یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ملکی - آموزش و پرورش

حوزه/ مشاور وزیر آموزش و پرورش، از بررسی و اجرای طرح «حوزه های علمیه دانش آموزی» خبر داد و گفت: در این طرح دانش آموزان در ایام تابستان با حضور در مدارس علمیه با فضای حوزه آشنا می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین ملکی، امروز  در همایش همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خوزستان، در اهواز با اشاره به ضرورت همکاری حوزه علمیه و آموزش پرورش اظهار داشت: نظام کنونی آموزش و پرورش از غرب است و با ارزش های اسلامی فاصله بسیار دارد.

وی با اشاره به روند ورود نظام تحصیلی آموزش و پرورش غرب به ایران خاطرنشان کرد: در قرن 17 که نقطه اوج تقابل کلیسا و علم در اروپا بود تحولی تحت عنوان کلیسا شکل گرفت.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، با بیان این که در آن دوران غرب، کلیسا را مانع رشد و پیشرفت خود می دید، بیان داشت: هدف غرب از پایه گذاری نظام آموزشی خود تسلط بیش از پیش بر طبیعت و منابع طبیعی بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که، همزمان با رنسانس در اروپا و در ایران، کودکان از طریق مکتب خانه وارد عرصه علم و دانش می شدند، اظهار داشت: در این مکتب خانه ها دانش آموزان درس خود را با قرآن شروع می کردند و قرآن با خون و پوست و آن ها عجین می شد.

وی در ادامه با بیان این که این ذهنیت در اروپا وجود داشت که کلیسا مانع پیشرفت آن ها می شد، گفت: مسئولان در آن زمان وقتی دیدند که اروپا هر روز در حال دستیابی به پیشرفت های جدید است تصمیم بر وارد کردن شیوه تعلیم در غرب شدند و این در حالی بود که نظام آموزشی غرب، قائل به تربیت خالی از معنویت بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، در ادامه تصریح کرد: متأسفان آن میزان که علوم و فنون از خارج وارد کشور می شود، قوانین مرتبط با آن وارد نمی شود و این مسئله همچنان مشکل آفرین بوده و مشکل ساز خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که اولین سنگ بنای نظام آموزشی بر پایه ی نظام غربی با احداث مدرسه دارالفنون زده شد، گفت: معلمان این مدرسه 7 مرد اتریشی بودند که دین را از موانع پیشرفت علم می دانستند.

وی، رویکرد نظام کنونی آموزش و پرورش را دانش محور و بی توجه به تربیت معنوی دانش آموزان عنوان کرد و افزود: تعلیم و تربیت بدون توجه به مقوله تربیت و دانش محوری خلاف اسلام است.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با بیان این که مقصود از تربیت، تربیتی اسلام و مبتنی بر مبانی دینی است، اظهار داشت: فعالیت هایی که برای کمیته های همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش تعریف شده موازی کاری با کارهای معاونان پرورشی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی، اقامه نماز را از ضروریات و الزامات مهم در مدارس برشمرد و افزود: یکی از سیاست های اصولی این کمیته ها استفاده از ظرفیت های آموزش و پرورش است.

وی در ادامه تصریح کرد: توانمندسازی آموزش و پرورش و معلمان با محوریت حوزه از رسالت های کمیته های همکاری های حوز علمیه و آموزش و پرورش خوزستان است که باید روز به روز تقویت شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش، با بیان این که معلمان می توانند مبلغان معارف اسلامی باشند، اظهار داشت: در بسیاری از شهرها که مبلغ و ورحانی حضور ندارد معلمان می توانند مبلغان دینی و ارزش های اسلامی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی، از بررسی و اجرای طرحی با عنوان «حوزه های علمیه دانش آموزی» خبر داد و گفت: در این طرح دانش آموزان در ایام تابستان با حضور در مدارس علمیه با فضای حوزه علمیه آشنا می شوند.

وی با بیان این که خوشبختانه در خوزستان حرکت رو به روشدی در زمینه جذب دانش آموز رو به رو هستیم اظهار داشت: رقابت برای ورود به حوزه علمیه باید در میان نخبگان آموزش و پرورش نیز وجود داشته باشد تا حوزه های علمیه از هر نظر، پویا و روبه رشد شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان این که در این میان تنها نباید به ارائه آمار بسنده کرد، گفت: باید در کارها به خروجی برنامه ها نیز توجه شود و به سمت بهترین عملکرد پیش رفت تا إن شاءالله شاهد پیشرفت هایی شگرف در حوزه های علمیه و مدارس سطح کشور باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha