جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عابدینی

حوزه/ امام جمعه قزوین در برنامه زنده تلویزیونی گفت: دولتمردان به جای پرداختن به حواشی در گرفتاری‌ها به فریاد مردم برسند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در برنامه زنده تلویزیونی «سروش آسمانی» با تسلیت رحلت رسول گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) اظهار کرد: در ایامی قرار داریم که شهید بزرگوار مدافع حرم شهید زکریا شیری، عطر شهادت و ایثار و فداکاری را در استان ما منتشر کرده است و امیدواریم بتوانیم از سیره نبی مکرم اسلام(ص)، اهل بیت (ع) و شهدا که پیروان راستین انبیا و ائمه هستند الگو بگیریم

 وی تصریح کرد: رسول اکرم (ص) هرچه فرموده اند حکمت است، حکمت با قلب انسان بسیار سازگار است و قلب بسیار تشنه این حکمت است و باعث طراوت و شادابی می‌شود. امیرمومنان(ع) می‌فرمایند؛ اگر کسی چیزی از حکمت دریافت کند به حدی از این حکمت لذت می‌برد که به دنبال اثرات بیشتری از حکمت می‌ رود.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند انسان در روز قیامت قدمی از قدم بر نمی‌دارد تا پاسخگوی چند سوال باشد، اول اینکه عمر و دوره زندگی خود را در چه راهی گذراندی؟ دوم اینکه سوال می‌کنند از جوانی خود چگونه استفاده کردی؟ آیا این دوره به فتوت و جوانمردی گذشت؟   

امام جمعه قزوین افزود: شهید شیری هم جوانی بوده که می‌توانست دوره جوانی خود را به خوشگذرانی و زندگی دنیایی بگذراند اما این دوره را به جهاد در راه خدا و در سوریه اختصاص داد. شهید سلیمانی نیز تمام دوران عمر و جوانی خود را تا آخرین لحظه به جهاد در راه خدا و حمایت از مستضعفان عالم گذراند، این عزیزان الگوهای راه زندگی ما هستند.  

وی بیان کرد: موضوع بعدی روایتی از رسول اکرم(ص) است که در آن آمده در روز قیامت از ما سوال می‌شود دانشی که آموختی چه کاربردی در زندگی تو داشته است؟ این آموخته‌های تو کجا به کار مردم آمد؟ گاهی ما سالیان زیادی از عمر خود را به علمی می‌گذرانیم که هیچ فایده ای برای ما ندارد، خدا به ما می‌آموزد از علمی که هیچ نفعی برای ما ندارد باید دوری کنیم مومن از علمی که نفعی ندارد به خدا پناه می‌برد.   

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: در ادامه روایت پیامبر اسلام(ص) می‌خوانیم که از مال هم سوال می‌کنند یعنی مال خود را از چه راهی به دست آوردی؟ آیا این مال انسان پاک بوده یا از راه غیر حلال به دست آمده؟ همچنین در خرج کردن این مال هم باید رعایت ایمانی و انسانی داشته باشیم زیرا از مسیر خرج کردن این مال نیز سوال می‌شود.   

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص) همچنین می‌فرمایند از محبت ما اهل بیت نیز سوال می‌شود، پیامبر و ائمه اطهار به چه میزان در زندگی ما نقش آفرینی کردند؟ چقدر ما پای درس این معلمان نشسته ایم و از درس این عزیزان استفاده کردیم و در زندگی خود، سبک زندگی امامان را اجرا کردیم؟ باید بدانیم که با محبت اهل بیت علیهم السلام زندگی ما سعادتمند می‌شود.   

وی اظهار کرد: در حدیثی پیامبر اکرم(ص) فرمودند هفت مسئله است که بعد وفات و پیش از قیامت به فریاد ما می‌رسد، درختی که بکاریم و نفع آن به مردم برسد، ایجاد چاه یا قنات یا چشمه ای است که منفعت آن برای مردم باشد، ساختن یا بازسازی مسجدی در یک محل، نشر قرآن در بین مردم، تولید علمی برای ایجاد سلامت و رفاه حال مردم و فرزند صالحی که پس از مرگ برای والدینش طلب مغفرت کند.   

امام جمعه قزوین ادامه داد: در ادامه حدیث از رسول اکرم(ص) آمده است البته بعضی‌ها که اسم پیروی از اهل بیت(ع) را دارند اما فتنه‌هایشان از دجال هم برای جامعه اسلامی بیشتر است، به دشمنان دل می‌بندند و به دشمنان اسلام تکیه می‌کنند؛ آنها با دوستان بداخلاقی می کنند و نسبت به دشمنان خوش خلقی!   

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: متأسفانه امروز برخی نجات کشور را به رابطه با آمریکا گره زده اند و جامعه را دچار شبهه کرده اند که شاید واقعا رفع مشکلات ما در کمک گرفتن از آمریکاست و باید این ارتباط شکل بگیرد در صورتی که این عده ذلت پذیری را برای مردم به ارمغان می‌آورند.   

وی اظهار کرد: در ماجرای صلح امام حسن(ع) با معاویه برخی که شناخت کافی از امام نداشتند، قضاوت‌های نادرستی از این ماجرا داشتند. مثلا برخی می‌گویند چطور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در یک خانواده و تحت یک تربیت خانوادگی بودند اما یکی از آنها با دشمنان اسلام صلح می‌کند و برادر دیگر با دشمنان می‌جنگد؟ باید گفت این عده اشراف کافی به دوره تاریخی و زندگی ائمه ندارند.   

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امام حسن(ع) با شناختی که از مردم دوره خود داشتند مجبور به پذیرش صلح تحمیلی شدند، ما معتقدیم در سالی ‌که امام حسین(ع) اقدام به قیام کردند اگر این شرایط برای امام حسن(ع) هم فراهم بود امام حسن(ع) هم با معاویه می‌جنگید؛ یعنی امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام اگر هر کدام در دوره دیگری قرار داشتند مثل همان امام عمل می‌کردند.   

امام جمعه قزوین بیان کرد: باید بدانیم که معصومان با توجه به مصلحت‌های اجتماعی و جامعه خود تصمیم می‌گرفتند و امام حسن(ع) با مشاوره امام حسین(ع) در دوره خودشان تصمیم به صلح اجباری گرفتند.   

وی عنوان کرد: امروز هم ما با توجه به سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در کشور خود عمل می‌کنیم. دفاع مقدس ما به تاسی از سیره رسول اکرم(ص) و عمل به قرآن بود، دفاع از حرم و مقاومت اسلام عمل به رهنمودهای ائمه(ع) بود، اگر غیر از این باشد این حرکت ها مشروعیت سیاسی و اجتماعی ندارد و حرکت ما منشا قرآنی باید داشته باشد و امروز هم با رهبریِ مقام معظم رهبری تمام حرکت‌های ما منشا قرآنی و دینی دارد.   

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه احادیثی از ائمه اطهار(ع) را تشریح کرد و گفت: امام حسن(ع) مجتبی فرمودند برای دنیا به گونه ای زندگی کن که گویی همیشه زندگی می‌کنی و برای قیامت خود به گونه ای تلاش کن که گویی فردا قرار است از این دنیا بروید.   

نماینده ولی فقیه در استان قزوین حدیثی از امام رضا علیه السلام را مطرح کرد و گفت: حضرت فرمودند حقیقت ایمان در انسانی کامل نمی‌شود مگر با سه ویژگی، ابتدا اینکه تلاش کند دین خود را بفهمد و تفقه در دین داشته باشد، دوم زندگی اقتصادی خود را مدیریت کند و سوم اینکه در برابر مشکلات شکیبایی و صبر داشته باشد.  

وی افزود: دولتمردان زمانی که نوکری مردم را پذیرفتند باید به جای اینکه به مسائل حاشیه ای بپردازند در گرفتاری‌ها به فریاد مردم برسند، حاشیه سازی و مشغول کردن به حواشی کار راحتی است، نباید مردم را مشغول به این موارد کرد و از مدیریت و حل مشکلات اقتصادی فاصله گرفت.   

انتهای پیام 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha