یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 آیا ما حق بازگشت به سرزمین‌مان را نداریم؟

حوزه/ آمنه آشکار در نشست آوارگان فلسطینی با عنوان «فلسطینیان تبعیدی» به مناسبت روز نکبت در کتابخانه عمومی کلمبیا گفت: من به حق خودم برای بازگشتن به سرزمینم آگاهم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از columbiatribune.com، نشست آوارگان فلسطینی با عنوان «فلسطینیان تبعیدی» به مناسبت برنامه‌های طرح روز نکبت در "کتابخانه کلمبیا" در آمریکا برگزار شد. در این گردهمایی آوارگان فلسطینی از جمله آمنه آشکار و مریم فتح الله، پاکسازی قومیتی فلسطین توسط اشغالگران یهودی را محکوم کردند. تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1982 نیز تلاشی برای پاکسازی نژادی مردم فلسطین بود. قصد آن‌ها کشتار فلسطینیان بود و در قتل عام صبرا و شتیرا بیش از 1 هزار پناهنده فلسطینی و مردم دیگر را در محاصره 2 روزه اردوگاه‌های فلسطینی به شهادت رساندند.

در ادامه سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های ارائه شده در کتابخانه عمومی کلمبیا، جلسه پرسش و پاسخی نیز برگزار شد.

آمنه آشکار گفت: من به حق خودم برای بازگشتن به سرزمینم آگاهم.

داستان غم انگیز زندگی یک آواره فلسطینی

مریم فتح الله که 86 سال سن دارد، به زبان عربی صحبت کرده و آشکار سخنانش را به زبان انگلیسی ترجمه می‌کرد. فتح الله می‌گوید: پس از کشتار دیر یاسین در 1948، صهیونیست‌ها روستاییان فلسطینی را قتل عام کردند تا میان قومیت‌ها اختلاف ایجاد کنند. آن‌ها حتی عده کمی از روستاییان را زنده گذاشتند تا به نقاط مختلف فلسطین گریخته و ترس و وحشت از اسرائیل را در سرتاسر سرزمین‌های فلسطین گسترش دهند.

 فتح الله در 18 سالگی از روستایشان به لبنان گریخته و در آغاز هیچ سرپناهی نداشتند تا اینکه سازمان ملل برای آن‌ها چادرهایی برپا کرد که با وزش باد از هم می‌پاشیدند. پدرش در پی حمله نظامیان اسرائیلی به اردوگاه پناهندگان دچار سکته قلبی شده و جان خود را از دست می‌دهد.

یکی از شرکت کنندگان از او پرسید: اگر دوباره به فلسطین بازگشته و یک روز در آنجا فرصت زیستن داشته باشید چه کار می‌کنید؟

فتح الله گفت: من از خداوند به خاطر اینکه دوباره به سرزمینم بازگردم سپاسگزاری می‌کنم و می‌توانم به آرزوی دیرینه‌ام یعنی رفتن به بیت المقدس جامعه عمل بپوشانم.

فلسطینیان با قوم یهود مشکلی ندارند

یکی از صهیونیست‌های آمریکایی حاضر در جلسه از آشکار پرسید: آیا شما می‌گویید که رژیم یهود حق زیستن ندارد؟

آشکار در جواب او گفت: آیا ما حق بازگشتن به سرزمین‌‌مان را نداریم؟

جلال الجایوسی، یک فلسطینی آمریکایی حاضر در جلسه گفت: پرسیدن چنین سئوالی از یک آواره فلسطینی غیراخلاقی است. شما حق ندارید از یک قربانی تجاوز انتظار داشته باشید که حقی برای متجاوز قائل باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha