پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: یکی از ویژگی ها و افتخارات بارز انقلاب اسلامی، احیای شخصیت بانوان بود و این جایگاه را به حدی رساند و احیا کرد که نبی مکرم اسلام به دنبال رساندن جایگاه زنان به این قله بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر سه شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ در نشست «از انقلاب اسلامی تا انقلاب جهانی موعود» که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: مسئله و نقش بانوان در انقلاب اسلامی تا انقلاب موعود عصر بسیار مهم است.

وی با اشاره به وضعیت بانوان قبل از پیروزی انقلاب، گفت: نگاه طاغوتیان در رابطه با بانوان دقیقا همین نگاه امروز غرب نسبت به زنان است و زن را تنها ابزاری برای پاسخگویی به غریزه مردان می دانستند و این بسیار تأسف بار بود.

کتابی به صورت تخصصی و با اهتمام ویژه درباره جایگاه زنان در دوران طاغوت نوشته شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مطالب جسته و گریخته ای در مورد وضعیت بانوان در زمان طاغوت در برخی کتاب ها نوشته شده است، افزود: جا دارد کتابی به صورت تخصصی و با اهتمام ویژه درباره جایگاه زنان در دوران طاغوت تألیف و در دسترس عموم قرار بگیرد.

وی در بخش دوم سخنان خود به وضعیت بانوان در انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از ویژگی ها و افتخارات بارز انقلاب اسلامی، احیای شخصیت بانوان بود و این جایگاه را به حدی رساند و احیا کرد که نبی مکرم اسلام به دنبال رساندن جایگاه زنان به این قله بود.

آیت الله خاتمی ادامه داد: اگر بانوان در راهپیمایی های ضد طاغوت نمی آمدند و همسر و فرزندان خود را تشویق به حضور در راهپیمایی ها نمی کردند، آن شکوه و عظمت شکل نمی گرفت.

وی حضور زنان در عرصه دفاع مقدس را نیز بسیار شاخص عنوان کرد و گفت: بانوان در پشت جبهه، در خط مقدم نبرد و در دوره اسارت بسیار خوش درخشیدند و نقش کلیدی داشتند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که در انقلاب موعود و زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) ۵۰ زن در شمار اصحاب حضرت قرار دارند، خاطرنشان کرد: طبق روایات ۱۳ زن نیز در ستاد جنگی آقا بقیه الله الاعظم حضور خواهند داشت که پرستاری و مداوای مجروحین و رزمندگان را بر عهده دارند.

در انقلاب موعود زنان منزوی نیستند

وی افزود: در انقلاب موعود نه تنها زنان منزوی نیستند بلکه مسئولیت های کلیدی نیز به آنان مطابق با شأن آنها واگذار می شود و در کنار امام عصر(عج) حضور خواهند داشت.

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که حوزه های علمیه خواهران باید نقش کلیدی در عرصه زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) داشته باشند، اظهار داشت: امروز به فضل خداوند و با توجه به این که عمر حوزه های علمیه خواهران به ۵۰ سال نمی رسد، حضور بیش از ۶۰ هزار طلبه در حال تحصیل در این مرکز حوزوی را می بینیم که پا به پای حوزه های علمیه برادران حرکت کرده و نقش آفرین هستند و جا دارد یادی از آیت الله شرعی داشته باشیم که در مسیر احیای حوزه علمیه بانوان نقش عظیمی داشتند.

وی بنیانگذار حوزه علمیه بانوان را شخص پیامبر گرامی اسلام عنوان کرد و ادامه داد: طبق درخواست بانوان پیامبر گرامی اسلام برای آنها نیز همچون مردان کرسی ترویج معارف الهی دایر کردند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: باید حوزه های علمیه خواهران را یک سرمایه نفیس برای فرهنگ کشور در حوزه علوم اسلامی و ترویج فرهنگ دینی دانست.

وی با بیان این که جا دارد حوزه خواهران در عرصه تعمیق معارف اسلامی تلاش بایسته داشته باشد، گفت: برای رسیدن به این مقصود لازم است راهبرد و سیاستگذاری کلان در کتاب های حوزه های علمیه خواهران صورت بگیرد.

آیت الله خاتمی رسالت اصلی حوزه های علمیه خواهران را تبلیغ دین و نشر و ترویج مکتب الهی دانست و گفت: پیشنهاد می کنم تفاهم نامه ای با وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش صورت پذیرد تا خواهران به صورت قانونی و تثبیت شده در عرصه های آموزشی و تربیتی جامعه حضور داشته باشند.

بانوان طلبه مدیریت برگزاری جلسات خانگی را به دست بگیرند

وی بیان داشت: فرصت این امر هم با توجه به گذشت ۴۲ سال از عمر انقلاب مهیا شده است که بانوان طلبه مدیریت برگزاری جلسات خانگی را به دست بگیرند و معارف ناب الهی را در این جلسات ترویج کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بصیرت و بصیرت افزایی بانوان را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: حضور بانوان در این عرصه همان گونه که قبل از انقلاب مهم بود و منجر به پیروزی انقلاب شد، امروز نیز بسیار مهم است و باید بانوان دشمن را بشناسند، نقشه های دشمنان را بشناسند و حقیقت را برای مردم بیان کنند.

نقش و مدیریت ولی فقیه راز ماندگاری ۴۲ ساله انقلاب اسلامی

وی راز ماندگاری ۴۲ ساله انقلاب را ایمان، دین، اسلام، وحدت مردم و به ویژه نقش و مدیریت ولی فقیه دانست و تصریح کرد: دشمن تمام آنچه را در عرصه سقوط انقلاب های دشمن داشت در مورد انقلاب اسلامی به کار بست ولی به برکت مدیریت امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در جایگاه ولایت فقیه، در همه عرصه ها شکست خورد.

آیت الله خاتمی با بیان این که مبارزه با انحراف یکی از وظایف عالمان دینی است و خواهران طلبه نیز عالمان دین هستند، ادامه داد: بانوان طلبه برای مبارزه با التقاط فرهنگی، محکم بایستند و با تعبد به دین، دفاع از دین الهی و روشنگری را پیش روی خود قرار دهند.

وی با تأکید بر این که حوزه های علمیه خواهران همان گونه که بانوان طلبه برجسته در زمینه های علمی تربیت می کند باید در عرصه عمل نیز به این برجسته سازی اهتمام داشته باشد، گفت: در عرصه حجاب و عفاف، ساده زیستی و خوب شوهرداری کردن هم باید بانوان طلبه الگو باشند و نباید تحصیل سبب شود که ارزش والای دینی(همسرداری) کمرنگ شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha