پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بازیهای رایانه ای

حوزه/ بزک کردن رذائل اخلاقی برای تغییر باورها و افکار یک اصل در جنگ نرم بوده که به خوبی این اصل در عرصه بازی های رایانه ای تولید شده از سوی غرب مشهود است.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از اصفهان،  محمد وحید متقی کارشناس رسانه، شامگاه سه شنبه در نشستی با عنوان «بازی های رایانه ای قتلگاه اخلاق» که از سوی مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در دنیای امروز همه به نوعی درگیر رسانه هستیم و ابزار رسانه در جنگ نرم مهمترین ابزار برای هدایت افکار است.

وی با بیان اینکه در جهان امروز بازی های رایانه ای یک رسانه هستند، چراکه پیام های خاص تولید کننده آن را به سوی جامعه هدف مورد نظر منتقل می کنند، افزود: نخبگان دینی و علمی در عرصه جنگ نرم باید ورود کنند و در پی شناسایی راهکارهای مناسب برای مقابله باشند.

این کارشناس رسانه با تأکید بر اینکه از شاخصه های جنگ نرم تدریجی، آرام عمل کردن و با افکار انسان سر و کار داشتن است، تصریح کرد: در دنیای امروز ادبیات، طنز، شعر، موسیقی، تئاتر، خبر، فیلم، هنرهای تجسمی و حتی بازی های رایانه ای به عنوان یک ابزار رسانه ای مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: بزک کردن رذایل اخلاقی برای تغییر باورها و افکار، یک اصل در جنگ نرم بوده که به خوبی این  در عرصه بازی های رایانه ای تولید شده از سوی غرب مشهود است؛ بازی های رایانه ای عرصه مناسبی برای القای افکار حاکمان سیاسی و دولت های سلطه جو است.

متقی یادآور شد: فروش بازی های رایانه ای تنها در 6 ماه نخست سال 2007 در کشورهای اروپایی از مرز فروش فیلم های هالیوودی هم گذشت که نشان از جذابیت فوق العاده این بازی ها در میان مردم است؛ آمار ها نشان می دهد که در سال بالغ بر 5 هزار بازی رایانه ای تولید می شود.

وی ابراز کرد: هدف از تولید بازی های رایانه ای که همه بر اساس سیاست خاصی تولید می شوند القای تفکرات و باورهای نا بهنجار به ذهن مخاطبان و در نهایت تغییر فرهنگ جامعه مورد نظر است؛ مهمترین عاملی که سبب نگرانی نسبت به بازی های رایانه ای در جهان شده است هدف قرار گرفتن اخلاق و ترویج مسائل غیر اخلاقی است.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای با داشتن شاخصه هایی چون صدا، گرافیک، تعاملی بودن و محیطی جذاب تأثیرگذاری فوق العاده ای را برای جوانان دارد، عنوان کرد: بازی های رایانه ای دارای تأثیرات مثبت و منفی هستند که تقویت قوه ادراک، افزایش خلاقیت و آموزش مفاهیم درسی از جمله تأثیرات مثبت بازی های رایانه ای است که تولید کنندگان می توانند به این موارد توجه کنند.

وی ادامه داد: تأثیرات منفی بازی های رایانه ای که شامل آسیب های جسمانی و روانی است که در میان نسل نوجوان بیشتر مشاهده می شود؛ تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، تنبل شدن ذهن، اشاعه فرهنگ برهنگی و افت اخلاقی از مهمترین آسیب های روانی ناشی از بازی های رایانه ای است.

متقی با تأکید بر اینکه بازی های رایانه ای امروزه با سمت و سوی خاصی از سوی دشمنان اسلام و انقلاب طراحی می شوند که منفور جلوه دادن چهره اسلام و مسلمین بخشی از آن است، گفت: در این عرصه نقش روحانیت و طلاب برای آگاه سازی جامعه غیر قابل انکار است.

وی خاطرنشان کرد: در بازی های رایانه ای جدید به سوژه آخرالزمان و منجی پرداخته شده است که هدف عمده آن، آخر الزمان سازی و منجی سازی های ناصحیح است که در مقابل باور صحیح آخرالزمان و منجی عالم بشریت در مکتب شیعه ارائه شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • hf GB ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    کاش کارشناساتون اندازه یه ارزن سواد و اطلاعات داشتن نمیدونم واقعا چنین افراد بی سواد و ناآگاه رو از کجا میارید مینشونید اون بالا برای بقیه سخنرانی کنن و کارشناسو دکتر صداشون میکنید باعث تاسفه