جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سنجش سلامت طلاب

حوزه/مشاور و مجری طرح‌های بهداشت و سلامت مرکز خدمات گفت: دسترسی به بانک اطلاعاتی در زمینه بهداشت و سلامت، ارتقای سطح سلامت جامعه هدف و پیشگیری از آسیب‌های جسمی و روحی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح سنجش سلامت متقاضیان ورود به حوزه می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» دکتر علی یوسفی فرد با اشاره به فعالیت‌های بخش بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اظهار کرد: سنجش سلامت متقاضیان ورود به حوزه‌های علمیه یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که توسط معاونت سلامت و تأمین اجتماعی به منظور تشکیل شناسنامه سلامت طلاب انجام می‌شود.

وی بیان کرد: توافق‌نامه‌ای در خصوص سنجش سلامت طلاب و روحانیون در سال 92 بین مرکز خدمات و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه منعقد شد و پس از آن، مدیران مراکز استانی مرکز خدمات و مرکز مدیریت طی برگزاری همایشی با اهداف و جزئیات طرح آشنا شدند و مقرر گردید که توسط همکاران استانی مرکز خدمات و با همکاری مرکز مدیریت برای طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه علمیاتی گردد.

مشاور و مجری طرح‌های بهداشت و سلامت مرکز خدمات گفت: طرح سنجش سلامت به منظور ایجاد پرونده سلامت برای تمامی طلاب، روحانیون و خانواده‌های آنان برنامه ریزی شده ، ولی در گام نخست این طرح هر ساله برای داوطلبین ورود به حوزه اجرایی گردد.

وی با اشاره به اهداف طرح سنجش سلامت طلاب جدیدالورود افزود: دسترسی به بانک اطلاعاتی در زمینه بهداشت و سلامت، ارتقای سطح سلامت جامعه هدف، ایجاد مدیریت کارآمد در بهداشت و سلامت حوزویان، پیشگیری از آسیب‌های جسمی و روحی، شناسایی و کشف بیماری‌های خطرناک در جامعه هدف و ارزیابی کامل نسبت به وضعیت سلامت حوزویان از اهداف برگزاری این طرح می‌باشد.

یوسفی فرد ابراز داشت: این طرح در سال 92 با همکاری معاونت امور طلاب و دانش‌آموختگان مرکز مدیریت برای طلاب ورودی حوزه‌های علمیه صورت گرفت و از سال 93 سنجش سلامت روان نیز به طرح قبلی اضافه شد و مقرر گردید تخصیص کد مرکز و پذیرش داوطلبین ورود به حوزه منوط به تایید سلامت (جسم و روان) باشد.

وی عنوان کرد: تدوین شناسنامه سلامت و فرم‌های آماری، برنامه‌ریزی، هماهنگی لازم با همکاران استانی، برگزاری کلاس‌های آموزشی- توجیهی برای همکاران و دسترسی به آخرین اطلاعات و آمار ورودی‌ها از ضروریات اجرای مناسب طرح بود که به یاری خدا در دو سال گذشته نیز در سطح کشور اجرا شده و به پایان رسیده است.

مشاور و مجری طرح‌های بهداشت و سلامت مرکز خدمات اذعان داشت: در سال 93 توافق‌نامه مشترکی با مرکز مدیریت خواهران برای ورودی‌های 93 در مناطق نیمه برخوردار و کم برخوردار صورت گرفت و این گروه از طلاب خواهر نیز مورد سنجش سلامت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اعلام پذیرفته شدگان از نظر علمی در میان داوطلبین ورود به حوزه در اواخر خرداد، توسط مرکز مدیریت اعلام می‌شود مقدمات امر برای انجام سنجش سلامت داوطلبین ورود به حوزه در سال 94 مهیا شده و طرح به تمامی استان‌ها ابلاغ گردیده است.

یوسفی فرد تصریح کرد: اهداف این طرح محقق نمی‌شود مگر با همکاری دو جانبه مرکز مدیریت و مرکز خدمات و داشتن اطلاعات و آمار دقیق از ورودی‌ها و هماهنگی مدیران مدارس و همکاران استانی در مرکز خدمات و مرکز مدیریت که جا دارد از همه ایشان تقدیر و تشکر شود.

*طرح سنجش سلامت اساتید و فرهیختگان حوزه

وی بیان کرد: از جمله طرح‌های دیگر در زمینه سنجش سلامت چکاب اساتید و فرهیختگان حوزه می‌باشد که در سال 93 در پنج استان قم خراسان، تهران، اصفهان و خوزستان صورت گرفت و طی آن اساتید طراز اول حوزه مورد سنجش سلامت قرار گرفتند.

مشاور و مجری طرح‌های بهداشت و سلامت مرکز خدمات گفت: این واحد در نظر دارد جهت ارتقا سطح فرهنگ سلامت، کاهش شدت بیماری‌ها و جلوگیری از بروز آنها به آمار دقیق بیماری‌ها و شیوع و پراکندگی آن در استان‌های مختلف دسترسی داشته باشد.

وی ادامه داد: بیماری‌های زیادی وجود دارد که به علت خفیف بودن علائم آن اغلب مغفول مانده و بیماران با مشکلات آن تطابق ایجاد می‌کنند لکن کشف و شناسایی هر چه زودتر آنها می‌تواند اثرات شگرفی در فرد داشته باشد. به عنوان مثال در کم‌خونی‌ها، فرد دچار اختلال در خواب، اشتها، حافظه و ... می‌شود که همگی در کیفیت زندگی و علی‌الخصوص تحصیل فرد مؤثرند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha