جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله شبستری

حوزه/ پیامبر اکرم(ص) ثابت کردند که اسلام دین علم و دانش است و حتی اگر بیگانه باسواد باشد، باید از وجود او برای یادگیری استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، امروز در همایش نهضت سواد آموزی که در تالار معلم تبریز برگزار شد، اظهار داشت: علی رغم  پیشرفت های زیادی که در علوم حاصل شده، از جمله موضوعاتی که تا کنون برای بشر مبهم مانده، مسئله روح است و وقتی که از پیامبر اکرم(ص) سئوال می کنند که روح چیست، می فرماید "روح یکی از شئون غیبیه و از امور پروردگار است" و حقیقت و ماهیت روح و ممات برای بشر علی رغم پیشرفت های علمی مجهول مانده است.

وی افزود: در متون دینی ما مطالب فراوانی درباره حیات آمده است و علم و دانش از جمله مواردی است که اگر در جامعه ای حاکم باشد، نشان دهنده حیات آن جامعه است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: در صدر اسلام پیامبر اکرم(ص) ثابت کردند که اسلام دین علم و دانش است و حتی اگر بیگانه باسواد باشد، باید از وجود او برای یادگیری استفاده کرد، لذا شاهد تربیت ابن سینا ها و زکریای رازی ها هستیم که دنیا از علم آن ها بهره برد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: رژیم پهلوی خواستار بی سوادی مردم بود، چرا که بر فرد بی سواد بهتر می شود حکومت و ظلم کرد، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) با توجه به کثرت افراد بی سواد، دستور تشکیل نهضت سواد آموزی را دادند و بحمدالله تا کنون موفقیت های  زیادی در این عرصه به دست آمده است.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی تحول عظیمی در همه ی شئون علمی ایجاد گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: علم را باید جهت دار آموخت و بدان عمل کرد، چرا که اگر علم بدون ایمان باشد، نتیجه آن افرادی مثل کسروی ها و تقی زاده ها می شود که سواد داشتند، اما ایمان نداشتند و به خاطر فقدان ایمان وطن فروشی کردند.

وی با اشاره به این که هنوز افرادی هستند که خواندن و نوشتن بلد نیستند، افزود: بی سوادی در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست و آموزش و پرورش و دولت باید مقدمات سوادآموزی افراد بی سواد را فراهم نمایند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha