جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کالای ایرانی

حوزه/ آیت الله مرعشی نجفی(ره) هر چه لباس می ‌پوشید، تولید داخل بود، روزی خیاطشان گفته بود: آقا دکمه ‌ای که ما می‌ گذاریم از خارج می ‌آید، و ایشان در پاسخ تاکید کرده بود که اگر کالایی غیرایرانی است استفاده نکنید، به جایش‌ از همین قیتان ‌هایی که ساخت ایران هست، دکمه درست کنید تا دکمه آن هم خارجی نباشد...

خبرگزاری حوزه – تبریز:

پرداختن به مسائل مختلف روز در عرصه های مختلف، از موضوعاتی است که در منبرهای علما و روحانیون و مبلغان در سرتاسر نقاط کشور مطرح می شود، شاید مسائل دینی و شرعی از پررنگ ترین موضوعات منبرهاست اما شاید پس از انقلاب اسلامی ایران و اعمال تحریم های دشمنان علیه کشور، بسیاری از موضوعات لازم باشد که در منبرها از سوی مبلغان و روحانیون مطرح شود.

یکی از این موضوعات، توجه به تولید داخلی و اهمیت مصرف کالاهای ایرانی و ساخت ایران توسط مردم است، مساله ای که کمتر در منبرها به این موضوع پرداخته شده، منبرهایی که می تواند تاثیرات بسزایی در بین مردم و جامعه داشته باشد.

آیت الله العظمی مرعشی نجفی

آیت الله مرعشی نجفی و استفاده از لباس ایرانی

علما و بزرگان حوزه علمیه، خیلی پیش از آنکه نامی از سال «حمایت از تولید ملی» مطرح باشد، ضرورت استفاده از کالاهای تولید داخل را دریافته بودند،‌ آیت ‌الله مرعشی نجفی(ره) یکی از این نمونه هاست؛ ایشان درباره لباسشان می ‌گفت: از روزی که من خود را شناختم، یک ذره لباس خارجی مصرف نکردم.

ایشان هر چه لباس می ‌پوشید، تولید داخل بود، روزی خیاطشان گفته بود: آقا دکمه ‌ای که ما می‌ گذاریم از خارج می ‌آید، و ایشان در پاسخ تاکید کرده بود که اگر کالایی غیر ایرانی است، استفاده نکنید، به جایش‌ از همین قیتان ‌هایی که ساخت ایران هست، دکمه درست کنید تا دکمه آن هم خارجی نباشد.

نکته ظریفی که در فرمایشات و توصیه های آیت الله مرعشی نجفی به خیاط شان خودنمایی می کند که شاید خیلی ها از آن غفلت کنند، استفاده از کمترین داشته هاست، وقتی ایشان توصیه می کنند: «از همین قیتان هایی که ساخت ایران هست دکمه درست کنید» نشان می دهد که در زمانی که ما از سوی دشمن تحریم هستیم، حتی در صورت نداشتن امکانات لازم نیز باید از کمترین داشته ها به نحو احسن بهره ببریم.

نمونه دیگر، مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانی از فقهای شیعه و برادر مرحوم آقا شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی است که در اواخر دوره‌ قاجار برای حمایت از تولید منسوجات داخلی و تحریم کالای خارجی، با حمایت جمعی از علما و اخذ فتوا از مرحوم آخوند خراسانی مبنی بر تحریم منسوجات خارجی، به تاسیس شرکت تولیدی منسوجات در شهر اصفهان اقدام کرد و این اقدام، سرآغاز مبارزه با جریان استعماری اقتصادی در آن عصر بود.

منبر

محورهای تبلیغی در موضوع تولید ملی

ارائه الگوهای اصیل به جامعه در رابطه با مسئله تولید و اشتغال را می توان از محورهای تبلیغی در راستای تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی برشمرد، رفتارشناسی ائمه در زمینه تولید و اشتغال در جامعه اسلامی و تبیین سیره علما و بزرگان در این زمینه گونه هایی از الگودهی صحیح به جامعه است.

از دیگر محورهای تبلیغی در راستای شعار سال، اهمیت دادن مبلغین به ناهنجاری های اجتماعی مسئله تولید و اشتغال و معرفی آنها به جامعه و مخاطبین است؛ مسائلی چون: اهمیت به کیفیت در کار و پرهیز از پایین آوردن کیفیت کار، آسیب های عدم مسئولیت و وظیفه شناسی نسبت به کار محوله، مسئله فرهنگی عدم خرید کالای وطنی و عدم اعتماد به سازندگان ایرانی و اعتقاد به اینکه کالای خارجی بهتر از تولیدات ایرانی است از جمله مواردی است که منبری ها و مبلغان می توانند در باب ناهنجاری های اجتماعی مسئله تولید و اشتغال به آن پرداخت کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی

مبارزه با دشمن از طریق فعالیت اقتصادی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با تاکید بر این که در زمان کنونی دشمن جنگ اقتصادی را به کشور تحمیل می کند، تصریح می کند: باید تا فرصت است، خود را برای مبارزه با دشمن از طریق فعالیت اقتصادی آماده کنیم.

وی ادامه می دهد: اقتصاد مقاومتی یعنی داشتن فکر اقتصادی، می توان با تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش اشتغال زایی، بیکاری جامعه را رفع کرد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه باید با توجه به همین صنایع کوچک، اقتصاد کشور را بهبود بخشید، عنوان می کند: توجه و اهمیت دادن به صنایع کوچک، پیش قراول تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید می کند: توسعه صنایع کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی کشور است و صنایع کوچک نقش اساسی در برنامه های توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ایفا می کند.

«اقتصاد مقاومتی» برگرفته از آموزه های اسلامی است

اما برای کسی پوشیده نیست که ایده اقتصاد مقاومتی برگرفته از آموزه های اسلام است، در مباحث اقتصاد اسلامی نسبت به عدم وابستگی به دیگران توصیه های فراوانی شده که منبری ها باید ابعاد مختلف این مساله را برای مردم رمزگشایی و تبیین کنند.

تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی در منابر و سخنرانی ها باید یکی از اولویت های روحانیون در وضعیت کنونی باشد.

ساخت ایران

ضرورت ترغیب مردم به استفاده از کالاهای داخلی

حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری امام جمعه شهر خوی نیز می گوید: باید با فرهنگ سازی منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص مصرف کالای داخلی، موجبات تحقق تولید ملی را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه رسالت حوزه های علمیه در تحقق منویات معظم له در تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید ملی سنگین و کلیدی است، خاطرنشان می کند: یکی از مهم ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث ترغیب و تشویق مردم به استفاده از کالای ساخت داخل و پرهیز از مصرف بی رویه و غیرضروری کالاهای خارجی است.

امام جمعه خوی تاکید می کند: مردم حق استفاده از کالای با کیفیت را دارند و لازم است دست ‌‏اندرکاران عرصه تولید، دولت و دانشگاه‌‏ ها با تعامل و ارتباط سازنده تلاش کنند کالای ساخت داخل با بهترین کیفیت در اختیار مصرف کننده داخلی قرار گیرد.

سه رسالت حوزه علمیه در تحقق شعار سال

حوزه علمیه به عنوان یک نهاد انقلابی، فکری، فرهنگی و علمی یکی از مهمترین مخاطبین سیاست گذاری از سوی رهبر انقلاب است که در تئوریزه کردن، تبیین، تبلیغ و تحقق شعار سال، نقشی انکار نشدنی دارد، به نظر می رسد نقش حوزه علمیه در سه حوزه تئوریک، تبلیغ و عمل، قابل واکاوی باشد.

البته باید به این مساله توجه وافی داشت که تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی صرفا با شعار و سخنرانی و منبر امکان پذیر نیست و باید در عمل با در نظر گرفتن راه کارهای عملیاتی، این مهم دنبال شود.

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha