سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

حوزه/امام حسن مجتبي(ع) با پذيرش صلح در شرايط سخت آن روز، علاوه بر جلوگيري از خونريزي، چهره واقعي معاويه را بيش از پيش نمايان ساخت و اسلام ناب محمدي(ص) را تداوم بخشيد.

حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران با تبریک فرا رسیدن میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن(ع) با حلم و بردباری سفره‌های کریمانه را پخش کرد، دست فقرا و ایتام را گرفت و به همین دلیل به کریم اهل بیت(ع) مشهور است.

وی از مهم ترین ویژگی های امام حسن مجتبی(ع) را سخاوت وجود آن امام بزرگوار برشمرد و تصریح کرد: سفره کریمانه امام حسن(ع) همیشه پهن بود و همه مردم بویژه مساکین و یتیمان از آن بهره می بردند و این سخاوت وجود باید برای همه الگو باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه گفت: امام حسن مجتبي(ع) با پذيرش صلح در شرايط سخت آن روز، علاوه بر جلوگيري از خونريزي، چهره واقعي معاويه را بيش از پيش نمايان ساخت و اسلام ناب محمدي(ص) را تداوم بخشيد.

وی با اشاره به این که از صفات بارز حضرت امام حسن (ع) حسن خلق و سعه صدر بود به گونه اي که با دشمنان خود نيز با خوشرويي رفتار مي کرد، گفت: بخشنده بودن نيز از ديگر صفات آن حضرت بود و در منزل آن حضرت بر روي نيازمندان باز بود به نحوي که آنحضرت در طول حيات خود دو بار کليه اموالشان را در ميان فقرا تقسيم کردند.

این محقق حوزوی، ازامام حسن مجتبي(ع) به عنوان مظهر جود و بخشش یاد کرد و گفت: يكي از حسنات و صفات امام حسن مجتبي(ع) جود و بخشش است كه آن حضرت دو مرتبه به طور كامل اموالش را ميان مستمندان تقسيم كرد و اين نشانه جود و سخاوت ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسن مجتبي (ع) است كه به همين مناسبت، پانزدهم ماه مبارک رمضان، روز اكرام ناميده شده است.

وی با بیان این که معيار زندگي امامان معصوم (ع) عمل به وظيفه‌اي است که در هر شرايطي برايشان تبيين شده و بايد در اين زمينه به درستي تصميم بگيرند، بيان داشت: زمان امام حسن مجتبي(ع) شرايط به گونه‌اي بود که چهار خليفه حکومت کرده بودند و آخرين خلافت به حضرت علي (ع) رسيده بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بيان اين‌که در اين زمان مباحث انحرافي در جامعه رواج يافته بود، تصريح کرد: بايد اين جريانات که پس رحلت حضرت رسول (ص) به وجود آمده بود با يک ظرافت خاصي پيگيري شود و آن ظرافت خاص توسط امام حسن مجتبي(ع) که داراي علم و حلم خاصي بودند انجام شد.

وی با اشاره به این که امام حسن مجتبي (ع) با وجود صحبت‌هاي ناروا و برخوردهاي ناجوانمردانه حکومتي‌ها سراسر حلم بود، افزود: انحراف در زمان اين امام همام به قدري جدي بود که ولايت و نبوت به خلافت تبديل شده بود. ايشان در اين دوران در نهايت صبر و بردباري تصميم‌گيري کرده و به مهره‌سازي مي‌پرداختند.

این پژوهگشر دینی، با بيان اينکه يکي از مسائل که مي‌تواند مردم را از راه حقيقي منحرف کند نخست قدرت و سپس پول و ثروت است افزود: بايد اوضاع سياسي آن زمان را تجزيه و تحليل کنيم و شرايط امام حسن(ع) را در آن زمان بسنجيم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha