شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ اجلاس مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور در مشهد مقدس

حوزه/ معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور گفت: یکصد مدرسه علمیه سطح یک بر اساس نظام آموزشی جدید از سال آینده تحصیلی فعالیت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین فرحانی عصر امروز در اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه علمیه به ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت آموزش و امور استان ها پرداخت و با اشاره به نظام آموزشی جدید حوزه گفت: یکصد مدرسه علمیه سطح یک بر اساس نظام آموزشی جدید در سال آینده تحصیلی فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته پیگیری اجرای برنامه آموزشی جدید سطح یک، برگزاری چهار نشست علمی اساتید، نشست توجیهی معاونان آموزشی استانی و مدارس از جمله فعالیت های دیگر  این معاونت می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی بحث تحول در متون درسی را مدنظر قرار داد و گفت: ۱۲ کارگروه علمی به بررسی ۸۰ درس آموزشی  پرداخته و ۶۱ عنوان در «کمیته معین» آموزش تصویب گردیده و هم اکنون ۳۰ متن درسی جدید آماده شده است.

وی به لزوم بازنگری برنامه آموزشی سطوح دو و سه اشاره و اظهار کرد: در همین راستا ۳۸ جلسه کارگروه برگزار و دروس مشترک به جز فقه و اصول، تدوین و برای تصویب به شورای عالی حوزه علمیه ارسال شده است.

*آیین نامه دروس خارج شهرستان ها

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه، درباره رسمیت دادن به دروس خارج شهرستان ها گفت:  آیین نامه ای بر اساس مصوبه ۹۴۴ به شورای عالی ارسال و اخیرا ابلاغ شده است.

وی درباره تمحض طلاب مستعد در فقه و اصول، تبیین کرد: آیین نامه فعالیت مدارس تمحض طلاب به تصویب شورای عالی رسیده و سال گذشته نخستین مدرسه مربوطه در قم راه اندازی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی به بحث اساتید و کادر مدیریتی مدارس علمیه پرداخت و گفت: افزایش جذب استاد به سه هزار و 289 نفر در سال ۹۴ رسیده است و هشتصد نفر جذب کادر علمی و مدیریتی شده اند.

*تدریس اساتید به صورت غیر حضوری

عضو خبرگان رهبری، درباره ادامه تحصیل غیرحضوری اساتید شهرستان ها گفت: با تصویب شورای عالی حوزه علمیه، مسئله تدریس اساتید به صورت غیر حضوری به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به لزوم توسعه رشته ها و مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی ابراز کرد: تصویب کلیات و برنامه آموزشی ۱۲ رشته تخصصی در مقطع سطح ۳و۴ از جمله این کارهاست.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه، درباره تحول در نظام آموزشی در حوزه علمیه، تصریح کرد: تشکیل کمیته تخصصی آموزش و شورای پیگیری مطالبات رهبری و نیز انتقال اختبار و تثبیت به تابستان از کارهایی است که در این زمینه انجام شده است.

اصلاح محدوده های درسی، ارزیابی اجرای برنامه آموزشی جدید در نیمسال اول و دوم، تهیه و تصویب آیین نامه استاد معین، از دیگر مواردی بود که معاون آموزش و امور حوزه های علمیه به آن اشاره کرد.

*طراحی نظام جامع رشته های تخصصی

وی درباره توسعه زبان های خارجی در حوزه نیز توضیح داد: این طرح در هشت شهر طی تابستان گذشته،  ۲۱ شهر در زمستان سال گذشته و ۲۳ شهر در تابستان امسال برگزار شده است و امیدواریم سال آینده در ۴۵ شهر که حدود یک پنجم مدارس علمیه را شامل می شود، در این بحث مشارکت نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی، طراحی نقشه کامل و نظام جامع رشته های تخصصی و تدوین نظام جامع آموزشی را از کارهای دیگر در معاونت مربوطه دانست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha