جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محسن حیدری - خوزستان

حوزه/ عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: آیه شریفه «الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ» ولایت فقیه و مشروعیت حاکمیت فقها در جامعه اسلامی را برای ما مشخص می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین محسن حیدری، امروز در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان، با اشاره به آیه ۴۴ سوره مائده «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُديً وَ نُورٌ يَحْکُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذينَ أَسْلَمُوا لِلَّذينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي ثَمَناً قَليلاً وَ مَنْ لَمْ يَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ»، اظهار داشت: قرآن کریم بیان می کند که حاکمیت تنها برای خداست! اما پروردگار متعال به ۳ دسته قدرت حاکمیت بخشیده است.

وی در ادامه افزود: پیامبران «النَّبِيُّونَ»، معصومین«الرَّبَّانِيُّونَ» و فقها«الْأَحْبارُ» کسانی هستند که از جانب خدا برای بیان حکام شرع و حفاظت از کلام خدا انتخاب شده‌اند.

استاد حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: خداوند متعال این سه دسته را برگزیده و به آنان دستور داد تا پای دین و اجرای احکام الهی بایستند و از تهدید دشمنان هراس نداشته باشند؛ چراکه خدا مکر دشمنان را به خودشان باز می‌گرداند.

عضو خبرگان رهبری، با اشاره به ارتباط آیه ۴۴ سوره مائده با ولایت، گفت: همان‌طور که خداوند متعال از تورات به عنوان یک کتاب الهی و از شریعت موسی به عنوان یک شریعت آسمانی یاد می‌کند، این تسلسل در حاکمیت اسلامی و دین مبین اسلام نیز وجود دارد؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که پس از پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) حاکمیت را به دست می‌گیرند و در این برهه از زمان که معصوم دوازدهم در غیبت کبری به سر می‌برد، فقهای زمان حاکم می‌شوند.

امام جمعه موقت اهواز، در پایان سخنان خود، با تأکید بر این که ولایت فقیه از متن قرآن گرفته شده است، اظهار داشت: آن دسته از افرادی که بیان می‌کنند ولایت فقیه مسأله ای «من درآوردی» است، اشتباه می‌کنند؛ چراکه آیه شریفه «الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ» ولایت فقیه و مشروعیت حاکمیت فقها در جامعه اسلامی را برای ما مشخص می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha