جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علوی بروجردی

حوزه / استاد حوزه علمیه قم مسئله داعش را در اثر غفلت جهان اسلام معرفی کرد و گفت: مشکل داعش تنها مشکل عراق نیست، بلکه مشکلی جهانی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که امشب در قم برگزار شد، گفت: عراق در شرایط بسیار حساسی  قرار دارد که باید با تلاش و تفاهم همه گروه ها مشکلات را برطرف کرد.

وی با اشاره به نقش مرجعیت شیعه در مدیریت جامعه اسلامی گفت: امیدواریم مرجعیت، اتحاد همه مذاهب را حفظ کرده و استمرار بخشد و موجب پیروزی مردم عراق شود تا آرامش و امنیت را به این کشور بازگرداند.

استاد حوزه علمیه قم مراکز علمی و دانشگاه ها و حوزه های علمیه را منشأ آثار و برکات معرفی کرد و بیان داشت: این گونه مراکز علمی برای تبیین معارف اسلامی و ترویج شعائر الهی باید تقویت شوند تا موجب شکوفایی اسلام در جهان گردد.

وی اربعین حسینی را بزرگ ترین حرکت در جهان عنوان کرد و افزود: این همان عزت اسلام و نور حسینی بود که در جامعه اسلامی شکل گرفت و ایجاد شد. زمانی می خواستند نور حسینی و شعاع اسلام را خاموش کنند؛ ولی بعد از سال ها می بینیم که مردم با پای پیاده در اربعین حسینی حاضر می شوند و شعار مقاومت را سر می دهند.

آیت الله علوی بروجردی خاطرنشان کرد: اربعین سرمایه بزرگی برای عراق می باشد و در ایران مردم متدین برای امنیت عراق در مراسم اربعین خیلی تلاش کردند تا مشکلی از نظر امنیتی و دیگر مسائل پیش نیاید.

وی با بیان این که ما نسبت به عراق و مردم این کشور که سال ها در سلطه دیکتاتوری صدام بودند، نگرانیم، افزود: فقر عمومی که در زمان صدام خیلی هم تند بوده، موجب مشکلاتی برای آنها شده است و این نگرانی جمهوری اسلامی ایران نیز است؛ جمهوری اسلامی ایران در هر حالی حاضر است که به مردم عراق کمک کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: عراق کشوری است که از نظر سرمایه و فرهنگ، کشوری غنی است و از نظر فرهنگی، دارای جایگاه مهمی می باشد؛ عراق در این مدت نشان داده است که می توان به سرعت پیشرفت کند و مشکلات را یکی پس از دیگری از بین ببرد.

وی تشکیل دولت عراق را از جمله مسائل بسیار مهم این کشور دانست که با ایجاد شدن آن، اتحاد مردم شکل گرفت و باعث عزت مردم عراق در منطقه شده و با تشکیل دولت وجهه عراق بالارفته است.

آیت الله علوی بروجردی به مسئله تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: مشکل داعش تنها مشکل عراق نیست، بلکه مشکلی جهانی است که در گذشته در میان اشاعره این تفکرات ضد اسلامی داعشی وجود داشته است.

وی تفکرات انتحاری را برگفته از تفکر تکفیری معرفی و بیان کرد: در ایران اسلامی با وجود ادیان مختلف چون مسیحیت، زرتشت و... و مذاهب اهل سنت، هیچگاه این ها را تکفیر نکرده و برادرانه در کنار هم زندگی می کنیم.

این استاد حوزه ادامه داد: این حرکت تکفیری حرکتی غیر عادی است و در اثر غفلت جهان اسلام شکل گرفته است. امروزه گروه های تکفیری در مناطقی چون آلمان مساجدی را در اختیار گرفته و با پول هایی که از کشورهای مختلف به آنها تزریق می کنند، پایگاهی را برای خود ایجاد کرده اند.

وی با بیان این که جهان اسلام از منابع مالی و ثروت های خود کمتر استفاده کرده است، گفت: تفکر سلفی در مصر و یمن و عراق، سال ها قربانیان زیادی از گروه های شیعه گرفته و شیعه قربانی این نوع حرکت های تروریستی بوده است؛ شیعه 1400 سال است که به این نوع قربانی دادن عادت کرده است.

آیت الله علوی بروجردی با ابراز تأسف از وجود حرکت های تکفیری در کشورهای اسلامی، اذعان داشت: این حرکت های انتحاری و تفکرات انحرافی گرچه قدرت دارند، ولی به همه جهانیان نشان دادند که این تفکرات و کشتارها، چه اندازه قبیح و مطرود است.

وی در پایان افزود: غربی ها حامی اصلی این تفکرات هستند و انشاءالله به زودی این غده در کشورهای اسلامی برچیده خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha