پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) و دبیر علمی همایش ملی صدف کوثر گفت: در دیداری که اوایل امسال با مقام معظم رهبری داشته ایم، معظم له ضمن تایید و تشویق به منظور برگزاری این همایش، خواستار معرفی شایسته حضرت خدیجه(س) به همگان شدند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصررفیعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، اظهارداشت: همراه با هیأت علمی و اعضای برگزار کننده همایش در تاریخ 20/02/95 خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و معظم له فرمایشات ارزشمندی را پیرامون این اتفاق مهم بیان فرمودند.

وی با اشاره به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب که قرار است در افتتاحیه این همایش پخش گردد، افزود: " خیلی تشکر می کنم از آقایان که به این فکر افتاده اید و این کار با انگیزه را دنبال می کنید، جناب خدیجه سلام الله علیها حقیقتاً مظلوم است، بخاطر اینکه شرف همسری پیامبر صل الله علیه و آله در مورد ایشان دارای یک ارزش مضاعف است، دیگران مشرف به شرف همسری پیامبر شده اند لاکن این رنج ها که پیامبر صل الله علیه و آله در عمده دوران رسالت به آنها مبتلا بودند را ندیدند.."

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: طبیعتاً فرازی را که عرض کردم، نشان از اهمیت برگزاری این همایش می دهد؛ علاوه بر این به منظور دریافت نظرات و توصیه های قله های علمی حوزه های علمیه، دیدارهایی با مراجع معظم تقلید داشته و خواهیم داشت تا توصیه های ایشان را در هر چه باشکوه تر برگزار کردن این همایش به کار ببندیم.

*همایش صدف کوثر در دو مرحله برگزار می شود

دبیر علمی همایش ملی صدف کوثر بیان داشت: همایش ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها با عنوان « صدف کوثر» در دوم دیماه سال جاری در دو مرحله ابتدا در مدرسه عالی امام خمینی(ره) و سپس در جامعه الزهرا علیهاالسلام با همکاری جامعه المصطفی(ص) العالمیه، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی اظهارداشت: این همایش از سه کمیته اجرایی، ارزیابی و پیگیری تشکیل شده است که روسای مجموعه های دست اندرکار به عنوان کمیته اجرایی، حضور 5 نفر از اعضای هیأت علمی و صاحب قلم به عنوان اعضای کمیته ارزیابی همایش فعالیت خود را آغاز کرده اند.

*ارائه مقالات به همایش هم به صورت سفارشی و هم از طریق فراخوان است

وی با اشاره به فعالیت دبیرخانه همایش گفت: مقالات همایش در دو بخش موضوعات سفارشی و فراخوان شده تاکنون پذیرای دریافت بیش از 50 مقاله است که این فراخوان و دریافت تا نیمه دوم آبانماه ادامه خواهد داشت.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دبیرخانه همایش در خصوص موضوعات سفارشی به منظور غنی سازی هر چه بیشتر همایش  به 30 نفر از شخصیت های برجسته حوزوی از جمله ؛ آیت الله کریمی جهرمی، حجت الاسلام و المسلمین یوسفی غروی و رضا مختاری و تنی چند از اساتید و اعضای هیأت علمی جامعه الزهرا سلام الله علیها و جامعه المصطفی(ص) العالمیه  سفارش ارائه مقاله داده است.

*موضوعات فراخوان شده به دو صورت 14 محور و آزاد استحجت الاسلام و المسلمین ناصررفیعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،

وی اظهارداشت: بخش دوم دریافت مقالات به دو صورت 14 موضوعات فراخوان شده و موضوعات هم عرض می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: از آنجا که حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها دارای شخصیتی مظلوم در تاریخ اسلام می باشد و از ایشان منابع زیادی موجود نیست، لذا بر آن شدیم تا با باز گذاشتن دست نویسندگان در موضوعات هم عرض با موضوعات همایش، آثار ارزشمند قلمی متعددی را گردآوری کنیم.

*موسوعه حضرت خدیجه سلام الله علیها تدوین می شود

دبیر همایش با بیان اینکه یک پنجم مقالات رسیده از مرحله اول داوری گذشته اند، اظهارداشت: با توجه به اهمیت موضوع همایش با رایزنی هایی که با دانشگاه قرآن و حدیث انجام شده، قرار است توسط چند محقق دانشگاه « شناختنامه یا موسوعه حضرت خدیجه سلام الله علیها» در چندین جلد با گردآوری مقالات، کتب و آثار مکتوبی که پیرامون حضرت و سیره علمی و علمی ایشان است، با نظم و سیاق خاصی تدوین شود.

*شماره نخست گاهنامه همایش صدف کوثر منتشر شد

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به چاپ مجموعه مقالات در دو جلد کتاب، گفت: دبیرخانه به منظور اطلاع رسانی و انتشار سیر پژوهشی، علمی و تحقیقاتی همایش اقدام به انتشار سه شماره گاهنامه تحت عنوان « ویژه نامه همایش ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها» نموده که شماره نخست آن به تازگی منتشر شده است.

* ارائه دو نرم افزار «شیدای امین » و «دانشنامه حضرت خدیجه سلام الله علیها» در روز همایش

وی به ارائه دو نرم افزار با موضوع حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در روز همایش اشاره کرد و افزود: نرم افزارهای « شیدای امین » و « دانشنامه حضرت خدیجه سلام الله علیها» به همت مرکز

مدیریت حوزه علمیه خواهران و مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تولید شده و با توجه به موضوعیتی که داشتند از سوی دبیرخانه همایش تهیه و ان شاءالله عرضه خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: نرم افزار «شیدای امین» به عنوان نرم افزار جامع حضرت خدیجه علیهاالسلام حاوی 208 عنوان در 386 جلد کتاب با موضوع این بانوی بزرگوار اسلام می باشد.

*ارائه بیش از ده هزار فیش پژوهشی در نرم افزار شیدای امین

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی به دیگر محتوای این نرم افزار اشاره کرد و گفت: بررسی 1100 جلد کتاب از نیمه اول قرن دوم هجری تا دوران معاصر، حاصل بررسی بیش از 10 هزار فیش تحقیقاتی، تاریخ زندگانی حضرت، علم و معرفت حضرت، منزلت معنوی، جایگاه حضرت خدیجه علیهاالسلام بعد از وفات، نقد و بررسی آثار برخی از مورخان مشهور و نویسندگان، دسترسی به فیش های پژوهشگران همچنین شناسنامه منابع مورد استفاده به همراه 6 هزار تصویر از متن منابع از جمله دیگر موضوعات این نرم افزار است.

*معرفی بیش از 170 کتاب با موضوع حضرت خدیجه علیهاالسلام در نرم افزار ام المومنین(ع)

دبیر علمی همایش در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی نرم افزار « دانشنامه جامع حضرت خدیجه علیهاالسلام » پرداخت و گفت: این نرم افزار که اثر ارزشمند مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان می باشد در واقع پژوهشی جامع پیرامون شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها از ولادت تا وفات می باشد.

وی افزود: ارائه داستانهایی به صورت گویا درباره حضرت، کتاب شناسی حضرت با معرفی بیش از 170 کتاب، متن کامل 49 جلد کتاب برگزیده با امکان جستجو و یادداشت برداری، ارائه 80 طرح گرافیکی به همراه تصاویری از بارگاه حضرت همچنین دسترسی به بیش از 15 ساعت سخنرانی، نماهنگ، مداحی، مرثیه، همخوانی و زیارت نامه از دیگر امکانات این نرم افزار گرانسنگ می باشد.

دبیر علمی همایش در بخش دیگری از سخنانش خطاب به محققان، پژوهشگران و اعضای هیأت علمی مراکز آموزشی و پژوهشی کشور گفت: با توجه به اینکه ممکن است طبیعتاً حضرت خدیجه سلام الله علیها داری مطالب کمی باشند، یکی از ویژگی ها و برجستگی های ارائه مقالات این همایش، آن است که علاقه مندان به ارائه مقاله می توانند فراتر از موضوعات معین شده قلم فرسایی کنند و ابعاد دیگر شخصیت این بانوی بزرگوار را مورد تحقیق و پژوهش قراردهند و حتی به موضوعات هم عرض همایش رجوع کنند.

* دریافت مقالات به صورت خاص و عام صورت می گیرد

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: مقالات فراخوان به دو حوزه خاص و عام عنوان بندی شده است، حوزه خاص« زنان در عصر جاهلیّت »، « مقایسه جایگاه زن در قرآن و نظام قبل از اسلام »، « ایثار زنان در تاریخ »، « عزم و اراده زنان در تاریخ »، « نقش زنان در دفاع از ولایت »، « حضرت خدیجه علیهاالسلام و و حضرت زهرا سلام الله علیها»  و... است که در خصوص حضرت خدیجه سلام الله علیها است و حوزه عام می تواند فراگیر باشد و دست نویسندگان در ارائه مقالات باز باشد.

*به دنبال برپایی همایش های حضرت ابوطالب(ع)، حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) و حضرت خدیجه(س) کبری را هستیم

دبیرعلمی همایش صدف کوثر با بیان اینکه من همیشه بر روی سه شخصیت دغدغه داشته ام اظهارداشت: حضرت ابوطالب علیه السلام، حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام و حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام ، این سه شخصیت واقعا در تاریخ اسلام ایثارگر، فداکار و شجاع بوده اند و متاسفانه هر سه هم نقششان کم رنگ دیده شده است.حجت الاسلام و المسلمین ناصررفیعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،

*رهبری پیشنهاد برگزاری همایش « ام سلمه » را دادند/ جامعه الزهرا علیهاالسلام همایش « ام سلمه » را برگزار می کند

وی افزود: وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم معظم له پیشنهاد دیگری را نیز ارائه کردند و آن برپایی همایش « ام سلمه » به عنوان همسر دیگر پیامبر صل الله علیه و آله است که در حال تدوین و برنامه ریزی به منظور برپایی این همایش است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: هدف اصلی همایش ملی صدف کوثر معرفی شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها و غبارزدایی از مظلومیت آن بانوی مکرم اسلام است، به هر حال حضرت خدیجه علیهاالسلام مادر 11 امام هستند، وقتی خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم ایشان مادر 11 امام هستند، معظم له فرمودند چرا 11 امام؟ جناب خدیجه علیه السلام مادر 12 امام هستند چرا که امیرالمومنین علیه السلام در دامن ایشان پرورش و تربیت شده اند.

وی گفت: ما می خواهیم حضرت خدیجه سلام الله علیها را به صورت اثباتی و بدون تعرض به سایر همسران پیامبر صل الله علیه و آله در جهان اسلام معرفی کنیم و این همایش جنبه توصیفی و معرفی دارد.

دبیر عملی همایش با بیان اینکه بنا بر اعلام جامعه المصطفی(ص) این همایش به صورت ملی و نه بین المللی فراخوان شده ، لذا از حضور شخصیت های بین المللی و ارائه مقاله علمی توسط آنها استقبال می کنیم و دست همکاری با همه مجموعه هایی که می توانند دبیرخانه همایش را در موضوعات مختلف یاری کنند را صمیمانه می فشاریم.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) ادامه داد: این همایش به نام کسی است که ازهمه اموالش برای اسلام گذشت و حتی اواخر عمر نورانی و بابرکت خود را در فقر سپری نمود، لذا از همه شخصیت های حقیقی و حقوقی که می توانند مجموعه همایش صدف کوثر یاری کنند، دعوت می کنیم تا با حضور خود مجموعه را در هر چه باشکوه برگزار نمودن این همایش ملی حمایت کنند.

*پیشنهاد ساخت فیلم سینمایی با موضوع حضرت خدیجه سلام الله علیها

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه در این همایش هیچکس نباید نگاه اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: کسی را که می خواهیم برایش کاری انجام دهیم، از همه چیز خود برای اسلام گذشت و ما نیز با همه توان و تلاش خود برایش گام بر می داریم.

وی گفت: آن طور که مطلع شده ایم مجموعه ها و بنیادهایی با نام حضرت در کشور فعال می باشند لذا آمادگی داریم در این همایش از ظرفیت های آنان بهره بگیریم و تقاضا داریم سازمان ها و ارگان هایی که می توانند در این زمینه کمک هایی داشته باشند، با دبیرخانه همایش مرتبط شوند، مانند صدا و سیما که می تواند در ساخت یک فیلم سینمایی یا یک سریال با موضوع حضرت خدیجه سلام الله علیها گام ارزشمندی در معرفی و تبیین شخصیت این بانوی فداکار اسلام بردارد.

دبیر همایش صدف کوثر افزود: حتی در ادامه این همکاری ها امور مساجد و حتی شهرداری ها می توانند علاوه بر نامگذاری یکی از مساجد به نام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، نام یک خیابان، میدان یا بزرگراه را مزیّن به نام این بانوی مکرم اسلام کنند.

وی افزود: به هر حال حضرت خدیجه سلام الله علیها ، ام المومنین هستند و ائمه اطهار علیهاالسلام به وجود ایشان افتخار می کنند، اگر قدمی و اقدامی در این مسیر برداریم بدون تردید مورد توجه و عنایت ائمه اطهارعلیها السلام قرار خواهیم گرفت.

گفت وگو: اکبر پوست چیان

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha