شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ مدیرپروژه های تلفن همراه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: طی سالهای اخیر توانسته ایم پروژه های متعددی متناسب با برنامه های تلفن همراه در زمینه علوم اسلامی و انسانی به جامعه علمی کشور ارائه دهیم.

حسن عبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اعلام این مطلب افزود: در بخش جاوا، مرکز نور علاوه بر تولید نرم‌افزارهایی مانند قرآن کریم، یک خط تولید کتابخانه راه‌اندازی نمود که توسط آن، بیش از 1300 محتوای دیجیتال در قالب کتابخانه به کاربران ارائه کرد.

وی اظهارداشت: در سیستم‌عامل سیمبین، نرم‌افزارهای سعدی و حافظ را تولید کردیم و در خصوص سیستم‌عامل آی. او. اس (iOS)، قرآن همراه، تنها محصول مرکز می‌باشد که به‌تازگی منتشر شده است و با توجه به امکانات فوق‌العاده و عرضه رایگان آن، امید است مورد استقبال کاربران قرار گیرد.

عبادی ادامه داد: در سیستم‌عامل اندروید، به عنوان فراگیر‌ترین سیستم‌عامل موجود تلفن همراه موفق به ارائه موفق محصول راهبردی کتابخوان همراه نور شده ایم.

وی افزود: کتابخوان همراه نور، به عنوان دریچه دسترسی به گنجینه عظیم محتوای مرکز در دستگاه‌های قابل حمل می‌باشد. این کتابخوان، بخشی از شبکه عظیم، هوشمند و یکپارچه عرضه محتوای کتاب در بسترهای مختلف است و در واقع، مرکز در رویکردی جدید با توجه به نیاز کاربران برای دسترسی به منبعی خاص، سیستم یکپارچه عرضه محتوای کتاب در بسترهای مختلف را طراحی نموده و در حال پیاده‌سازی آن می‌باشد.

وی گفت: هدف از این طرح،  ارائه اطلاعات کتب‌ موجود در مرکز نور به کاربران است؛ به طوری که ارائه محتوا، مستقل از بستر سخت‌افزاری و پلت فرم می‌باشد.

عبادی بیان داشت: طبق این طرح، نرم‌افزارهای کتابخوان تهیه‌شده در بسترهای موبایل و دسکتاپ، در هماهنگی کامل با بستر وب در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و کاربر با تهیه هر یک از کتاب‌ها و با استفاده از نرم‌افزار کتابخوان، می‌تواند از کتب مورد نظر در تمام بسترها استفاده نماید.

وی تصریح کرد: استفاده کاربر از محتوا، منوط به عضویت او در سامانه است و علاوه بر این، امکان تعیین سطح دسترسی به کتاب‌ها برای استفاده کاربران وجود دارد.

مدیر پروژه های تلفن همراه مرکز نور ادامه داد: منظور از«بسترهای مختلف»، بسترهای وب، دسکتاپ و موبایل می‌باشد و منظور از «عرضه یکپارچه»، ارائه فایل کتاب با ساختار ثابت در تمام بسترها است.

عبادی اظهارداشت: کاربر در این سیستم کتابی را خریداری می‌کند و با دانلود آن بر روی کتابخوان همراه و یا کتابخوان دسکتاپی، از آن استفاده می‌کند. نرم‌افزار همراه، به عنوان عضو پیشتاز این سیستم، هم‌اکنون منتشر شده و با یاری خداوند، نسخه دسکتاپی آن نیز به‌زودی ارائه خواهد شد.

وی به قابلیت های فنی و پژوهشی این نرم افزار اشاره کرد و افزود: بهترین قابلیت این نرم‌افزار، جامعیت منابع آن است؛ چنان‌که مرکز با گنجینه‌ای شامل 10400 عنوان کتاب در حدود 20هزار جلد در زمینه علوم اسلامی و انسانی، یکی از مراکز پیشرو در این زمینه است و نیاز هر کاربری را برطرف می‌نماید.

وی اضافه کرد: هماهنگی این نرم‌افزار با بسترهای دسکتاپ که در آینده ارائه خواهد شد، باعث می‌شود تا کاربر، هم در رایانه شخصی و هم در دستگاه‌های قابل حمل خود، به محتوای یک کتاب دسترسی داشته باشد.

وی یادآور شد: برخی از قابلیت‌های این نرم‌افزار، عبارت‌اند از؛ فروشگاه یکپارچه با برنامه به همراه امکاناتی چون: ارائه فهرست‌هایی از کتب تحت عناوین تازه‌ها، بیشترین دانلودهای رایگان، فهرست موضوعی، فهرست نویسندگان، فهرست مجموعه‌ها که شامل کتب یک مجموعه یا انتشارات خاص می‌باشد و در نهایت، صفحه اطلاعات تفصیلی کتاب و ارائه اطلاعات تکمیلی مرتبط با کتاب از قبیل کتاب‌های دیگر نویسنده، و کتاب‌هایی که دیگران دریافت کرده‌اند.

عبادی ادامه داد: از دیگر امکانات این برنامه، می‌توان به؛ قابلیت ثبت و نگهداری حق مالکیت کتاب در پرونده شخصی کاربر با توجه با اتصال این نرم‌افزار به سیستم یکپارچه کاربران نور (inoor)، امکان خرید دسته کتاب با تشکیل سبد خرید و پرداخت یکباره مبلغ کتب، مشاهده آخرین کتب مطالعه‌شده به عنوان یک ویجت در صفحه اصلی گوشی، امکان افزودن یک کتاب به دسته مورد علاقه و جست‌وجوی بسیار قوی نرم‌افزار با استفاده از فناوری روز و... اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به معرفی خدمات پشتیبانی این نرم افزاراندرویدی پرداخت و گفت: بخش امور کاربران مرکز، به عنوان نقطه اتصال مرکز و کاربران، انواع سؤال‌ها و پشتیبانی‌ها را از همه محصولات مرکز از جمله کتابخوان، ارائه می‌دهد، علاوه بر این، امکان ارسال نظر، پیشنهاد و یا گزارش ارسال اشکال، به صورت مستقیم در نرم‌افزار دیده شده است که کاربر برنامه به‌راحتی می‌تواند نظرات ارزشمند خود را در اختیار گروه کتابخوان نور قرار دهد.

عبادی به فعالیت‌ها و اهداف آینده مرکز نور در این حوزه اشاره کرد و افزود: مرکز قصد دارد که نرم‌افزار کتابخوان را از نظر منابع و کتب و نیز ویژگی‌های فنی مانند افزودن لغت‌نامه و یا امکان مشاهده ترجمه و یا شرح یک متن به‌صورت هم‌زمان توسعه دهد و در مورد سایر نرم‌افزارها باید عرض کنم که «نرم‌افزار نهج البلاغه همراه» و همچنین «نرم‌افزار دستورهمراه  با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه»، در دست تولید می‌باشد.

انتهای پیام  17/313

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha