یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
احکام اقتصادی

حوزه/ مبلغان باید مسائلی را بیان کنند که مردم به آن ها نیاز دارند و به نوعی مبتلابه جامعه است، در برهه کنونی مباحث اقتصادی نظیر بیمه، بورس و بانک می تواند افزون بر جذابیت، مورد نیاز جامعه نیز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام امير بهاءالدين اعلايي نژاد، در دوره تکمیلی آشنایی با وظایف روحانیت ویژه طلاب خوزستان، در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، با بیان این که مردم تنوع طلب هستند و این تنوع طلبی به نوعی در برخورد با مسایل دینی نیز حاکم است، گفت: اگر با یک مخاطب بخواهید چندین ماه در ارتباط باشید باید تنوع طلبی را نیز لحاظ کنید.

این کارشناس حوزوی با بیان این که امروزه مردم نسبت به شنیدن احکام شرعی در یک شیوه خسته کننده را در نظر دارند، ادامه داد: روش بیان احکام مسأله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به اهمیت تدبیر در بیان احکام اشاره کرد و افزود: یک طلبه پیش از بیان احکام باید نسبت به موضوع انتخاب شده تدبر کند و سپس مطالعه داشته باشد.

معاون آموزش مرکز موضوع شناسی احکام فقهی، با بیان این که انتخاب موضوع در سخنرانی و بیان احکام، مسأله مهمی است، اظهار داشت: "توجه به نیاز و فهم مخاطب و "توجه به زمان" باید مورد توجه مبلغان قرار گیرد.

حجت الاسلام اعلايي نژاد در ادامه با تاکید بر این که در انتخاب احکام شرعی، باید تا حدودی به مناسبت های روز و ایام شمسی و قمری توجه شود، ابراز داشت: مبلغان باید مسائلی را بیان کنند که مردم به آن ها نیاز دارند و به نوعی مبتلابه جامعه است، در برهه کنونی مباحث اقتصادی نظیر بیمه، بورس و بانک می تواند افزون بر جذابیت، مورد نیاز جامعه نیز باشد.

معاون آموزش مرکز موضوع شناسی فقهی، بر اهمیت حذف مطالب فقهی و کلمات پیچیده در بیان احکام شرعی تأکید کرد و گفت: احکام را باید به گونه ای بیان کرد که مردم آن را بفهمند.

وی با بیان این که مبلغان در بیان مسائل فقهی باید تمام جوانب کار را در نظر بگیرند، افزود: پیرامون بیان احکام گزینش مسائل و موضوع انتخابی ضروری است.

حجت الاسلام اعلايي نژاد بر اهمیت تنظیم و دسته بندی احکام تأکید کرد و گفت: چینش نموداری، عنوانی توضیحی و دسته بندی از این قبیل می تواند به درک بهتر مخاطبان کمک کند.

معاون آموزش مرکز موضوع شناسی فقهی، به مطالعه بیش از پیش روش های بیان احکام از سوی مبلغان اشاره کرد و گفت: استفاده از آیات الاحکام، بیان داستان و شعر می تواند تأثیر بیشتری در فهم مخاطب در یادگیری احکام شرعی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha