موجود در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی امروز شاید بصورت تکی نشود موقوفه‌ای ایجاد کرد اما اقشار مختلف مردم و طوایف با هم و به صورت گروهی وقفی را در جهت رفع نیازمندی های جامعه یا طایفه خود ایجاد کنند که این نوع وقف در استان قابل اجرا است.

حجت‌الاسلام مؤمنی شاد به هزینه‌های سرسام آور ازدواج که بعضا سودی جز به زحمت انداختن عروس و داماد ندارد اشاره کرد و گفت: ایلات، طوایف و اقشار مختلف مردم می‌توانند با ایجاد موقوفه جمعی به ازدواج جوانان طایفه خویش کمک کنند و گامی ارزشمند در جهت کمک به همنوعان خویش بردارند.

وی افزود: متاسفانه در مراسم‌های فاتحه‌خوانی نیز هزینه‌های گزافی صرف می‌شود که سودی برای میت بعضا ندارد که می توان چنین هزینه هایی یا اموال میت را در جهت ایجاد وقف برای رفع نیازهای طایفه خود و کارهای عام المنفعه که سود معنوی مادام العمر به حساب میت مطابق آیات و روایات عائد آن خواهد شد، صرف کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یک وقف جمعی، امتیاز داشتن موقوفه را به میان تمام خانواده‌ها می‌برد، خاطرنشان کرد: امروز به وسیله وقف جمعی همه می‌توانند واقف باشند و وقف نیز دیگر در خصوص متمکنین نیست و ثواب وقف می‌تواند در اختیار همه قرار گیرد.

وی در پایان بر لزوم همت و اهتمام رسانه‌های جمعی جهت ترویج و گسترش فرهنگ وقف جمعی در جامعه تأکید کرد و گفت: باید همگان دست به دست هم دهند و فرهنگ وقف جمعی و فواید آن را از طریق تریبون‌های نماز جمعه، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و غیره برای مردم تبیین کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha