چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 359146
۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
طلبگی

حوزه/ انضباط تحصیلی، فردی، اجتماعی، داشتن روحیه و برنامه درسی، انجام به موقع تکالیف، برقراری ارتباطی صمیمی با استاد، مواظبت ویژه جهت انجام واجبات و پرهیز از محرمات ، از جمله عوامل موفقیت طلاب جوان در مسیر طلبگی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از خوزستان، جلسه مشاوره تحصیلی طلاب مدرسه علمیه آیت الله قاضی دزفول، امروز با حضور حجت الاسلام قدوسی، از کارشناسان حوزه علمیه قم برگزار و ویژگی های یک طلبه موفق مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، حجت الاسلام قدوسی، انضباط تحصیلی را از ضرورت های طلبگی خواند و اظهار داشت: منضبط بودن در امر تحصیل، کوشا و پر تلاش بودن، داشتن روحیه، همت عالی و برنامه درسی و همچنین اهتمام جدی در ادامه تحصیل از ویژگی های بارز یک طلبه موفق است که همگی شما طلاب باید آنها را در خود پرورش دهید.

وی در ادامه، داشتن روحیه پرسشگری، انجام به موقع تکالیف، برقراری ارتباط صمیمی با استاد را از دیگر ویژگی های طلاب موفق خواند و افزود: توجه به امور معنوی یکی از دو بال رشد و تعالی طلبه است که باید بدان اهتمام ویژه ای ورزید.

این استاد اخلاق حوزه، تصریح کرد: مواظبت ویژه جهت انجام واجبات و پرهیز از محرمات، برقراری ارتباط قوی با خداوند و ائمه اطهار(ع)، گام مهمی در طلبگی است؛ چرا که علم و تقوى هیچکدام بدون دیگرى براى هدایت و پیروزى کافى نیست.

حجت الاسلام قدوسی، کسب توانایی انتقال مفاهیم را بخش دیگری از ملزومات طلبگی عنوان کرد و بیان داشت: یک طلبه موفق باید توانایی انتقال مطالب علمی را به مردم داشته باشد در غیر این صورت اگر کسی علامه دهر هم که باشد اما از عهده انتقال آن علوم به مردم برنیاید، هیچ گاه موفق نخواهد شد.

وی داشتن روحیه شاداب و با نشاط را عامل مهمی در موفقیت طلاب دانست و اذعان داشت: خوش اخلاقی، تواضع در برابر دیگران، مشارکت در امور و فعالیت های جمعی، داشتن روحیه انتقاد پذیری و پرهیز از افراط و تفریط از ملزومات یک طلبه جهت حضوری مؤثر در اجتماع است.

وی در پایان، به بیان نکاتی در خصوص روش های مطالعه مفید پرداخت و اظهار داشت: اگر روحانی به درس و بحث خود توجه نداشته باشد و فقط به این بسنده کند که لباس روحانیت و طلبگی را بر تن کند، یقینا نمی تواند توفیق چندانی در مسیر حوزوی خویش خود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha